(تصاویر) افتتاح نمایشی زاکانی؛ درهای بسته پارکینگ امیرکبیر!

اقتصادنیوز نوشت: شنبه ۳۰ مهرماه بود که شهردار تهران در نهمین شنبه امید و افتخار پارکینگ طبقاتی امیر کبیر را برداشت کرد. پارکینگی گفته می‌شد اولین پارکینگ زیر طبقاتی هوشمند و صددرصدسطحی که دارای آتش نشانی است.

در مراسم بهره برداری از این پارکینگ طبقاتی، مجتبی شفیعی، مجتبی شفیعی، سازنده سازمان حمل و نقل و حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران به گفته رسانه ها از مهمترین تأثیراتی است که پارکینگ های طبقاتی و حاشیه ای در جریان ترافیک ایجاد می کند، آزادسازی محدوده معابر اطراف آن است و به جای اینکه مردم در آن قرار دارند. از معابر اطراف برای پارکینگ استفاده کنند، به راحتی می‌توانند از پارکینگ ایجاد شده برای این کار استفاده کنند و معابر روان‌تر شوند. به ویژه این پارکینگ در مجاورت محدوده طرح قرارگیری ترافیکی دارد و افرادی که می‌خواهند از این پارکینگ استفاده کنند، محیط را به راحتی می‌سازند.

(تصاویر) افتتاح نمایشی زاکانی؛  درهای بسته پارکینگ امیرکبیر!

علیرضا زاکانی هم در مراسم بهره برداری از این پارکینگ گفته می‌خواهد نهضت پارکینگ در شهر تهران ایجاد کند تا فضای شهری از وجود خودروهای پارک شده رها شود. اودرباره پارکینگ طبقاتی امیرکبیر هم گفته بود: عملیات ساخت این پارکینگ از ۱۳ سال پیش شروع شد و با یک پیشرفت کمتر از ۷۰ درصد ما شد. طی ۸ ماه کار جدی ۳۰ درصد باقیمانده نیز به پایان رسید تا امروز در این نقطه نیاز به شهر داشته باشیم. این پارکینگ حدود ۲۰ هزار مترمربع زیر بنا دارد و اولین پارکینگ هوشمند است که آتش نشانی را تایید می کند. حتی پارکینگ های خصوصی نیز چنین قابلیتی ندارند. به طوری که هر بخشی از آن اتفاق می افتد که ممکن است آن را به صورت صد در صد در توان کرد و از سرایت آن به سایر بخش ها جلوگیری کرد.

شهردار تهران یادآور شد: حدود 550 محل پارک فضایی دارد و اولین پارکینگ زیرسطحی است که روی آن یک محیط عمومی شهری است و در بالای آن ساخت و ساز صورت نگرفته است.

(تصاویر) افتتاح نمایشی زاکانی؛  درهای بسته پارکینگ امیرکبیر!

۸ آبان؛ پارکینگ طبقاتی امیر کبیر

۸ روز ازمراسم بهره برداری پارکینگ طبقاتی امیر کبیر گذشته، کمی جلوتر از ایستگاه متروی امیرکبیر چندنفر از اهالی محله شکوفه نشسته اند دور میدانگاه کوچک آجری. پارکینگ جدید را می‌گیرم می‌گویند این سمت را می‌گویند، ولی هنوز پارکینگ هم برداشت نشده، چند قدم جلوتر مردی در خلوتی خروجی پارکینگ امیر کبیر در حال ورزش است. می‌پرسد دنبال پارکینگ هستید؟ می‌گویم هفته گذشته این پارکینگ افتتاح نشد. می‌گوید از همان روز در پارکینگ‌های بسته یکی دو ماه دیگر کار دارد. انتهای شیب تند تابلوی پارکینگ امیر کبیر است که کنارش نوشته خروجی. روی زمین پر از خاطر نشان از این که هنوز این مسیر محل ترد خودرویی نیست.

تا به ورودی پارکینگ برسیم از چند عابر دیگر پارکینگ را می‌گیریم. یکی از اهالی می‌گوید اگر پارکینگ افتتاح شود هنوز این تعداد پارکینگ در حاشیه خیابان نبود.

(تصاویر) افتتاح نمایشی زاکانی؛  درهای بسته پارکینگ امیرکبیر!

اشاره او به کوچه هاو حاشیه پلازای امیر کبیر است. اهالی امیدوار بودند با استفاده از این پارکینگ بخشی از این خودروها به جای پارک در حاشیه خیابان به پارکینگ بروند.

یکی از اهالی می‌گوید هنوز کارگران در پارکینگ کارهستند به نظر نمی‌آید به زودی این پارکینگ برداشت شود. می‌گویم هفته‌ای پیش این مراسم را نگرفتند که جمعی که دور نشسته اند لبخند می‌زنند و می‌گویند روبان اش را بریدن و عکس هایش را گرفتند و رفتند. حالا شاید دهه فجر بهره برداری کنند.

(تصاویر) افتتاح نمایشی زاکانی؛  درهای بسته پارکینگ امیرکبیر!

به در ورودی که می‌رسیم کار می‌کند. اتاقک نگهبانی هنوز رنگ نشده و محل خواب و محل نگهداری است. از مردی که در ورودی نشسته می‌پرسم می‌توانیم در داخل پارکینگ می‌گوید تا ۳ ماه دیگر پارکینگ به بهره برداری نمی‌رسد. می‌گویم هفته‌ای پیش از بهره‌برداری نمی‌شود می‌گوید هنوز کلی کار ممکن است زودتر هم آماده شود، اما هر چقدر هم سریع کارها انجام شود از یک ماه تمام نمی‌شود هنوز بخشهایی از پارکینگ برق ندارد. می‌گویم روز اول که طبقات برق داشت که جواب می‌دهد همان روز از طبقه اول به طبقات دیگر برق می‌دادند و بعدش هم جمع می‌شدند. حالا چند ماه دیگر آماده می‌شود عجله نداشته باشید.

(تصاویر) افتتاح نمایشی زاکانی؛  درهای بسته پارکینگ امیرکبیر!

اهالی محل برخی از بهره برداری از این پروژه اطلاعاتی دارند، می‌گویند فقط تمام شده است. آن‌ها که از بهره‌برداری آن‌ها کنایه می‌زنند، بیشتر پروژه‌هایی را که می‌توانند از آن بهره ببرند، همین عاقبت را دارند. اما چرا شهردار تهران چند هفته‌ای صبوری انجام داد که پروژه‌های کامل را به صورت واقعی برداشت کند؟

شورای شهر تهران در همان روزهای نخست نسبت به شنبه‌های امید و این افتخار را نشان داد بعد از ۱۰ هفته زنی و پاره روبان بر پروژه‌ها نظارت می‌کنند؟

ناصر امانی عضو شورای شهر تهران در این رابطه با اکوایران می‌گوید: تا آنجا که برخی از فعالان از کمیسیون‌ها در این حوزه را می‌شناسند و آن‌ها را در حال بازدید از این پروژه‌ها، پروژه‌های بهره برداری شده در حوزه کاری کمیسیون برنامه و بودجه هستند. و بیشتر در حوزه کمیسیون عمران و حمل و نقل و سلامت و معماری و شهرسازی است. قرار گرفتن از نزدیک بازدیدکنندگان و در گزارش گزارش این پروژه‌های برداشت شده یا کلنگ زنی شده است.

(تصاویر) افتتاح نمایشی زاکانی؛  درهای بسته پارکینگ امیرکبیر!

منتظر ماندن هستید و می بینید که حال حاضر تهرانی چه زمانی می تواند خودروهای خود را در پارکینگ پارکینگ پارک کنند؟ چه چیزی از شواهد این مسئله به سالگرد امیرکبیر که قدر نمی‌دهد، شاید ۲۲ بهمن است؟

Marisol Snow

خیلی پایین میاد کارآفرین حرفه ای. پیشگام بیکن. ادم شبکه های اجتماعی متعصب موسیقی هاردکور. پزشک اینترنت.

تماس با ما