ارتش اسرائیل حملات شهرک نشینان به فلسطینی ها را «اقدامات تروریستی» خواند


اورشلیم
CNN

یک مقام ارتش اسرائیل روز دوشنبه گفت که در حالی که تنش ها در منطقه پس از پایان هفته خشونت ها فروکش کرده است، نیروهای دفاعی اسرائیل (IDF) حملات روز گذشته توسط شهرک نشینان اسرائیلی علیه فلسطینیان در کرانه باختری را “اقدامات تروریستی” می دانند.

مقامات پزشکی فلسطین روز یکشنبه با مقصر دانستن شهرک نشینان اسرائیلی در کرانه باختری اعلام کردند که حداقل یک مرد فلسطینی کشته شد، یک ماشین آتش نشانی فلسطینی توسط جمعیتی متشکل از 50 شهرک نشین سنگسار شد و سایر فلسطینی ها نیز با سنگ یا میله های فلزی مجروح شدند.

بر اساس بیانیه بیمارستان Hadassah Mt. Scopus، خشونت تا روز دوشنبه ادامه یافت، زمانی که یک مرد 27 ساله، که هنوز نامش فاش نشده است، مرده اعلام شد.

به گفته سرویس اضطراری ماگن دیوید ادوم (MDA) اسرائیل، او روز دوشنبه در کرانه باختری در بزرگراهی بین اریحا و دریای مرده هدف گلوله قرار گرفت.

کوهن در بیانیه ای که توسط این سرویس منتشر شد، گفت که قربانی کرانه باختری هنگامی که ادن کوهن، امدادگر MDA برای معالجه او آمد، “بی هوش خارج از ماشین خود با شلیک گلوله در قسمت بالایی بدنش زخمی شده بود.”

این حملات به دنبال تیراندازی مرگبار به دو برادر اسرائیلی پیش از این صورت گرفت روز یکشنبه مندر شهر هوارا، در جنوب نابلس در کرانه باختری اشغالی توسط اسرائیل، تنها چند روز پس از حمله گسترده ارتش اسرائیل به نابلس در جستجوی شبه نظامیان تحت تعقیب دست کم 11 فلسطینی کشته شدند.

«شب گذشته یک فعالیت انتقام جویانه توسط مردم ساکن در منطقه انجام شد. می‌خواستم بگویم که ما این اقدامات را اقدامات تروریستی، این شورش‌های خشونت‌بار می‌بینیم.» این مقام ارتش اسرائیل خواست نامش فاش نشود. این مقام افزود: «این یک شب وحشتناک بود.

این مقام گفت که دلیل اعزام سه گردان اضافی توسط ارتش اسرائیل به این منطقه، جدا نگه داشتن فلسطینی ها و اسرائیلی ها بوده است.

این مقام گفت: «نیروهای بیشتر باعث کاهش تنش خواهند شد». “امروز صبح ما یک گردان گیوتی (تجسسی) دیگر – گردان نیروهای ویژه گیوتی – را به اضافه دو گروه گشت مرزی به منطقه فرستادیم و اساساً سعی در کاهش تنش و دور نگه داشتن دو طرف داشتیم.”

یوآو گالانت، وزیر دفاع اسرائیل وعده داد که فرد یا افرادی را که شهرک نشینان را به قتل رساندند دستگیر کند و خواستار آرامش شد و به نیروهای نظامی و امنیتی اجازه داد تا کار کنند و عاملان را دستگیر کنند.

گالانت روز دوشنبه در حین بازدید از محل وقوع حادثه گفت: «این کار به صورت انفرادی نه مشروع است و نه ممکن است». ما نمی توانیم اجازه دهیم شرایطی که در آن شهروندان قانون را در دستان خود بگیرند. من از همه می‌خواهم که از قانون و نظم پیروی کنند و به ارتش اسرائیل و نیروهای امنیتی در همه جا و در سراسر کشور اعتماد کنند.»

دین السدون، سخنگوی پلیس اسرائیل، دوشنبه به سی ان ان گفت که ارتش اسرائیل هشت نفر را در ارتباط با حملات در هوارا بازداشت کرد که برخی از آنها آزاد شده اند.

مردم روز دوشنبه در مراسم تشییع جنازه برادران هیلل و یاگال یانیو در قبرستان نظامی کوه هرتزل در اورشلیم شرکت کردند.

وزارت بهداشت فلسطین یکشنبه شب اعلام کرد که سامح حمدالله محمود آقتاش، 37 ساله، در شهر زعطره، بین هواره و شهرک اسرائیلی کفار تاپوچ، از ناحیه شکم مورد اصابت گلوله قرار گرفت و کشته شد. هلال احمر فلسطین گفت که در خود هوارا، حداقل یک نفر با چاقو مورد ضرب و شتم قرار گرفت و دیگری با میله آهنی مورد حمله قرار گرفت.

به گفته شورای شهرک نشینان محلی، شهرک نشینان اسرائیلی که پیشتر کشته شدند، برادران هیلل مناخیم یانیف، 21 ساله، و یاگل یاکوف یانیو، 19 ساله، نام داشتند.

ویدئوی صحنه نشان می‌دهد که خودروی آنها از وسط عبور کرده و با خودرویی که در جهت دیگر حرکت می‌کرد برخورد کرده است، که نشان می‌دهد هنگام رانندگی به آنها شلیک شده است.

اواخر یکشنبه، ارتش اسرائیل اعلام کرد که برادر بزرگتر، هیلل، یک سرباز در حال خدمت است و در بیانیه ای تسلیت گفت.

نمایی از شهر هوارا در 27 فوریه.

پس از مذاکرات نادر روز یکشنبه با میانجیگری اردن، مصر و ایالات متحده، نمایندگان اسرائیل و فلسطین “تعهد خود را به تمام توافقات قبلی بین خود و تلاش برای صلح عادلانه و پایدار تایید کردند.”

اسرائیل و تشکیلات خودگردان فلسطین آمادگی و تعهد مشترک خود را برای تلاش فوری برای پایان دادن به اقدامات یکجانبه برای یک دوره 3 تا 6 ماهه تایید کردند. این شامل تعهد اسرائیل به توقف بحث درباره هر واحد شهرک سازی جدید به مدت 4 ماه و توقف مجوز هرگونه پاسگاه به مدت 6 ماه است.

با این حال، بزالل اسموتریچ، رهبر حزب راست افراطی صهیونیسم مذهبی، در واکنش به اعلام توقف ساخت شهرک‌سازی، قاطعانه توقف «حتی برای یک روز» را رد کرد.

وزیر دارایی اسرائیل در پستی در توییتر خود را از همسویی با دولت خود خارج کرد و نوشت: «شهرک سازی و توسعه شهرک سازی حتی برای یک روز متوقف نخواهد شد (این تحت اختیار من است). ارتش اسرائیل بدون هیچ محدودیتی برای مقابله با تروریسم در تمام مناطق یهودیه و سامره به اقدام خود ادامه خواهد داد (این را در کابینه مجدداً تأیید خواهیم کرد). خیلی ساده است.”

سربازان اسرائیلی روز دوشنبه سوار بر یک خودروی نظامی در هوارا در نزدیکی نابلس در کرانه باختری رود اردن.

همچنین روز یکشنبه، کابینه اسرائیل قانون پیشنهادی برای اعمال مجازات اعدام برای “تروریست ها” را تصویب کرد. این لایحه رسمی یک عضو خصوصی است که توسط ایتامار بن گویر وزیر امنیت ملی راست افراطی حمایت می شود، نه قانونی که توسط دولت حمایت می شود.

در بیانیه نخست وزیر بنیامین نتانیاهو و بن گویر آمده است که این قانون به دادگاه ها این اختیار را می دهد که «مجازات اعدام را برای کسانی که مرتکب جنایت قتل به دلایل ملی گرایانه علیه شهروندان اسرائیل شده اند، اعمال کنند».

پس از رای گیری اولیه در کنست، یا پارلمان، کابینه سیاسی-امنیتی اسرائیل در مرحله بعدی درباره زبان این لایحه، قبل از اینکه به مرحله کمیته برود، بحث خواهد کرد. اگر از مرحله کمیته عبور کند، برای تبدیل شدن به قانون به سه قرائت کنست نیاز دارد.

به گفته مؤسسه دموکراسی اسرائیل، قبلاً تلاش‌هایی برای اعمال مجازات اعدام در سال‌های 2016 و 2018 انجام شده بود، اما به قانون تبدیل نشدند.

بر اساس بیانیه وزارت امور خارجه فلسطین، دولت فلسطین روز دوشنبه در واکنش به این اقدامات، موافقت کابینه اسرائیل را به شدت محکوم کرد.

مجازات اعدام ناقض حقوق اساسی مردم فلسطین برای زندگی، عدم تبعیض و تعیین سرنوشت است. این یک لایحه ظالمانه، وحشیانه و غیرانسانی است که ریشه در برتری یهودیان دارد و دقیقاً با هدف نفی حق موجودیت و انسانیت مردم فلسطین است، در حالی که از جامعه بین‌المللی می‌خواهد تا «اقدامات مشخصی برای تحت فشار قرار دادن اسرائیل انجام دهد.» لایحه خود را لغو کند.»

Julissa Lara

متفکر متواضعانه فروتن. گیمر. کارآفرین. طرفدار رسانه های اجتماعی آزاد.

تماس با ما