شورای امنیت می شنود که جهان «باید درگیر شود» یا در خطر سقوط افغانستان باشد

علیرغم برخی تحولات مثبت در چند ماه گذشته، معاون نماینده ویژه برای افغانستان گفت که آنها “بسیار کم و بسیار کند بوده اند و هستند.” بر موارد منفی غلبه کرد“.

حقوق زنان

وی به ادامه ممنوعیت تحصیلات متوسطه دختران و محدودیت های فزاینده حقوق زنان توجه کرد. نشان می دهد که طالبان نسبت به بیش از 50 درصد جمعیت بی تفاوت هستند. و مایل به خطر انزوای بین المللی هستند.

او توضیح داد: «انتقال زنان و دختران به خانه‌ها نه تنها آنها را از حقوقشان محروم می‌کند، بلکه افغانستان به‌طور کلی از کمک‌های قابل توجهی که زنان و دختران ارائه می‌کنند محروم است».

نگرانی‌های مربوط به تروریسم «رد شد»

در همین حال، از درگیری های مسلحانه گرفته تا حملات مرگبار تروریستی، هیأت معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) افزایش پیوسته حوادث امنیتی توسط گروه های تروریستی و سایرین را رصد کرده است.

«ما هشدارهای قبلی در مورد توانایی های دولت اسلامی استان خراسان (ISKP) توسط طالبان رد شد.وی به سفرا گفت.

اما ISKP تنها در چند ماه گذشته نشان داده است که می‌تواند ترور شخصیت‌های نزدیک به طالبان، حمله به سفارت‌خانه‌های خارجی، و همچنین شلیک راکت در سراسر مرز افغانستان برای حمله به همسایگان خود را انجام دهد – همه اینها در عین حفظ فرقه‌ای دیرینه خود. آقای پوتزل گفت: مبارزه علیه مسلمانان شیعه و اقلیت های قومی.

نقض حقوق استانی

نماینده سازمان ملل ادامه داد که درگیری های مسلحانه بین نیروهای امنیتی طالبان و گروه های مخالف مسلح دولت در ولایات پنجشیر، بغلان، کاپیسا، تخار و بدخشان ادامه دارد.

او گفت: «گزارش‌های نگران‌کننده و نیز فیلم‌ها و عکس‌ها وجود دارد که نشان‌دهنده نقض جدی حقوق بشر در پنجشیر است.» خواستار تحقیق درباره اتهامات مربوط به قتل های فراقانونی شد آنجا.

او افزود که این مأموریت به نظارت دقیق این گزارش ها و سایر گزارش های نقض جدی حقوق بشر ادامه خواهد داد.

سازمان ملل متحد اقتصاد نقدی را تقویت می کند

از آنجایی که درآمد سرانه به سطح سال 2007 کاهش یافته است – که 15 سال رشد اقتصادی را از بین می برد – وضعیت اقتصادی کشور “ضعیف” است (با جزئیات کمی از طالبان) تا حدی به دلیل انزوای افغانستان از سیستم بانکی بین المللی.

نقدینگی همچنان به شدت به پول نقدی که سازمان ملل برای عملیات های بشردوستانه وارد می کند وابسته است. آقای پوتزل گفت: – پول نقد، باید تاکید کنم که از نیازهای مردم افغانستان حمایت می کند و مستقیماً به دست مقامات رسمی نمی رسد.

اما حتی بودجه نیز نامشخص است زیرا طرح واکنش بشردوستانه 2022 تنها 1.9 میلیارد دلار از 4.4 میلیارد دلار مورد نیاز را دریافت کرده است.

بدون نمایندگی

او هشدار داد که اقدامات بشردوستانه و اقتصادی نیازهای درازمدت مردم افغانستان را برآورده نخواهد کرد و کمک های اضطراری نمی تواند جایگزین سیستم های ارائه خدمات ضروری مانند بهداشت و آب شود یا از فروپاشی اقتصادی جلوگیری کند.

علاوه بر این، فقدان پیوسته شمولیت سیاسی و شفافیت در تصمیم گیری، اکثر افغان ها را بدون هیچ گونه نمایندگی دولتی می گذارد.

«هیچ مکانیسم منسجمی برای شهروندان برای ارائه بازخورد به مقامات و مقامات وجود ندارد نشانه اندکی حاکی از آن است که طالبان حتی می خواهند چیزی را بشنوندنماینده سازمان ملل گفت.

‘باید تعامل کنیم’

آقای پوتزل تاکید کرد که در حالی که امارت خودخوانده طالبان توسط هیچ دولتی به رسمیت شناخته نشده است، جامعه جهانی نیز نمی خواهد شاهد فروپاشی کشور باشد.

معاون نماینده ویژه گفت: “اگر طالبان به نیازهای همه عناصر جامعه افغانستان پاسخ ندهد و در فرصت بسیار محدود با جامعه جهانی تعامل سازنده ای نداشته باشد، معلوم نیست که در آینده چه خواهد شد.”

پراکندگی بیشتر، انزوا، فقر و درگیری داخلی از جمله سناریوهای محتمل است که منجر به مهاجرت گسترده بالقوه و ایجاد یک محیط داخلی مساعد برای سازمان های تروریستی و همچنین بدبختی بیشتر برای مردم افغانستان می شود.

“به همین دلیل است که ما باید درگیر شویم”وی اعلام کرد که “تداوم تعامل واجد شرایط” واقع بینانه ترین راه برای کمک به مردم افغانستان است.

Patrick Hodges

کاوشگر دوستانه استاد موسیقی مغرور. درونگرای افراطی کارشناس سفر. نویسنده. متعصب غذای بی عذرخواهی

تماس با ما