سازمان ملل ابتکار «کلیدی» را برای حمایت از پاسخگویی در قبال جنایات علیه حافظان صلح به راه انداخت

او گفت که از سال 1948، اقدامات مخرب جان 1,056 پرسنل را که در عملیات های حفظ صلح سازمان ملل خدمت می کردند، گرفته و منجر به مجروح شدن 3,080 نفر دیگر شده است.

او در مراسم پرتاب، همکاران خود را از چندین کشور مشارکت‌کننده نیرو و پلیس که پرسنلشان کشته یا مجروح شدند که زیر پرچم سازمان ملل خدمت می‌کردند، شناخت و گفت: “فداکاری آنها فراموش نخواهد شد”.

با این حال، چالش‌های جدی در کشاندن مجرمان به عدالت منجر به پایین بودن میزان تعقیب قضایی شده و به چرخه ای از معافیت از مجازات کمک کرده است که همچنان مجرمان را جسور می کند.

آقای لاکروا با اشاره به اینکه گروه دوستان در ارتقای پاسخگویی و تسهیل ظرفیت سازی و کمک های فنی به مقامات کشور میزبان بسیار مهم خواهد بود، حمایت کامل سازمان ملل را از جمله نظارت بر پیشرفت و خدمت به عنوان دبیرخانه ارائه کرد.

‘پیشرفت قابل توجه’

اگرچه تعداد کمی از مجرمان به دست عدالت آورده شده اند، او بر برخی “پیشرفت های قابل توجه” از سال 2019 تاکید کرد.

در جمهوری آفریقای مرکزی (CAR)، جمهوری دموکراتیک کنگو (DRC) و مالی – سه کشوری که از ابتدای سال 2013 تاکنون 84 درصد از تلفات در عملیات‌های حفظ صلح رخ داده است – “افزایشی در تعداد مشاهده شده است. آقای لاکروآ گفت: مجرمان مظنون شناسایی و بازداشت شدند و درصد موارد با تحقیقات ملی تایید شده افزایش یافته است.

وی افزود: «مهمتر از همه، 66 نفر در CAR، DRC، لبنان و مالی به دلیل کشتن نیروهای سازمان ملل محکوم شده اند.

سابقه غیر قابل قبول

رئیس نیروهای حافظ صلح با اشاره به ماموریت حافظ صلح سازمان ملل متحد در مالی با نام اختصاری فرانسوی آن، به کشته شدن چهار همکار MINUSMA در 10 اکتبر از چاد «به دلیل انفجار یک بمب دست ساز در تسالیت» اشاره کرد که بر اهمیت ادامه این موضوع تأکید کرد. موضوع”.

و اقدامات بدخواهانه از 26 ژوئیه جان صلحبانان هندی، مراکشی و پاکستانی را که در ماموریت تثبیت سازمان ملل متحد در جمهوری کنگو (مونوسکو) خدمت می کردند و سه کلاه آبی بنگلادشی در ماموریت تثبیت یکپارچه چند بعدی سازمان ملل در ماشین (MINUSCA) را گرفته است.

فرمانده نیروهای حافظ صلح سازمان ملل متحد با ابراز تسلیت عمیق به دولت ها و خانواده های قربانیان گفت: «29 حافظ صلح از ابتدای سال جاری در چنین شرایطی جان خود را از دست داده اند».

تنها چند ساعت قبل از نشست روز پنجشنبه، یک حافظ صلح دیگر، از مأموریت سازمان ملل متحد در جنوب لبنان، یونیفل، پس از حمله کشته شد.

نیروهای حافظ صلح سازمان ملل در حال گشت زنی بامبری در جمهوری آفریقای مرکزی هستند.

عکس سازمان ملل/ کاتیان تیجرینا

نیروهای حافظ صلح سازمان ملل در حال گشت زنی بامبری در جمهوری آفریقای مرکزی هستند.

مجرمان را به دست عدالت بسپارید

وی تاکید کرد: برای کشورهای میزبان عملیات بسیار مهم است که عاملان این جنایات را مطابق با تعهدات بین المللی خود به دست عدالت بسپارند.

آقای لاکروا قطعنامه 2020 شورای امنیت (2518) در مورد ایمنی نیروهای حافظ صلح را یادآور شد که “از همه کشورهای عضوی که میزبان عملیات های حفظ صلح هستند می خواهد به سرعت در مورد کسانی که مسئول حملات به کارکنان سازمان ملل هستند تحقیق کرده و به طور موثر محاکمه کنند”.

علاوه بر این، در سال 2021، شورا قطعنامه 2589 را در مورد تقویت پاسخگویی در قبال جنایات مرتکب شده علیه حافظان صلح به تصویب رساند و خواستار تمرکز مجدد بر روی آوردن مجرمان علیه پرسنل سازمان ملل به عدالت شد.

در حالی که مسئولیت اصلی برای محاکمه مجرمان بر عهده کشورهای میزبان است، او تاکید کرد که سازمان ملل به پیگیری پاسخگویی به ویژه در CAR، DRC و مالی ادامه خواهد داد.

حمایت از کشورهای میزبان

اگرچه یک گروه کاری از سال 2019 از کشورهای میزبان در تحقیق و پیگرد قانونی این جرایم حمایت می کند، اما چالش های مهمی همچنان وجود دارد.

این مقام ارشد سازمان ملل گفت: «این جنایات اغلب در مناطقی انجام می‌شوند که ممکن است اختیارات دولت محدود باشد و کارکنان مجری قانون ملی ممکن است غایب باشند»، اغلب موانعی را برای امنیت شاهد و جمع‌آوری و حفظ شواهد ایجاد می‌کنند.

علاوه بر این، چرخش پرسنل و بازگشت به کشور مانعی برای شهادت شهود است.

وی افزود: «این چالش‌ها در برخی موارد با فقدان اراده سیاسی برای پیگیری این موارد بیشتر می‌شود».

ژان پیر لاکروآ، رئیس نیروهای حافظ صلح سازمان ملل متحد آخرین ادای احترام خود را به کلاه آبی‌هایی که در مأموریت تثبیت در جمهوری دموکراتیک کنگو (مونوسکو) خدمت می‌کنند، ادای احترام می‌کند.

حرکت رو به جلو

آقای لاکروکس یادآور شد که کشاندن مرتکبین به عدالت، مطابق با تعهدات بین المللی آنها، علاوه بر سایر اسناد، در “موافقتنامه های وضعیت اجبار یا وضعیت ماموریت” نیز مشخص شده است.

وی با تاکید بر اینکه حمایت بین المللی “برای دستیابی به موفقیت ضروری است”، خاطرنشان کرد که این حمایت می تواند به شکل فشار سیاسی یا از طریق ارائه کمک های فنی و مادی بر اساس برنامه ها و اولویت های ملی باشد.

در حالی که مأموریت‌های میدانی نقش‌های حمایتی مهمی را در چارچوب مسئولیت‌های موظف خود ایفا می‌کنند، او تأیید کرد که حمایت کشورهای عضو «ضروری» است، مانند اعزام پرسنل متخصص برای کمک به مقامات ملی در تحقیق و تعقیب قضایی این موارد.

آقای لاکروا با بیان اینکه حمایت “حیاتی” است، از راه اندازی رسمی گروه دوستان به شدت استقبال کرد.

Julissa Lara

متفکر متواضعانه فروتن. گیمر. کارآفرین. طرفدار رسانه های اجتماعی آزاد.

تماس با ما