تهدید کره شمالی علیه هواپیماهای جاسوسی آمریکا

رسانه دولتی کره شمالی روز سه‌شنبه گزارش داد، در حالی که یک زیردریایی آمریکایی قادر به شلیک موشک‌های بالستیک هسته‌ای برای اولین بار در چهار دهه گذشته از کره جنوبی بازدید می‌کند، کره شمالی تهدید به اقدام نظامی علیه هواپیماهای جاسوسی آمریکایی در سواحل شرقی این کشور کرد.

کره شمالی اغلب به فعالیت های شناسایی نظامی ایالات متحده در اطراف شبه جزیره کره حمله کرده است. اما از روز دوشنبه، سه بیانیه متوالی صادر کرده و تهدید کرده است که در برابر آنچه که «جاسوسی تحریک‌آمیز هوایی» توسط هواپیماهای جاسوسی و پهپادهای آمریکایی می‌خواند، تلافی خواهد کرد.

روز دوشنبه، وزارت دفاع ملی کره شمالی یک هواپیمای جاسوسی استراتژیک آمریکایی را متهم کرد که در ماه جاری به طور غیرقانونی به “حوزه هوایی غیرقابل تعرض” این کشور در سواحل شرقی این کشور وارد شده است.

بر اساس یک ارسال انگلیسی زبان از خبرگزاری مرکزی رسمی کره شمالی، هیچ تضمینی وجود ندارد که چنین حادثه تکان دهنده ای مانند سرنگونی هواپیمای شناسایی راهبردی نیروی هوایی آمریکا رخ ندهد.

کیم یو جونگ، خواهر و سخنگوی کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی، در دو بیانیه جداگانه که اواخر روز دوشنبه و اوایل روز سه‌شنبه منتشر شد، همچنین گفت که هواپیماهای شناسایی آمریکایی «تجاوز شدیدی به حاکمیت و امنیت» انجام داده‌اند. از کشورش با پرواز بر فراز منطقه آبی اقتصادی 200 مایل دریایی آن.

خانم کیم هشدار داد که در صورت ادامه چنین نفوذهای غیرقانونی، یک حادثه “تکان دهنده” یا “بحرانی” رخ خواهد داد.

کره شمالی برای از بین بردن این تهدید، به حادثه ای در سال 1969 اشاره کرد که طی آن یک هواپیمای شناسایی آمریکایی EC-121 را سرنگون کرد و تمام 31 سرنشین آن را کشت.

هم پنتاگون و هم ارتش کره جنوبی اظهارات کره شمالی را به عنوان اتهامات بی اساس رد کردند. اما مقامات و تحلیلگران در منطقه بیم دارند که لفاظی های فزاینده شمال ممکن است به تحریکات نظامی منجر شود. را

سابرینا سینگ، معاون سخنگوی پنتاگون روز دوشنبه گفت: «ما همیشه مسئولانه و ایمن و مطابق با قوانین بین‌المللی عمل می‌کنیم، بنابراین این اتهامات فقط یک اتهام هستند». متیو میلر، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، از کره شمالی خواست از اقدامات تشدیدکننده خودداری کند.

یک کشور می تواند حق بهره برداری از منابع دریایی را در منطقه به اصطلاح اقتصادی انحصاری خود، که 200 مایل دریایی از 12 مایل دریایی آب های سرزمینی خود را گسترش می دهد، ادعا کند. اما بر سطح منطقه و حریم هوایی بالای آن حاکمیت ندارد.

کره جنوبی همچنین در برابر طغیان‌هایی که از شمال می‌آمد عقب نشینی کرد.

سرهنگ لی سونگ جون، سخنگوی ارتش کره جنوبی روز سه شنبه گفت: «کره شمالی این ادعاها را برای اهداف داخلی و شاید برای ایجاد بهانه ای برای انجام اقدامات تحریک آمیز مطرح می کند. وی افزود: منطقه انحصاری اقتصادی تضمین کننده آزادی دریانوردی و پرواز برای کشتی ها و هواپیماهای خارجی است.

کره شمالی معمولاً پیش از 27 ژوئیه سالگرد پایان جنگ 1950-1953 کره، لفاظی های ضد آمریکایی را تشدید می کند تا ترس از آمریکایی ها را در مردم خود ایجاد کند و برنامه تسلیحات هسته ای خود را به عنوان یک عامل بازدارنده نظامی برای جنگ توجیه کند.

در بیانیه خود، وزارت دفاع کره شمالی به شدت از تصمیم پنتاگون برای ارسال یک زیردریایی با قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای برای برقراری تماس بندری در کره جنوبی «در مقطعی در آینده» انتقاد کرد. در صورت ورود این زیردریایی، این اولین بازدید شناخته شده از کره جنوبی توسط یک زیردریایی آمریکایی با قابلیت حمل کلاهک هسته ای از سال 1981 خواهد بود.

هنگامی که پرزیدنت بایدن با همتای کره جنوبی خود، یون سوک یول، در ماه آوریل ملاقات کرد، آنها توافق کردند که رزمایش های نظامی مشترک متحدان را تقویت کنند و “مشاهده منظم” دارایی های استراتژیک آمریکا در اطراف کره را افزایش دهند تا بر تعهد آمریکا برای دفاع از کره جنوبی تاکید شود.

دو رهبر همچنین توافق کردند که یک گروه جدید برای بحث در مورد برنامه ریزی هسته ای و استراتژیک در شبه جزیره ایجاد کنند. اولین نشست این گروه قرار است سه شنبه آینده در سئول برگزار شود.

اظهارات کره شمالی در حالی بیان شد که آقای یون روز دوشنبه برای شرکت در نشست سازمان پیمان آتلانتیک شمالی وارد لیتوانی شد، جایی که انتظار می رفت در محکومیت توسعه تسلیحات هسته ای کره شمالی به رهبران جهان بپیوندد. تهدید هسته ای کره شمالی نیز احتمالاً زمانی که وزرای خارجه از سرتاسر جهان در گردهمایی سالانه اتحادیه کشورهای جنوب شرق آسیا که اواخر این هفته در جاکارتا، اندونزی برگزار می شود، به موضوعی مورد بحث تبدیل خواهد شد.

کره شمالی معمولاً پیش از چنین گردهمایی های بین المللی سرکشی می کند.

Markus Bennett

مشکل ساز هیپستر پسند. متعصب غذا موزیکال. علاقه مندان به سفر. طرفدار زامبی برنده جایزه

تماس با ما