farhangian91banner

روسیه از موشک های کروز مافوق صوت کمیاب بر فراز اوکراین استفاده می کند، 9 کشته در جریان نبرد باخموت | اخبار جهان

کیف: روسیه از بمب‌افکن‌های استراتژیک، موشک‌های کروز مافوق صوت و پهپادهای قاتل در موجی از حملات جدید در سرتاسر اوکراین در اوایل روز جمعه استفاده کرد که منجر به کشته شدن دست‌کم 9 نفر شد، در حالی که به نظر می‌رسد تلاش‌های نظامی مسکو که کیف می‌گوید برای روزها در حال انجام است، در نواحی شرقی پیش از آغاز به کار گرفته شده است. به مناسبت یک سالگی تهاجم ژنرال والری زالوژنی، فرمانده ارتش اوکراین گفت که نیروهای روسیه از اواخر روز پنجشنبه 71 موشک کروز، 35 موشک اس-300 و هفت پهپاد شاهد را پرتاب کردند. وی گفت که نیروهای اوکراینی 61 موشک کروز و 5 پهپاد را سرنگون کردند.

زالوژنی گفت که موشک‌های کروز توسط بمب‌افکن‌های استراتژیک روسی Tu-95 و از کشتی‌های نیروی دریایی روسیه در دریای سیاه پرتاب شدند، در حالی که موشک‌های S-300 از منطقه بلگورود درست در داخل روسیه و بخش اشغالی منطقه Zaporizhzhia اوکراین پرتاب شدند.

دنیس شمیحال، نخست وزیر اوکراین، گفت که مسکو بار دیگر منبع تغذیه را هدف قرار داد تا “تلاش دیگری برای تخریب سیستم انرژی اوکراین و محروم کردن اوکراینی ها از نور، گرما و آب”. ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین که برای حمایت بیشتر غرب مبارزه کرده است، گفت: «این تروری است که می توان و باید متوقف شود.»

ارتش اوکراین گفت که نیروهای کرملین بر شرق صنعتی اوکراین، به ویژه استان‌های لوهانسک و دونتسک که منطقه صنعتی دونباس را تشکیل می‌دهند، متمرکز شده‌اند که درگیری‌های اخیر شدیدتر بوده است. جدایی طلبان مورد حمایت مسکو از سال 2014 در آنجا با نیروهای اوکراینی می جنگند.

اما این رگبار فراتر رفت و همچنین پایتخت، کیف، و لویو، نزدیک مرز غربی اوکراین با لهستان را هدف گرفت. همچنین به زیرساخت های حیاتی در خارکف، دومین شهر بزرگ اوکراین در شمال شرق، ضربه زد. اوله سینیهوبوف فرماندار منطقه گفت که هفت نفر در آنجا زخمی شدند که حال دو نفر از آنها وخیم است. آژیرهای حمله هوایی در بیشتر نقاط کشور به صدا درآمد.

برنامه ریزی حمله زمینی مسکو در شرق

کیف بر این باور است که مسکو در حال برنامه‌ریزی یک حمله زمینی به شرق است، جایی که کرملین در تلاش است تا مناطقی را که به طور غیرقانونی ضمیمه کرده است و ادعا می‌کند از حکومتش استقبال می‌کند، ایمن کند. در منطقه دونتسک، مقامات محلی اوکراین گزارش دادند که ارتش روسیه نیروهای بیشتری مستقر کرده و عملیات تهاجمی را آغاز کرده است. پاولو کیریلنکو فرماندار گفت: «تشدید هر روزه وجود دارد و حملات روسیه در سرتاسر منطقه فعال می شوند.

به گفته فرماندار منطقه سرهی هایدای، در استان لوهانسک، ارتش روسیه در تلاش است تا از طریق خطوط دفاعی اوکراین ضربه بزند. حیدایی گفت: «وضعیت رو به وخامت است، دشمن دائماً در حال حمله است و روس‌ها مقدار زیادی تجهیزات سنگین و هواپیما را وارد می‌کنند». هفته هاست که تغییر چندانی در مواضع میدان نبرد رخ داده است.

همچنین روز جمعه، وزارت دفاع مولداوی اعلام کرد که یک موشک در حال عبور از حریم هوایی این کشور در نزدیکی مرز با اوکراین شناسایی شده است.
وزارت امور خارجه مولداوی در بیانیه‌ای اعلام کرد که سفیر روسیه در کیشینو برای گفت‌وگو بر سر «نقض غیرقابل قبول» احضار شده است.

این وزارتخانه اعلام کرد که این موشک حدود ساعت 10 صبح در حریم هوایی این کشور شناسایی شد و قبل از حرکت به سمت اوکراین بر فراز دو روستای مرزی پرواز کرد. یوری ایحنات، سخنگوی نیروی هوایی اوکراین گفت: موشک دیگری از حریم هوایی رومانی، یکی از کشورهای عضو ناتو عبور کرد.

با این حال، وزارت دفاع رومانی این موضوع را رد کرد و گفت که نزدیک‌ترین موشک به حریم هوایی رومانی تقریباً 35 کیلومتر (20 مایل) بوده است.

منبع تغذیه اوکراین ضربه خورد

شرکت انرژی اوکراین، Ukrenergo، گفت که تأسیسات زیرساخت فشار قوی در مناطق شرقی، غربی و جنوبی آسیب دیدند که منجر به قطع برق در برخی مناطق شد. این شرکت گفت که این چهاردهمین دور اعتصابات گسترده به منبع برق کشور بود. آخرین مورد در 26 ژانویه رخ داد، زیرا مسکو به دنبال تضعیف روحیه اوکراینی ها با رها کردن آنها بدون گرما و آب در زمستان تلخ است.

آناتولی کورتیف، دبیر شورای شهر زاپوریژژیا، گفت که این شهر در یک ساعت 17 بار مورد حمله قرار گرفته است که به گفته او، شدیدترین دوره حملات از زمان آغاز تهاجم گسترده در 24 فوریه 2022 بوده است.

ضد حمله اوکراین

به گفته اداره شهر کیف، نیروی هوایی اوکراین 10 موشک روسی را بر فراز کیف سرنگون کرد. ترکش های یک موشک به دو خودرو، یک خانه و سیم های برق آسیب رساند. تلفات جانی گزارش نشده است. نیروی هوایی اوکراین اعلام کرد روسیه موشک های هدایت شونده ضد هوایی اس-300 را به سمت استان های خارکف و زاپوریژژیا پرتاب کرده است. این موشک‌ها را نمی‌توان در هوا توسط پدافند هوایی منهدم کرد، اما برد نسبتاً کوتاهی دارند، بنابراین روس‌ها از آن‌ها برای حمله به مناطقی نه چندان دور از قلمرو تحت کنترل روسیه استفاده کرده‌اند.

به گفته سرهی حمالی، فرماندار منطقه، استان خملنیتسکی در غرب اوکراین نیز با پهپادهای شاهد مورد حمله قرار گرفت. به گفته تحلیلگران غربی، روسیه در گذشته از پهپادهای شاهد ساخت ایران برای حمله به زیرساخت های کلیدی اوکراین و ایجاد ترس در میان غیرنظامیان استفاده کرده است. آنها به عنوان پهپادهای انتحاری شناخته می شوند زیرا به سمت اهداف فرو می روند و در هنگام برخورد مانند موشک منفجر می شوند.

به گفته فرماندار منطقه ماکسیم کوزیتسکی، یک موشک روسی در استان لویو اوکراین در نزدیکی لهستان سقوط کرد اما منفجر نشد. وی در تلگرام گفت که بر اثر اصابت موشک در نزدیکی ایستگاه اتوبوس روستایی هیچ قربانی نداشت.

تحلیلگران نظامی می گویند که جاه طلبی های مسکو از زمانی که تهاجم تمام عیار خود را آغاز کرد، زمانی که پایتخت کیف و استقرار یک دولت دست نشانده از جمله اهداف آن بود، کاهش یافته است. اکنون تلاش های خود را برای به دست آوردن کنترل کامل بر دونباس متمرکز کرده است. شکست های متعدد میدان جنگ، از جمله تسلیم مناطق شرقی که در ابتدا تصرف کرده بود، باعث شرمساری ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه شده است.

Braylon Mccoy

محقق حرفه ای وب. پیشگام الکل متعصب تلویزیون دوست حیوانات در همه جا.

تماس با ما