اخبار 25 نوامبر 2022 به طور خلاصه |

این خبر مختصر از سازمان ملل است.

افغانستان: رفتار طالبان با زنان ممکن است جنایت علیه بشریت باشد

کارشناسان مستقل حقوق بشر منصوب شده از سوی سازمان ملل روز جمعه هشداری صادر کردند که آخرین تدابیر مربوط به هدف قرار دادن زنان و دختران توسط افغانستان عملا مقامات ممکن است جنایت علیه بشریت باشند.

کارشناسان گفتند که حداقل در یک منطقه، اخیراً از ورود زنان جوان به دانشگاه جلوگیری شد و افزودند که حبس کردن زنان در خانه‌های خود “معادل زندان” است.

طبق گزارش ها، مردان به دلیل همراهی با زنان با لباس های رنگارنگ از سوی افسران طالبان مورد ضرب و شتم وحشیانه قرار گرفته اند، کارشناسان همچنین خاطرنشان کردند که ماه هاست، زنان مدافع حقوق بشر «به طور فزاینده ای مورد هدف، ضرب و شتم و دستگیری قرار می گیرند».

تیگری: سطح گرسنگی بالا علیرغم افزایش کمک ها برنامه جهانی غذا

به اتیوپی، جایی که برنامه جهانی غذای سازمان ملل – WFP – گفت که با وجود بهبود دسترسی به کمک‌ها به شمال جنگ‌زده، تغییرات آب و هوا و خشکسالی میلیون‌ها نفر را به شدت با سوء تغذیه تهدید می‌کند.

پس از امضای توافقنامه صلح بین گروه‌های مخالف مسلح تیگری و نیروهای دولتی در اوایل ماه جاری، برنامه جهانی غذا بیش از 2400 تن مواد غذایی، پزشکی، تغذیه و سایر منابع نجات را به تیگری تحویل داده است که برای تغذیه حدود 170000 نفر کافی است.

آژانس سازمان ملل با درخواست برای دسترسی گفت، در حالی که هر چهار راهرو جاده ای به Tigray بازگشایی شده اند، تحویل ها با مقیاس نیاز مطابقت ندارند. به تمام نقاط منطقه برای ارائه کمک های غذایی و تغذیه به 2.3 میلیون نفر.

برای اولین بار، پروازهای خدمات هوایی بشردوستانه سازمان ملل در فرودگاه شایر در تیگری با حمل مسافران و اقلام امدادی انجام می شود.

بحث تسلیحات بیولوژیکی باید منعکس کننده دنیای تغییر یافته ما باشد

سرانجام به ژنو، جایی که کشورها آماده می شوند تا روز دوشنبه برای بررسی کنوانسیون سلاح های بیولوژیکی 1972 گرد هم آیند. توسعه، تولید، اکتساب، انتقال، انباشت و استفاده از سلاح های بیولوژیکی و سمی را ممنوع می کند.

موضوعات کلیدی شامل شروع بحث های بن بست در مورد مکانیسم راستی آزمایی برای جلوگیری از توسعه تهدیدات زیستی کشورها است.

در اینجا رئیس منصوب شده کنفرانس بررسی، لئوناردو بنچینی ایتالیایی است:

«بسیاری از کشورها هنوز خواهان از سرگیری مذاکرات در مورد پروتکل‌های الزام آور قانونی هستند، من فکر نمی‌کنم بتوانیم درباره این موضوع اجماع داشته باشیم، اما من معتقدم که می‌توانیم در مورد راه‌های پیش‌رو برای از سرگیری بحث‌ها، همانطور که گفتم، اجماع پیدا کنیم. موضوع راستی آزمایی و انطباق».

برخلاف توسعه تسلیحات هسته ای، تقریباً هر تأسیسات علمی را می توان برای ایجاد یک تهدید زیستی تسلیحاتی کرد.

سفیر بنچینی اصرار داشت که کووید-19 همچنین بر نیاز به به روز رسانی کنوانسیون سلاح های بیولوژیکی تاکید کرده است تا خطر یک تهدید جهانی مانند همه گیر برای انسان ها، حیوانات و گیاهان در نظر گرفته شود.

سفیر بنچینی گفت، یکی از اقدامات جدیدی که در دست بررسی است، یک «آیین رفتار» علمی بین‌المللی «باز و شفاف» است – تا «توسعه برنامه‌ها را برای کسی دشوارتر کند بدون اینکه سایر همکاران از این موضوع مطلع باشند».

دانیل جانسون، اخبار سازمان ملل

Elyse Blake

کاوشگر هیپستر پسند. گورو بیکن دوستانه. زامبی متعصب حرفه ای. نویسنده.

تماس با ما