farhangian91banner

غول غذای فرانسوی Danone به دلیل استفاده از پلاستیک تحت قانون شاخص شکایت کرد

پاریس – Danone، غول لبنیات فرانسوی، توسط سه گروه محیط زیستی به دادگاه کشیده شد که می گویند نتوانسته است ردپای پلاستیکی خود را به اندازه کافی کاهش دهد، در یک دعوی حقوقی به چالش کشیدن مسئولیت اجتماعی شرکت ها در مواجهه با بحران آب و هوا.

این گروه ها Danone – یکی از 10 آلوده کننده پلاستیک جهان، طبق یک مطالعه اخیر – را به “عدم انجام وظایف خود” تحت یک قانون پیشگامانه فرانسه متهم می کنند که شرکت های بزرگ را ملزم به رسیدگی به اثرات زیست محیطی خود می کند و راه هایی را برای شکایت باز کرده است. آنها اگر در انجام این کار کوتاهی کنند.

رزا پریچارد، وکیل ClientEarth، یکی از این گروه‌ها، «دانون علی‌رغم نگرانی آشکار کارشناسان و مصرف‌کنندگان آب و هوا و سلامت و الزام قانونی برای مواجهه با این موضوع، بدون برنامه‌ای جدی برای مقابله با پلاستیک‌ها پیش می‌رود». در بیانیه ای در روز دوشنبه گفت.

سخنگوی Danone گفت که این شرکت “به شدت” این اتهام را رد می کند و افزود که برای “کاهش استفاده از پلاستیک، توسعه استفاده مجدد، تقویت کانال های جمع آوری و بازیافت، و توسعه مواد جایگزین” اقدام کرده است.

این شکایت احتمالاً رشد انفجاری آلودگی پلاستیکی را که به گفته دانشمندان بر کیفیت هوا و آب، گرم شدن کره زمین و همچنین زندگی انسان و حیوان تأثیر می گذارد، در کانون توجه قرار دهد. این موضوع به قدری مبرم است که سال گذشته سازمان ملل متحد با آغاز نوشتن معاهده ای که برای محدود کردن تولید پلاستیک طراحی شده بود موافقت کرد.

اما اعلامیه روز دوشنبه همچنین حاکی از روند گسترده‌تری در فعالیت‌های زیست‌محیطی بود، به طوری که گروه‌های مدافع به طور فزاینده‌ای از دولت‌ها و شرکت‌ها در تلاش برای پر کردن شکاف بین وعده‌های آب و هوایی و سوابق واقعی‌شان شکایت کردند.

آدام وایس، مدیر برنامه ClientEarth برای اروپا، گفت که برخی می توانند قانون فرانسه را به دلیل الزامات مبهم آن بی دندان ببینند.

اما، او افزود، “دندان در دعوا است.”

با شکایت از Danone، ClientEarth و دو گروه دیگر، Surfrider Europe و Zero Waste France، امیدوارند آنچه را که بسیاری از دانشمندان می گویند یک بحران جهانی پلاستیک است که اثرات بالقوه ویرانگر آن هنوز به طور کامل درک نشده است، روشن کنند.

پلاستیک‌ها که از سوخت‌های فسیلی تولید می‌شوند، در طول چرخه زندگی خود، آلاینده‌های هوا را آزاد می‌کنند، به سلامت انسان آسیب می‌رسانند و جانداران دریایی را از بین می‌برند. یک مطالعه اخیر نشان داد که در سال 2015، آنها مسئول 4.5 درصد از انتشار گازهای گلخانه ای جهانی بودند که بیش از مجموع همه هواپیماهای جهان بود.

ارقام سازمان همکاری و توسعه اقتصادی نشان می دهد که طی هفت دهه گذشته، تولید پلاستیک از دو میلیون متریک تن (حدود 2200 پوند در هر تن متریک وجود دارد) به بیش از 400 میلیون افزایش یافته است – و انتظار می رود تقریباً سه برابر شود. 2060.

طبق گزارش مالی سال 2021، Danone به تنهایی بیش از 750000 تن پلاستیک – حدود 74 برابر وزن برج ایفل – در بطری‌های آب، ظروف ماست و سایر بسته‌بندی‌ها در سال 2021 استفاده کرده است.

این شرکت گفت که از سال 2018 تا 2021 مصرف پلاستیک خود را 12 درصد کاهش داده است و متعهد شده است تا سال 2025 فقط از بسته بندی های پلاستیکی قابل استفاده مجدد، قابل بازیافت یا کمپوست استفاده کند. اما طبق گزارشی Danone در مسیر رسیدن به این هدف قرار ندارد. توسط بنیاد الن مک آرتور، که برنامه ای داوطلبانه با سازمان ملل برای شرکت های بزرگ برای مقابله با آلودگی پلاستیکی راه اندازی کرد.

تحقیقی که سال گذشته توسط پخش کننده آلمانی دویچه وله انجام شد نیز کاستی های Danone را در مورد پلاستیک های بازیافتی نشان داد.

گروه‌های زیست‌محیطی همچنین می‌گویند که بازیافت در مقیاس لازم مؤثر نبوده است: طبق گفته سازمان ملل، تنها 9 درصد از تمام پلاستیک‌های ساخته شده بازیافت شده‌اند و بیشتر آن‌ها به محل‌های دفن زباله و زباله‌ها ختم می‌شوند.

آقای ویس از ClientEarth گفت: “ما راه خود را از این وضعیت بازیافت نمی کنیم.”

او افزود که پلاستیک برای مدل تجاری Danone بسیار حیاتی است تا “مکانیسم های داوطلبانه” موثر واقع شود. او گفت: «ما به قدرت قانون نیاز داریم.

برای شکایت از Danone، گروه های زیست محیطی به قانون به اصطلاح وظیفه هوشیاری تکیه کرده اند، قانون اساسی که فرانسه در سال 2017 تصویب کرد. این قانون از شرکت های بزرگ می خواهد که اقدامات مؤثری برای شناسایی و جلوگیری از نقض حقوق بشر و آسیب های زیست محیطی در طول فعالیت های خود انجام دهند. زنجیره فعالیت

محرک این قانون از فاجعه رانا پلازا در سال 2013 بود که در آن سقوط یک کارخانه پوشاک باعث کشته شدن بیش از 1100 نفر در بنگلادش شد. برچسب‌هایی از برندهای معروف در میان آوارها پیدا شد که نور شدیدی بر صنعت پوشاک انداخت و سیاستمداران و گروه‌های حقوق بشر در سراسر جهان را بر آن داشت تا برای مسئولیت بیشتر شرکتی فشار بیاورند.

قانون وظیفه مراقبتی فرانسه، اولین قانون در نوع خود در اروپا، از آن زمان الهام بخش قوانین مشابه در آلمان و هلند و همچنین دستورالعمل پیشنهادی اتحادیه اروپا شده است.

هیچ چیز مانند قانون وظیفه هوشیاری در ایالات متحده وجود ندارد. قانون رهایی از آلودگی پلاستیک، که تولیدکنندگان پلاستیک را ملزم به تامین مالی برنامه های زباله و بازیافت و ممنوعیت کیسه های پلاستیکی یکبار مصرف و صادرات زباله های پلاستیکی به کشورهای در حال توسعه می کند، در حال حاضر در کمیته است.

با این حال، سازمان‌های زیست‌محیطی به طور فزاینده‌ای از آلاینده‌های بزرگ پلاستیکی مانند کوکاکولا در چند سال گذشته با استفاده از قوانین حمایت از مصرف‌کننده عمدتاً در سطح دولتی شکایت کرده‌اند و ادعا می‌کنند که استفاده این شرکت‌ها از پلاستیک یک‌بار مصرف در تضاد با اظهارات تبلیغاتی است که آنها متعهد به بازیافت و بازیافت هستند. محیط.

در فرانسه، دانشگاهیان و گروه‌های حقوقی می‌گویند، بسیاری از شرکت‌ها تنها با فهرست کردن اقدامات مبهم یا مواردی که قبلاً قبل از تعهدات جدید وجود داشته‌اند، به این قانون پاسخ داده‌اند.

Pauline Barraud de Lagerie، جامعه شناس دانشگاه پاریس دوفین که کتابی در مورد مسئولیت شرکتی منتشر کرده است، می گوید: «این اغلب در مورد ساده سازی شیوه های موجود است. او افزود که با شکایت از شرکت‌ها، «سازمان‌های غیردولتی تلاش می‌کنند به نحوی تعهد نتیجه را برگردانند».

تاکنون حدود 15 پرونده حقوقی بر اساس قانون فرانسه گزارش شده است. نیمی از آنها به دادگاه رفته اند و هنوز در انتظار قضاوت هستند که ممکن است سال ها طول بکشد.

ساندرا کوسارت، رئیس شرپا، گروهی که در چهار پرونده حقوقی دخیل است، گفت: «ما در حال جبران فقدان اراده سیاسی دولت هستیم.

گروه های زیست محیطی در بیانیه خود گفتند که طرح هوشیاری Danone در سال 2021 “در مورد پلاستیک کاملاً بی صدا است.” آنها از قضات دادگاه مدنی پاریس می خواهند که شرکت را مجبور کنند تا ظرف شش ماه طرح جدیدی را منتشر کند که شامل حذف تدریجی پلاستیک می شود. در صورتی که شرکت نتواند به این ضرب الاجل عمل کند، آنها خواستار خسارت 100000 یورویی (108000 دلار) به ازای هر روز تاخیر هستند.

در ماه سپتامبر، این گروه ها اخطارهای رسمی به هشت شرکت عمده مواد غذایی دیگر صادر کرده بودند که آنها را به طرح های ناکافی بررسی دقیق متهم می کردند. ClientEarth گفت که پاسخ های رضایت بخشی از شرکت هایی مانند خواربارفروشی زنجیره ای Carrefour و Nestlé دریافت کرده است که قول داده اند تلاش های خود را افزایش دهند، اما نه از Danone.

این دعوا بخشی از روند گسترده‌تر دعوای حقوقی آب و هوایی است که در سال‌های اخیر شتاب بیشتری به دست آورده است و مبارزه با آب و هوا را فراتر از تظاهرات سنتی و طرح‌های نافرمانی مدنی گسترش داده است.

بر اساس داده های موسسه تحقیقاتی گرانتهام و مرکز سابین برای قانون تغییرات آب و هوا، تعداد دعوای حقوقی تغییرات آب و هوایی در سطح جهان از سال 2017 تا 2022 بیش از دو برابر شده است و از حدود 900 به بیش از 2000 پرونده در حال انجام یا پایان یافته رسیده است.

کاترین هیام، محقق موسسه گرانتام، گفت که بیشتر پرونده ها علیه دولت ها مطرح شده است، اما گروه های مدافع به طور فزاینده ای نگاه خود را به شرکت ها معطوف کرده اند.

آقای ویس از ClientEarth گفت که گروه او در تلاش بوده است تا قوانین شرکتی “طراحی شده برای محافظت از سرمایه گذاران و شرکت ها” را دنبال کند تا آنها را برای رسیدگی بهتر به مسائل زیست محیطی تحت فشار قرار دهد.

او گفت: «اکنون، قانونی داریم که شرکت‌ها را مجبور می‌کند برای محیط‌زیست اقدام کنند. “این یک تغییر گام است.”

Nigel Riley

تمرین کننده موسیقی دوستانه. گیک هاردکور توییتر. بیکن پژوه. متخصص زامبی برنده جایزه.

تماس با ما