farhangian91banner

خوش بینی اقتصادی روسیه بر اساس داده های مشکوک است

به عنوان بخشی از پاسخ مسکو، سرویس آمار فدرال روسیه (معروف به Rosstat) و سایر سازمان های دولتی انتشار بسیاری از آمارهای اقتصادی را متوقف کردند. گزارش های منظم واردات و صادرات، بدهی ها، تولید ماهانه نفت، بانک ها، حجم مسافران خطوط هوایی و فرودگاهی و غیره به سادگی ناپدید شدند.

اما با طولانی شدن جنگ، اتفاق عجیبی افتاد. پوشش رسانه ای اشاره کرد که اقتصاد روسیه بسیار بهتر از حد انتظار است. شواهد کلیدی شامل کاهش 4 درصدی تولید ناخالص داخلی روسیه در سه ماهه دوم نسبت به سال قبل و رسیدن نرخ بیکاری این کشور به پایین ترین سطح یعنی 3.9 درصد است.

منبع این داده ها: Rosstat، آژانسی که تنها شش ماه پیش اقتصاد خود را سیاه کرد تا مانع از توانایی واشنگتن و بروکسل در تشخیص عملکرد تحریم ها شود.

رابین بروکس، اقتصاددان ارشد موسسه مالی بین‌المللی، انجمن جهانی شرکت‌های مالی مستقر در واشنگتن، می‌گوید: «کیفیت داده‌ها در حال سقوط است.

شک و تردیدی که به ادعاهای روسیه در مورد موفقیت های نظامی یا روابط نازی های فرضی دولت اوکراین به رهبری رئیس جمهور ولادیمیر زلنسکی که یهودی است، استقبال می کند، در مورد چهره های اقتصادی این کشور تا حد زیادی وجود ندارد.

در آستانه جنگ، بخش اعظم غرب «تا حد زیادی تحت الشعاع قرار گرفت [Russian President Vladimir]

استیون تیان، مدیر تحقیقات موسسه رهبری ارشد اجرایی (CELI) در دانشکده مدیریت دانشگاه ییل گفت: پوتین تا زمانی که خیلی دیر شده بود. اکنون جامعه اقتصادی، رسانه‌ها، به‌طور مشابه با اعتماد به داده‌های Rosstat با وجود همه علائم هشداردهنده مبنی بر اینکه شاید ما نباید این کار را انجام دهیم، فریب خورده‌اند.

آقای تیان گفت: آن‌ها داده‌های اقتصادی را به صورت اسمی می‌گیرند، تا حدی به این دلیل که وجود دارد، آقای تیان گفت: «همه مدل‌سازان کمی، تنها چیزی که می‌خواهند سری‌های زمانی است تا بتوانند در مدل‌های خود قرار دهند.»

علیرغم لغو بسیاری از داده های اساسی، Rosstat همچنان ارقام اصلی را برای تولید ناخالص داخلی و نرخ بیکاری تولید می کند. می‌توانید این اعداد را به اکسل متصل کنید و نموداری تولید کنید که نشان می‌دهد انقباض اقتصادی فعلی به بدی بحران مالی جهانی در سال 2008 نیست.

بهبود روبل به تقویت اقتصاد روسیه و ادامه تلاش های این کشور در جنگ اوکراین کمک می کند. Dion Rabouin از WSJ توضیح می دهد که روسیه چگونه ارز بیمار خود را تقویت کرد. تصویر: رایان ترفس

الینا ریباکووا، معاون اقتصاددان ارشد IIF و کارشناس اقتصاد روسیه، می گوید که این تصادفی نیست. آقای پوتین سال‌هاست که از “قلعه روسیه”، شعار او برای اقتصادی که بتواند در برابر تحریم‌های بین‌المللی مقاومت کند، صحبت می‌کند. او می‌گوید: «نشان دادن بیشتر از سال 2008، اعتراف به شکست است.

داده های اقتصادی در اتحاد جماهیر شوروی بسیار مشکوک بود. میخائیل گورباچف، آخرین رهبر آن که این هفته درگذشت، در سال 1989 فاش کرد که اتحاد جماهیر شوروی میزان هزینه‌های نظامی خود را به طرز وحشتناکی پنهان کرده است: چهار برابر بیشتر از آنچه که رسما گزارش شده بود. بسیاری از برنامه ریزان ارشد شوروی از وضعیت واقعی خبر نداشتند. یکی از دستیاران آقای گورباچف ​​در آن زمان به خبرنگاران گفت: “برای اولین بار، ما خودمان می دانیم که چه چیزی خرج می کنیم.”

با حرکت روسیه به سمت اقتصاد بازار و شروع ادغام با غرب، کیفیت داده های اقتصادی بهبود یافت. برخی از موسسات اقتصادی، مانند بانک مرکزی، به دلیل شایستگی و استقلال تکنوکراتیک، شهرت یافتند، حتی زمانی که آقای پوتین کنترل خود را بر دستگاه‌های دولتی سخت‌تر کرد.

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه سال هاست که شعار خود را برای اقتصادی که می تواند تحریم های جهانی را تحمل کند، “قلعه روسیه” را مورد بحث قرار داده است.


عکس:

گاوریل گریگوروف / اسپوتنیک / کرملین / شاتر استوک

با این حال، Rosstat حتی قبل از امسال با سؤالاتی در مورد استقلال و یکپارچگی خود روبرو بوده است. در سال 2017، آقای پوتین آژانس آمار را در اختیار وزارت اقتصاد خود قرار داده بود و سوالات در مورد کیفیت داده های آن رایج تر شد. دلایل دیگری وجود دارد که می‌توان به آمار معدودی که هنوز به دست می‌آیند، شک کرد، فراتر از توقف بررسی‌های متقابل اقتصاددانان برای ارزیابی عملکرد یک اقتصاد.

روسیه دارای سیستم معروف “بیکاری پنهان” است. قوانین کار عموماً اخراج کارمندان را دشوار می‌کند، اما در زمان رکود، شرکت‌ها می‌توانند کارگران را به «مرخصی‌های» اجباری بدون حقوق بفرستند، که وضعیت آنها را به عنوان شاغل حفظ می‌کند، اگرچه آنها نه کار می‌کنند و نه درآمد دریافت می‌کنند. اعداد کم نیستند: برآوردی برای سال 2015 نشان می‌دهد که نرخ بیکاری در آن سال در صورت احتساب بیکاران پنهان، حدود 2.5 واحد درصد بیشتر می‌شد.

افکار خود را به اشتراک بگذارید

به نظر شما وضعیت اقتصاد روسیه پس از شش ماه جنگ و تحریم چگونه است؟ چرا؟ به گفتگوی زیر بپیوندید.

در یک مقاله ژوئیه جفری سوننفلد، بنیانگذار Yale’s CELI، آقای تیان و همکارانش استدلال کردند که برخلاف داده‌های دولت روسیه، خروج تجارت‌های غربی و تحریم‌ها اقتصاد روسیه را ویران می‌کند.

آنها بیش از 1000 شرکت با درآمد بیش از 40 درصد از تولید ناخالص داخلی روسیه را تشکیل می دهند که خارج شده اند، که نشان دهنده معکوس شدن بیشتر سرمایه گذاری های خارجی از زمان سقوط اتحاد جماهیر شوروی است.

برخی از این مشاغل تحت مالکیت روسی بازگشایی شده اند. به عنوان مثال، فروشگاه‌های سابق مک‌دونالد اکنون «Vkusno & tochka» نامیده می‌شوند که به معنای «خوشمزه و همین است» و همبرگرها و ناگت‌های مرغ بسیار آشنا را می‌فروشند. بنابراین ضربه به تولید ناخالص داخلی 40 درصد نخواهد بود، اما تقریباً به طور قطع بیش از 4 درصد است.

CELI تخمین می‌زند که حدود 500 شرکت از این شرکت‌ها به طور کامل فعالیت خود را متوقف کرده‌اند و 12 درصد از نیروی کار روسیه به دلیل خروج از این شرکت‌ها از کار بیکار شده‌اند. برخی از کارگران آواره احتمالاً مشاغل جدیدی پیدا کرده اند که بسیاری از آنها در برنامه های ساخت و ساز به سبک شوروی بوده اند. آقای تیان گفت: «به این معنا نیست که بیکاری 12 درصد است، اما بسیار بیشتر از 4 درصد است.

فروشگاه های سابق مک دونالد در روسیه با نام “Vkusno & tochka” به معنای “خوشمزه و بس” بازگشایی شدند.


عکس:

ناتالیا کولسنیکووا/ خبرگزاری فرانسه/گتی ایماژ

یکی از بخش‌های اقتصادی که به وضوح عملکرد بهتری نسبت به انتظار غرب داشته است، انرژی است. صادرات نفت بسیار کمتر از حد انتظار کاهش یافته است، در حالی که افزایش قیمت نفت باعث افزایش درآمد شده است.

حتی در اینجا، هر چند، ممکن است کمتر از آنچه که به نظر می رسد وجود داشته باشد. نفت معیار روسیه، معروف به اورال، معمولاً در محدوده یک یا دو دلار در هر بشکه نفت خام غرب برنت و وست تگزاس اینترمدیت معامله می شود. این تخفیف در سال جاری به میزان قابل توجهی افزایش یافته است و در برخی مواقع نفت روسیه 30 دلار کمتر در هر بشکه فروخته می شود. در نتیجه روسیه از تمام مزایای قیمت های بالاتر بهره نبرده است. اما باز هم، دانستن دقیق آن سخت است زیرا وزارت انرژی روسیه انتشار جزئیات تولید و صادرات اطلاعات را به حالت تعلیق درآورد.

خانم ریباکووا از IIF گفت: “تصویر بزرگ این است که آنها یک انقباض بزرگ را می بینند … و بعید است که بعد از این بهبودی را ببینند، مهم نیست که با اعداد چه می کنید.”

بنویسید جاش زامبران در [email protected]

حق نشر © 2022 Dow Jones & Company, Inc. کلیه حقوق محفوظ است. 87990cbe856818d5eddac44c7b1cdeb8

John Warren

طرفدار پرشور وب. خالق تایید شده مبشر اینترنتی آزاد. برگزارکننده برنده جایزه گیمر. زامبی مادام العمر.

تماس با ما