جمعیت برای بیداری پله به سانتوس هجوم می آورند

جدای از حرفه بین‌المللی خارق‌العاده‌ای که بیشترین شهرت را برای او به ارمغان آورد، پله به خاطر وفاداری‌اش به باشگاهش سانتوس، مستقر در شهر بندری همنام در جنوب سائوپائولو، که بیشتر عمر خود را در آنجا گذراند، به خوبی شناخته شده بود. پیش از مراسم یادبودی که روز دوشنبه در ورزشگاه این باشگاه آغاز شد، هواداران برای ادای احترام به پادشاه فوتبال گرد هم آمدند. FRANCE 24 گزارش می دهد.

در زیر آفتاب سوزان تابستان برزیل، ساکنان سانتوس و بازدیدکنندگان شهر روز یکشنبه در دو جهت هجوم آوردند. بسیاری از آنها به سمت جنوب به سمت ساحل معروف شهر حرکت کردند. بسیاری دیگر با پوشیدن پیراهن های فوتبال برزیل یا سانتوس اف سی برای ادای احترام به پله به شمال رفتند.

تدارکات نهایی برای مراسم بزرگ یادبود پله در ورزشگاه ویلا بلمیرو، پس از انتقال جسد وی از بیمارستان آلبرت-اینشتین در سائوپائولو، در حال انجام بود. کارمندان سانتوس اف سی مشغول راه اندازی مایل ها حصار برای پذیرایی از جمعیت عظیمی بودند که برای ادای احترام به قهرمان خود می آمدند. در ادامه، گروه‌هایی از هواداران در استادیوم 16000 نفری برزنت پهن می‌کردند.

یک روزنامه نگار محلی گفت: “این دیوانه خواهد بود.” “هرگز فضای کافی برای همه وجود نخواهد داشت.”

برخی از مردم فقط یک بازدید کوتاه از استادیوم انجام دادند تا در میان آماده شدن برای این رویداد بزرگ، یک سلفی سریع بگیرند. اما بسیاری درنگ کردند و مشتاق بودند در مورد اهمیت پله در زندگی خود و زندگی کشورشان صحبت کنند.

پله، شماره 10 برای همیشه.
پله، شماره 10 برای همیشه. © رومن هویکس، فرانسه 24

“احساس اتحاد”

زوج جوان روآن و گابریلا برای ادای احترام از سائوپائولو به پایین سفر کرده بودند. روآن، طراح 28 ساله، گفت: «ما اینجا هستیم زیرا این یک لحظه تاریخی است. پله یک افسانه بود. او از فوتبال فراتر رفت و هر جا که رفت اثری از خود بر جای گذاشت.

من طرفدار سانتوس شدم زیرا پدربزرگم از طرفداران پر و پا قرص پله بود – و فکر می‌کنم همه پدرها و پدربزرگ‌هایی که بازی شاه را دیدند، احساسات خود را به نسل‌های بعدی منتقل کردند. روآن در پایان گفت: افسانه پله ادامه خواهد داشت.

>> در تصاویر: نگاهی به دوران حرفه ای خارق العاده پله

گابریلا، روزنامه‌نگار شرکتی برای یک شرکت خودروسازی، افزود: «من خیلی به این فکر کرده‌ام که چرا بسیاری از ما به اینجا آمده‌ایم، و آن‌طور که می‌بینم، همه چیز مربوط به احساس اتحادی است که فوتبال به ارمغان می‌آورد. برای من، فوتبال به معنای ارتباط با خانواده ام است. من را به خانواده ام نزدیک تر می کند. حتی اگر همیشه فوتبال را دنبال نکنم، این ارتباطی است که ما را به هم نزدیکتر می کند. پله این امکان را برای مردم فراهم کرد که با وجود حمایت از تیم های مختلف و هر تفاوت دیگری که ممکن است داشته باشند، احساس نزدیکی به یکدیگر کنند.

پله در طول دوران حرفه ای طولانی خود پیراهن شماره 10 را برای باشگاه و کشور می پوشید، بنابراین بنای یادبودی در دروازه شماره 10 ورزشگاه برپا شده است تا اهمیت نمادین آن را منعکس کند، درست در کنار مجسمه پله در آنجا. مردم در آنجا گل و تاج گل گذاشته اند یا فقط در آنجا ایستاده اند تا برای نماد فوتبال سوگواری کنند.

آنا وارلا برای این مناسبت مهم یک صندلی در ردیف جلو داشته است. او درست روبروی استادیوم در خانه ای قرمز و آبی زندگی می کند. وارلا رئیس و موسس Torcida Seria Santista، اولین انجمن طرفداران زن فوتبال برزیل است. این بازیکن 65 ساله تنها یک بار بازی پله را در دهه 1970 دیده است، اما او بیش از همه فوتبالیست ها به او احترام می گذارد.

او گفت: «انگار با توپ دوست بود. توپ او را درک کرد و او نیز توپ را درک کرد. او مانند یک سیستم ناوبری ماهواره ای بود. او همیشه می دانست کجاست، هم تیمی هایش، حریف و توپ. مهمتر از همه، او باعث تحسین سانتوس و برزیل در سراسر جهان شد.

وارلا با پوشیدن پیراهن سانتوس اف سی برای ابراز شور و شوق خود، بیش از همه پله را به یاد انسان می آورد. “او مرد بزرگی بود. او بسیار کاریزماتیک بود اما با سادگی خود مردم را مجذوب خود می کرد. با همه صحبت می کرد. او همیشه برای این کار وقت می گذاشت. به مردم توجه می کرد. او همه امضاها را امضا می کرد، همه سلفی ها را می گرفت. او انسان بود؛ او مثل یک ستاره رفتار نمی کرد. وارلا که از خاطراتش از این مرد متاثر شده بود، گفت و این همه آن چیزی بود که پله را به آن چیزی که بود تبدیل کرد: بهترین در تمام دوران.

آنا وارلا که روبروی استادیوم زندگی می کند، یک متخصص عالی در مورد پله و سانتوس اف سی است.
آنا وارلا که روبروی استادیوم زندگی می کند، یک متخصص عالی در مورد پله و سانتوس اف سی است. © رومن هویکس، فرانسه 24

سانتوس اف سی در خون

آلبرتو فرانسیسکو د اولیویرا یک سوپر طرفدار باشگاه سانتوس است که نوار را درست در کنار استادیوم اداره می کند. اما هیچ کس او را به نام واقعی خود صدا نمی کند. همه از نام مستعار او “آلمانی” استفاده می کنند.

این بار بزرگترین پاتوق برای طرفداران سرسخت سانتوس اف سی است. این بازیکن آلمانی یک خالکوبی سانتوس اف سی روی بازوی خود دارد و تاریخ هر پیروزی قهرمانی که از زمانی که او شروع به حمایت از آنها کرده است، مشخص شده است. و یک خالکوبی روی پیشانی خود دارد که از یک شرط بندی آمده است.

در سال 2006، من به مربی قول دادم که اگر آن سال قهرمانی را به دست بیاوریم، در جایی که هیچ کس دیگری خالکوبی نداشته باشد، خالکوبی کنم. خوب، آنها برنده شدند، بنابراین من سرم را خالکوبی کردم. اما اگر پله نبود قطعاً از تیم دیگری حمایت می‌کردم. او چیز دیگری بود. او در زمین فوق العاده بود – دریبل زدن و شوتزنی اش. هیچ کس نمی توانست روی پای او بیاید. او کارهایی را با توپ انجام داد که هیچکس جرات تصور آن را نداشت.»

آلمانی حس عظیم غم و اندوه در محله را برجسته کرد. دیدی که به کوتاه کردن موهای پله معروف بود، به محض شنیدن این خبر آرایشگاه خود را در کنار ورزشگاه بست. آلمانی گفت: «خبر غم انگیزی بود که سال را به پایان رساندیم. این چند روز بسیار سخت خواهد بود.»

“اما حتی اگر [Pelé’s real name] ادسون آرانتس دو ناسیمنتو رفته است، پله جاودانه است. برزیل ممکن است از نظر سیاسی کشوری به شدت تقسیم شده باشد، اما «مردم از طریق او متحد شدند – همه این افراد را می بینید؟ فقط برای خداحافظی آمده بودند. من حرفی ندارم.»

قرار دادن سانتوس روی نقشه

پله علاوه بر اینکه برزیل را متحد کرد، برای سانتوس نیز معجزه کرد. با او، تیم شهر بندری کوچک می تواند ناگهان با اسلحه های بزرگ سائوپائولو – کورینتیانس، پالمیراس و سائوپائولو اف سی رقابت کند. با او، این باشگاه ده بار قهرمان برزیل، دو قهرمانی کوپا لیبرتادورس و دو جام باشگاه های جهان و سایر جام ها شد.

بنابراین بسیار مناسب است که پله شهر مورد قبول خود را برای سفر نهایی خود انتخاب کند. او تنها در سن 15 سالگی به سانتوس آمد و از سال 1956 تا 1974 به مدت 18 سال در این تیم بازی کرد و در 1116 بازی 1091 گل به ثمر رساند. اگرچه دوران حرفه ای او با یک دوره کوتاه بازی برای نیویورک کاسموس به پایان رسید، او هرگز سانتوس را ترک نکرد.

پله در شهر بندری همه جا حضور دارد. مجسمه ای در مرکز شهر وجود دارد، بنرهایی در همه جا روی آن نوشته شده است “اوبریگادو ری” (“ممنونم، پادشاه”)، نقاشی های دیواری عظیمی که تصویر او را نشان می دهد، و چندین ساختمان با نام او، مانند زمین تمرین سانتوس اف سی.

روز بعد از مراسم یادبود، تابوت پله از شهری که او بسیار دوستش داشت، در صفوفی در میان جمعیت گسترده سفر خواهد کرد. از خانه مادرش عبور خواهد کرد. او هنوز زنده است و به زودی 100 ساله خواهد شد. پادشاه فوتبال سپس در گورستان عمودی عظیم سانتوس، در طبقه نهم مقبره خانوادگی به خاک سپرده خواهد شد. مشرف به زمینی که در آن بسیاری از بزرگترین شاهکارهای خود را انجام داد.

یک بنر در سانتوس نوشته شده است
یک بنر در سانتوس روی آن نوشته شده است: “متشکرم، پادشاه!” © رومن هویکس، فرانسه 24

این مقاله از اصل به زبان فرانسه ترجمه شده است.

Nick Webster

مزاحم عمومی فن غذا. حلال مشکل بدون عذرخواهی کارآفرین. خواننده.

تماس با ما
ما محتوای این سایت را با استفاده از تکنولوژی هوش مصنوعی تهیه می‌کنیم، اما توجه داشته باشید که استفاده از این محتوا باید با اندیشه و توجه به منابع دیگر همراه باشد.