اختصاصی: آیا می توان از بیماری آلزایمر پیشگیری کرد؟ علائم، علل و درمان این زوال عقل – آنچه پزشک می گوید | سلامت نیوز

ماه جهانی آلزایمر: سپتامبر، ماهی است که کمپین بین المللی برای افزایش آگاهی در مورد این بیماری برگزار می شود. اخیراً در 21 سپتامبر، کشورها نیز روز جهانی آلزایمر را گرامی داشتند. همه اینها به افزایش آگاهی در مورد آلزایمر و زوال عقل اختصاص دارد. دکتر سانجی ساکسنا، مدیر ارشد و رئیس بخش اعصاب، بیمارستان مکس، پاتپرگنج، می‌گوید: “این یک بیماری دژنراتیو است و زمانی که بیماری در مراحل بسیار پیشرفته باشد، ممکن است فرد نتواند خود را بشناسد. آن را به یک ماجرای بسیار غم انگیز تبدیل می کند.”

بیماری آلزایمر چیست: شروع

بیماری آلزایمر نوعی زوال عقل است. و این چیز جدیدی نیست. همانطور که دکتر ساکسنا اشاره می کند، “پیش از این، زمانی که مردم شروع به فراموش کردن چیزها می کردند و به شیوه ای خاص رفتار می کردند، اغلب مردم جملاتی مانند “او پس از رسیدن به 60 سالگی آن را از دست داده است” می گفتند. اما این ممکن است شروع بیماری باشد.

زوال عقل در مقابل آلزایمر: علائم آلزایمر

همه زوال عقل بیماری آلزایمر نیست، اما آلزایمر شایع ترین شکل زوال عقل است. کاهش حافظه، استدلال یا هر مهارت تفکر دیگری شامل زوال عقل است، اما به غیر از آلزایمر، انواع دیگری از زوال عقل نیز وجود دارد. هر آنچه در طول سال ها آموخته اید، تجربیات خود – با زوال عقل، به آرامی چیزها را فراموش می کنید. دکتر ساکسنا می‌گوید: «آلزایمر شایع‌ترین شکل زوال عقل است. این زوال عقل کلاسیک است که بعد از 60 سالگی بروز می‌کند؛ اما در برخی افراد، در حدود 10 تا 20 درصد، ممکن است در اوایل دهه 40 شروع شود».

او همچنین می گوید که همه اشکال فراموشی آلزایمر نیستند. “هر نوع فراموشی زوال عقل نیست. ممکن است چیزهای زیادی در مقابل شما باشد، چیزهای زیادی برای مقابله با آنها وجود داشته باشد، بنابراین تمرکز نمی کنید و ممکن است چیزهای خاصی را فراموش کنید. این فراموشی خوش خیم است. در زوال عقل آلزایمر، شخصیت شما نیز وجود دارد. ممکن است در انجام فعالیت‌های روزانه سردرگمی وجود داشته باشد – ممکن است فراموش کنید که اتاق خواب یا آشپزخانه در خانه شما کجاست! با پیشرفت بیماری، فراموشی افزایش می‌یابد. افراد می‌توانند نام‌ها را فراموش کنند و همچنین می‌توانند خود خود را فراموش کنند، که باعث می‌شود چنین شود. دکتر ساکسنا می گوید بسیار غمگین است.

بیماری آلزایمر: علل و درمان

پزشکان می گویند که آلزایمر یک بیماری مغزی تحلیل برنده است و چیزی که آن را چالش برانگیز می کند این است که علل دقیق آن شناخته نشده است. “در مقایسه با سایر اندام ها مانند قلب، کبد و کلیه ها، علم پزشکی در مورد مغز پیشرفت چندانی نکرده است. علل دقیق آلزایمر شناخته شده نیست. اما یک سبک زندگی سالم، رژیم غذایی متعادل، اجتناب از … بسیاری از استرس – همه اینها می تواند در کاهش شدت بیماری، به ویژه در آغاز، تأثیر بگذارد.

وقتی نوبت به درمان می رسد، باز هم هیچ دارویی وجود ندارد که بتواند آلزایمر را درمان یا به طور کامل بازگرداند. دکتر ساکسنا می گوید: “از آنجایی که ما دلیل دقیق آن را نمی دانیم، هیچ درمانی از ریشه وجود ندارد. با این حال، اگر تشخیص زودهنگام اتفاق بیفتد، می توانیم به خوبی بیماری را مدیریت کنیم.” او می افزاید: “داروهایی به صورت قرص، چسب های بدن – که دارو به آرامی در خون آزاد می شود – و تزریقی وجود دارد. گاهی اوقات زوال عقل به دلایل ثانویه ایجاد می شود و اگر بتوان آنها را درمان کرد، بیماری دوباره به خوبی مدیریت می شود. باید به خاطر داشته باشیم که در مراحل پیشرفته، دارو کاربرد محدودی دارد.”

مشاوره کلیدی است – هم برای بیمار و هم برای مراقب. همانطور که دکتر ساکسنا خاطرنشان می کند، “با تشخیص زودهنگام، مراقبت و مشاوره مناسب، می توانیم کرامت بیمار را تضمین کنیم. همچنین این امر ضرر زیادی بر مراقبین دارد، بنابراین مشاوره آنها نیز مهم است.”

Alina Bentley

کاوشگر. کارشناس سفر. متخصص قهوه. طرفدار تلویزیون عمومی متخصص پرشور بیکن. برگزار کننده آماتور محقق فرهنگ پاپ.

تماس با ما