farhangian91banner

چه کسی شکلات را اختراع کرد؟

آیا به این موضوع فکر کرده‌اید شکل‌هایی می‌شود که یکی از خوراکی‌های معروف جهان می‌شود چگونه به وجود آمده است و اولین کاکائو در کدام کشور پیدا می‌شود؟ سایت خبری لایو سایت نگاهی به تاریخچه پیدایش شکلات کرده است و اظهار کرده است اولین شواهد از کائو در کشور اکوادور پیدا شده است.

به گزارش ایسنا، مصرف شکلات چه چند تخته از آن را بخوریم، چه یک نوشیدنی به دست آمده از آن شکلات داغ را بنوشیم، لذت بخش است، اما آیا می‌دانید مخترع اصلی شکلات چه کسی بوده است؟

شکلات در حال حاضر به عنوان آب نبات (candy) شناخته شده است، اما باید گفت منشا پیدایش شکلات بسیار قدیمی از آن است که فکر می کنید. فردی که نحوه درست کردن شکلات را کشف کرده است در زمان گم شده است، اما احتمالاً آن شخص، فردی بوده است که هزاران سال پیش در آمریکای جنوبی می‌زیسته است.

طبق یک مطالعه که در سال ۲۰۱۸ در مجله “Nature Ecology & Evolution” منتشر شد، اولین شواهد برای استفاده از کاکائو (دانه تخمیر شده و خشک شده میوه‌هایی که در درخت کاکائو (Theobroma) در آمریکای جنوبی رشد می‌کند) منتشر شد. و محوطه باستانی سانتا آنا-لا فلوریدا در جنوب شرقی اکوادور که به فرهنگ مایو چینچیپ (Mayo-Chinchipe) نسبت داده می‌شود، برمی‌گرداند.

اما به احتمال زیاد این گیاه مدت‌ها قبل توسط مردم سرتاسر آمریکای جنوبی استفاده می‌شود، زیرا این درخت تا ۵۳۰۰ سال پیش از زیستگاه اصلی خود رشد می‌کند. با این حال، بومیان آمریکای جنوبی از این شیرینی خود لذت نمی‌برند، زیرا شکلاتی که آن‌ها درست می‌کنند با شکلاتی که اکثر مردم امروز از مصرف آن لذت می‌برند، بسیار متفاوت است.

شکلات

برای تهیه شکلات، این دانه‌های درشت (که در تصویر بالا مشاهده می‌کنید و چندین «لوبیا» (beans) نامیده می‌شوند) از غلات‌های میوه درخت کاکا جدا شده و در پالپ میوه سفید که آن‌ها را احاطه کرده است، تخمیر می‌شوند.

سپس آن‌ها را خشک کرده و تمیز می‌کنند و سپس برشته می‌شوند، پس از آن پوست دانه آن برای تولید دانه‌های مغز کاکائو جدا می‌شود. سپس مغزها آسیاب می‌شوند و کاکائو مواد به شکل جسمی که به عنوان «لیکور شکلاتی» (شکلات مشروب) شناخته می‌شود، تبدیل می‌شود و این مایع می‌تواند با مواد دیگر مخلوط شود تا شکل تجاری درست شود. لیکور شکلات را نیز می‌توان برای ساختن پودر کاکائو و کره کاکائو تحت عملیات فشرده سازی قرار داد.

یک نوشیدنی سنتی کاکائو با اضافه کردن مغز کاکائو آسیاب شده با آب تهیه می‌شد و معمولا تلخ بود. گمان می‌رود قندهای موجود در این پالپ میوه‌ها نیز می‌توانند با یک نوشیدنی الکلی تخمیر شوند. بر اساس مطالعات انجام شده در سال 2013 در Nutrients منتشر شد، ترکیبی از مجله کافی‌آلود با هم دارو و یک ماده تقویت‌کننده جنسی در نظر گرفته شده و نخبگان جوامع باستانی آن را بسیار ارزشمند می‌دانند.

طبق یک مقاله محقق دانشگاه بوستون، اولمک‌ها که در حدود 100 سال قبل از میلاد در جنوب مکزیک در حال حاضر زندگی می‌کردند، کاکائو را هدیه‌ای از طرف خدایان خود می‌دانستند. تمدن اولمک (Olmec) قدیمی‌ترین تمدن در آمریکای مرکزی و اولین تمدن در مکزیک به شماره می‌رود. اولمک‌ها در مناطق پست گرمسیری جنوب مکزیک، محل ایالت‌های امروزی وراکروز و تاباسکو زندگی می‌کردند.

«کامرون مک نیل» (Cameron McNeil) باستان شناس و استاد انسان شناسی در کالج لیمن در دانشگاه شهری نیویورک که طعم کاکائو را در سراسر آمریکای مرکزی و جنوبی چشیده است، گفت: کاکائو تا ورود فاتحان اسپانیایی در اوایل قرن شانزدهم از میلاد. عمده در سراسر آمریکای مرکزی و جنوبی کشت می‌شد و اکنون در مناطق گرمسیری در سراسر جهان می‌شود. اما به نظر می‌رسد منشا اصلی آن حوضه آمازون باشد. مردم حدود ۱۴۵۰۰ سال پیش به نوک جنوبی آمریکای جنوبی رسیده بودند، اما دقیقا مشخص است که اولین مردم چه کسانی وارد آمازون شدند.

حوضه آبریز آمازون پهنه‌های به مساحت تقریبی ۷۵۰۰ هزار کیلومتر مربع یا حدود ۴۰ درصد قاره آمریکای جنوبی را می‌پوشاند. این حوضه در کشور های بولیوی، برزیل، کلمبیا، اکوادور، گویان، پرو، سورینام و ونزوئلا قرار دارد.

مک نیل گفت: اولین نوشیدنی‌های کاکائویی مانند شکلات داغ امروزی تقریباً داغ نبوده و به نوعی ولرم یا نیمه گرم بوده است.

او در گفتگو با لایوساینس افزود: من در سراسر آمریکای مرکزی سفر کردم و از نوشیدنی‌های سنتی کاکائو نمونه‌برداری کرده‌ام و می‌توانم بگویم که آن‌ها گرم هستند، اما داغ داغ هستند. در دستور غذای آمریکای مرکزی برای نوشیدنی‌های کاکائویی نیز از فلفل برای تهیه آن‌ها استفاده می‌شود، اما مشخص نیست چه فلفلی را در دستور العمل‌های این نوشیدنی‌های قدیمی وارد کرده‌اند.

یکی از محبوبیت کاکائو این است که حاوی کافئین است و کافئین است که در قهوه نیز محو می شود. مک نیل گفت: برای دستیابی به آمریکایی های باستانی، این حرکت (تحریک) از کاکائو احتمالا ظریف، اما نیروبخش بود و در حالی که محرک های دیگری در آمریکای جنوبی موجود بود، کاکائو تنها محرک در آمریکای شمالی بود، به همین دلیل است که مورد استقبال قرار می گیرد. گرفت و به منبعی از ثروت در آنجا تبدیل شد.

از قرن شانزدهم، شکلات از این کشور به عنوان نوشیدنی به اروپا معرفی شد و خیلی زود به نمادی از تجمل تبدیل شد. چیزی که اکثر ما به عنوان شکلات می‌شناسیم (شکلات تخته‌های) در سال ۱۸۴۷ توسط شرکت بریتانیایی “JS Fry & Sons” ساخته شد.

در سال ۱۷۹۵، «جوزف استورز فرای» (Joseph Storrs Fry) روشی را برای سنگ زنی دانه‌های کاکائو با موتور بخار ثبت کرد. پسران اوا پودر کاکائو، کره کاکا و شکر را با هم ترکیب کردند تا یک شکلات جامد را درست کنند که این شکلات بعداً در اروپا رایج شد.

این شرکت در نهایت شکل محصولی (از جمله اولین تخم مرغ شکلاتی عید پاک در سال ۱۸۷۳) را فروخت و شرکت‌های رقیب مانند Cadbury و Rowntree’s به گسترش این محصول در سراسر امپراتوری بریتانیا و فراتر از آن کمک کردند.

سوئیسی‌ها به ویژه با شکل‌های جدید مورد توجه قرار گرفتند و در دهه ۱۸۷۰ شرکت سوئیسی نستله (Nestlé) از شیرخشک برای تولید اولین شکلات تخته‌ای شیری استفاده کردند. این شکل‌های تخته‌های شیری در ایالات متحده در سال ۱۹۰۰ توسط Milton Hershey که از آن کارامل می‌فروخت، فروخته شد و این شکل‌های تخته‌های شیری در دهه ۱۹۲۰ و زمانی استفاده شد که به دلیل ممنوعیت استفاده از الکل رونق، در ایالات متحده محبوب شدند. .

دفعه بعد که شکلات می‌خورید، به طعم تلخ و کافئین‌دار آن که نخبگان بومی آمریکایی هزاران سال پیش از مصرف آن لذت می‌بردند، فکر کنید.

Izaiah Harrison

سازمان دهنده کل مبشر موسیقی شیطانی. گیک قهوه. خالق برنده جایزه متعصب الکل مزاحم عمومی

تماس با ما