اپوزیسیون فرانسه پس از افشاگری های رسانه ای، «معامله محرمانه» اوبر-ماکرون را مورد انتقاد قرار داد

صادره به تاریخ، صادره در تاریخ، تاریخ صدور:

نمایندگان اپوزیسیون روز یکشنبه گزارش‌های مبنی بر توافق محرمانه بین امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه – زمانی که او در یک دولت سوسیالیستی وزیر بود – و غول حمل‌ونقل آنلاین اوبر را محکوم کردند.

این اتهامات در آخرین تحقیقات مبتنی بر داده توسط خبرگزاری های بین المللی پیشرو بر اساس فایل های فاش شده که در رسانه های اجتماعی با نام #UberFiles اعلام شده اند، مطرح می شود.

گزارش روزنامه لوموند فرانسه با استناد به اسناد، پیام‌های متنی و شاهدان ادعا می‌کند که اوبر در زمانی که ماکرون وزیر اقتصاد بین سال‌های 2014 تا 2016 بود، به یک “معامله” محرمانه با ماکرون رسید.

گزارش لوموند آنچه را که می‌گوید کمک وزارت مکرون برای کمک به اوبر برای تحکیم موقعیت خود در فرانسه بود، برجسته می‌کند، مانند پیشنهاد این شرکت که اصلاحات «آماده» را به معاونان ارائه کند تا به پرونده آنها کمک کند.

نمایندگان اپوزیسیون آنچه را که به نظر می رسد همکاری نزدیک ماکرون و اوبر در زمانی که این شرکت در تلاش برای دور زدن مقررات سختگیرانه دولتی در بخش آنها بود، محکوم کرده اند.

اوبر فرانسه با تماس با خبرگزاری فرانسه تایید کرد که دو طرف در تماس بوده اند. ملاقات با ماکرون در جریان وظایف وزارتی او بود که بخش خصوصی را پوشش می داد.

لوگوی شرکت تاکسیرانی اوبر روی سقف یک تاکسی برای اجاره خصوصی در لیورپول، بریتانیا، ۱۵ آوریل ۲۰۱۹ دیده می‌شود.
لوگوی شرکت تاکسیرانی اوبر روی سقف یک تاکسی برای اجاره خصوصی در لیورپول، بریتانیا، ۱۵ آوریل ۲۰۱۹ دیده می‌شود. © فیل نوبل، رویترز

دفتر رئیس جمهور به خبرگزاری فرانسه گفت که در آن زمان ماکرون به عنوان وزیر اقتصاد «به طور طبیعی» با «بسیاری از شرکت‌های دخیل در تغییرات عمیق در خدماتی که در طول سال‌های ذکر شده رخ داده است، در تماس بوده است، که باید با افشای برخی موارد اداری یا اداری تسهیل شود. قفل های نظارتی».

اما ماتیلد پانوت، رهبر پارلمانی حزب اپوزیسیون چپ تندرو فرانسه بدون تعظیم، در توییتر آنچه را که به عنوان “غارت کشور” در دوران وزیر ماکرون در دوره ریاست جمهوری فرانسوا اولاند توصیف کرد، محکوم کرد.

او مکرون را یک “لابی گر” برای “یک شرکت چندملیتی ایالات متحده با هدف مقررات زدایی دائمی قانون کار” توصیف کرد.

“برخلاف تمام قوانین ما”

فابین روسل، رهبر حزب کمونیست، داستان لوموند را به‌عنوان «افشاگری‌های مذموم درباره نقش فعال امانوئل ماکرون، وزیر وقت، برای تسهیل توسعه اوبر در فرانسه توصیف کرد.

او گفت: «برخلاف همه قوانین ما، همه حقوق اجتماعی ما و علیه حقوق کارگران». در توییتر منتشر شد.

معاون کمونیست پیر دارویل خواستار تحقیق پارلمانی در مورد این ماجرا شد.

جردن باردلا، رئیس حزب راست افراطی رالی ملی، توییت کرد افشاگری‌ها نشان می‌دهد که حرفه مکرون یک «رشته مشترک دارد: خدمت به منافع خصوصی، اغلب خارجی، قبل از منافع ملی».

تحقیقات Uber Files بر اساس افشای ده ها هزار سند به روزنامه بریتانیایی گاردین از یک منبع ناشناس است و توسط کنسرسیوم بین المللی روزنامه نگاران تحقیقی هماهنگ شده است.

ICIJ با 42 شریک رسانه ای در سراسر جهان بر روی این داستان کار می کند.

(AFP)

Dale Mckee

سازمان دهنده Wannabe. معتاد اینترنت متعصب زامبی. علاقه مندان به شبکه های اجتماعی. دانش پژوه مواد غذایی

تماس با ما