فرارو | انقلاب خودرویی در سیستم

صنعت خودروهای برقی با سرعتی بی‌سابقه در حال رشد است. در دهه گذشته، تعداد تولیدکنندگان خودروهای برقی ده برابر و تعداد مدل‌های موجود به بیش از پانزده‌برابر افزایش یافته است. آنچه مشخص است از یک دهه پیش مصرف سوخت فسیلی در دنیا کاهش می یابد و در این زمینه برای حذف خودروهای بنزینی برنامه ریزی شده است. این در شرایطی است که در ایران، دولت‌ها از یک دهه پیش با فشار بر خودروسازان، تازه بر سر خروج محصولات قدیمی و از‌رده‌خارج دنیا به توافق نسبی دست پیدا کردند.

به گزارش دنیای اقتصاد، بر این اساس در حال حاضر رشد صنعت به واسطه عواملی از جمله پیشرفت در فناوری، افزایش نگرانی‌ها در مورد تغییرات آب‌وهوایی و مشوق‌های دولتی امکان‌پذیر است. در ابتدا ممکن است خودروهای برقی و عربستان سعودی همراهان عجیبی به نظر برسند. اولی در مورد آینده انرژی پا گرفته است و دومی کشوری است که ثروت هنگفت خود را مدیون فروش نفت است. نقاط اتصال این پازل در اراده حاکمیتی دیده می‌شود که مصمم با خودروهای برقی و پنل‌های خورشیدی دوره به انرژی پایدار می‌رسد.

عربستان نیز ممکن است در سیاست گذاری خود از غرب، به خصوص نورژ، الهام بگیرد. این کشور اسکاندیناوی میلیاردها دلار از فروش نفت و گاز به دست آورد و بزرگ‌ترین صندوق ثروت دولتی جهان را انباشته کرد. این نروژ بخش قابل‌توجهی از سرمایه‌های ملی خود را معطوف به اعطای یارانه‌های صحاوتمندانه به شرکت خودروهای برقی کرده است. اکنون خودروهای برقی در آنجا بیشتر از خودروهای بنزینی فروخته می‌شوند و این کشور به عنوان رهبر حمل‌ونقل و فناوری‌های سبز شهرت یافته است.

تصور عموم از عربی منطقه خلیج فارس و مدیریت با نفت گره خورده است. گزارش از اواسط قرن بیستم در شکل دادن به اقتصاد انرژی جهان نقش بسزایی داشته و همچنان نقش مهمی در سیاست جهانی نفت ایفا می‌کند. گرچه نفت هنوز منبع درآمد و سوخت داخلی همه عربی خلیج فارس است، انرژی‌های تجدیدپذیر جدید و فناوری‌های حمل‌ونقل پاک، تنوع و انرژی اقتصادی، نگرانی‌ها در مورد مصرف انرژی و تغییرات آب‌و‌هوایی و حمایت از رشد پایدار، در دستور کار برخی از عربی. نفتخیز قرار گرفته است. بااین‌حال بازار خودروهای برقی در عربستان هنوز محدود است، اما سرمایه‌گذاری این کشور در شرکت‌های تولیدکننده خودروهای برقی در خارج از کشور قابل‌توجه بوده است.

به گزارش تلگراف، صندوق سرمایه گذاری عمومی عربستان (PIF) طی سالیان بخشی از سرمایه گذاری های خود را به خودروهای برقی و سایر فناوری های پاک اختصاص داده شده است. در سال ۲۰۱۸، این صندوق یک میلیارد دلار در لوسید موتورز سرمایه‌گذاری کرد و به بزرگ‌ترین سهامدار این شرکت آمریکایی تبدیل شد. در بهار ۲۰۲۲ قرارداد اولیه برای خرید ۵۰ هزار دستگاه خودروی برقی امکان خرید ۵۰ هزار دستگاه خودروی دیگر را در همان بازه زمانی ۱۰ساله با این شرکت امضا کرد. در آخرین اخبار منتشر شده نیز بن سلمان، ولیعهد عربستان، از راه‌اندازی اولین برند خودروی برقی، شرکت سیر (Ceer) با همراهی فاکسکان، تایوان و نظارت بر نظارت بی‌امو آلمان، خبرهایی که انتظار می‌رود از سال ۲۰۲۵ در اختیار شما قرار گیرد.

پیشگامی امارات متحده عربی و عربستان در پی‌ریزی برنامه انرژی مترقی به‌موقع است. در مقایسه با اکثر کشورهای ثروتمند، این دو کشور دارای امکانات لازم برای ایجاد بازار قوی خودروهای برقی در جهت دستیابی به اهداف بلندپروازانه پایداری و تنوع انرژی هستند. بااین‌حال بدون برداشتن گام‌های متهورانه برای افزایش قیمت‌های پایین سوخت داخلی و حذف یارانه‌های انرژی‌هایی که می‌توانند با واکنش مردمی که از سوخت ارزان استفاده می‌کنند، استفاده از خودروهای برقی برای این چالش‌ها افزایش یابد.

در مورد استفاده از خودروهای برقی، بخش تحقیقات انرژی مالی جدید بلومبرگ، پیش‌بینی کرده تا سال ۲۰۲۵، این خودروها نسبت به همتایان موتور درون‌سوز ارزان‌تر خواهند بود که بیشتر به کاهش قیمت در صنعت باتری می‌پردازند. این موسسه تحقیقاتی همچنین پیش‌بینی در خصوص چشم‌انداز بازار تا ۲۰۳۰ است که انتظار می‌رود ۳۰ میلیون خودروی برقی فروخته شود که ۲۸درصد آن فروش جدید خواهد داشت. علاوه بر این، با توجه به الزامات نظارتی سختگیرانه از بروکسل تا پکن، هر ساله موتورهای درون‌سوز به کارآمدتر ساختن از سوخت می‌شوند.

از سوی دیگر سرویس هم‌سفری آنلاین از «اولا» در هند تا «دیدی» در چین و اوبر در سراسر جهان، فروش خودرو را کاهش داده است. با توجه به این که حدود یک‌چهارم تولید نفت جهانی توسط خودروها می‌شود، این روند کاهشی نفت را خواهد کرد و احتمالاً این از موضوعاتی است که توجه سیاست‌ها در ریاض را به خود جلب می‌کند. بر اساس مطالعات موسسه تحقیقاتی هوور، مستقر در استنفورد آمریکا، تحقیقات در مورد صنعت انرژی آینده در میان بازیگران مهم، از شرکت‌های چندملیتی تا آژانس‌های مستقل، متفاوت است. تهاجمی‌ترین تخمین‌ها نشان می‌دهد ممکن است در اواسط دهه اخیر به ۲۰ اوج خود برسد، سپس به افزایش رشد، اما ۲۰۲۰ بیش از صدمیلیون در روز تولید خواهد شد.

درحال توسعه آسیایی همچنان به محصولاتی که از نفت بهره می‌برند نیاز دارند. هواپیماهای مسافربری، مواد پتروشیمی و پلاستیک فقط ابتدایی این لیست بی‌انتهاست. طبق سناریویی نیز دنیا به سمت «پایان نفت»، کابوس عربستان و سایر صادرکنندگان حرکت بزرگ نمی‌کند. حدود ۹۰درصد از درآمد حاصل از عربستان از بخش نفت به دست می‌آید که تقریباً نیمی از تولید ناخالص داخلی این کشور را تشکیل می‌دهد. محمد بن سلمان زمانی در مصاحبه‌ای با تلویزیون العربیه به‌درستی گفت: «ما در عربستان از مواد نفتی را شکل داده‌ایم».

اگر سناریویی بر پایان نفت نیز در کار نباشد، کماکان جهان به سمت‌وسوی در صنعت انرژی پیش می‌رود. غول انرژی نورژی «استات اویل» و «رویال داچ» انگلیسی-هلندی، دو شرکت بزرگی هستند که در مورد پیش‌بینی پیک ۳۰ هشدار می‌دهند و تخمین می‌زنند تا سال ۲۰۲۵ یا ۲۰ چنین وضعیتی حاکم خواهد شد. آزمایشی که گلدمن ساکس انجام می‌دهد، احتمال مالی برای پروژه‌های انرژی انرژی پذیر بسیار بیشتر از نوع تأمین مالی بلندمدت موردنیاز برای پروژه‌های بزرگ و متعارف اکتشاف نفت است. دولت‌ها در سرتاسر جهان برای پشتیبانی از انقلاب خودروهای برقی صف کشیده‌اند و یارانه‌های صحاوتمندانه‌های را آغاز می‌کنند و مهلت‌هایی برای پایان فروش خودروهای سنتی ارائه می‌کنند.

تحقیقات گلدمن انتظاران می‌کند حواشی پیرامون انقلاب آینده خودروهای برقی و انرژی‌های تجدیدپذیر در واقع می‌تواند نفت را در دو دهه آینده تقویت کند و این دوره را «عصر محدود» می‌کند. به‌هرحال، محدودیت‌های سرمایه‌گذاری در اکتشاف سنتی جدید نفت به این معنی است که بازارها در معرض خطر مازاد قرار نخواهند بود. این امر خزانه عربستان را تقویت می‌کند و به این معنا می‌دهد که عربستان یک دهه فرصت دارد تا خود را در برابر موانعی که ممکن است پیش از شروع تقویت کند و بر روی برنامه پرقدرت چشم‌انداز ۲۰۳۰ بن سلمان صحه می‌نهد. صندوق بین‌المللی پول نیز در یادداشتی به دولت‌ها هشدار داد که «در برابر افزایش هزینه‌های دولت در افزایش قیمت نفت مقاومت کنند». یکی از راه‌هایی که عربستان می‌تواند از آن عوارض احتمالی آینده را پوشش دهد، افزایش سرمایه‌گذاری در معادن کشور خود و همچنین در سراسر جهان است. برای تبدیل شدن به انقلاب خودروهای برقی، جهان به تعداد زیادی نیاز خواهد داشت که نیاز به باتری‌های الکتریکی به شمار می‌رود.

شرکت معادن عربستان سعودی در یک سرمایه‌گذاری مشترک با بریک گولد کانادا برای استخراج مس در این کشور است. سال گذشته تحت این همکاری ۴۳میلیون پوند مس تولید شد و تخمین زده می‌شود معدن ۶۲۶میلیون پوند ذخایر مس اثبات‌شده و احتمالی داشته باشد. بدیهی است که این امر عربستان را به رقیبی برای تولیدکنندگان مس، مانند شیلی یا استرالیا نمی‌کند، اما سرمایه‌گذاری‌های جهانی در مس و سایر فلزات مورد نیاز برای باتری‌ها به عربستان این فرصت را می‌دهد تا در آینده نقش پررنگ‌تری در انقلاب خودروهای برقی داشته باشد. .

پیش به سوی برقی‌ها

مواردی که اشاره کرد عربستان سعودی و امارات متحده عربی پیشگامان تولید خودروهای برقی در شمال هستند. این در شرایطی است که چندی پیش از خودروی ملی ترکیه که محصول تمام برقی است نیز در نمایشگاه الکترونیک ۲۰۲۲ در لاس‌وگاس آمریکا رونمایی شد. برند سیر (Ceer) نیز به‌تازگی توسط بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی راه‌اندازی شده و ظاهرا قرار است در سال ۲۰۲۵ عرضه اولین خودروی برقی عربستان سعودی باشد. سیر سرمایه گذاری مشترک بین صندوق سرمایه عمومی عربستان (PIF) و شرکت فاکسکان است که در حوزه تولید تراشه های کامپیوتری، وسایل الکترونیکی، قطعات الکترونیکی و… فعالیت می کند. تولید خودروی برقی توسط عربستان سعودی، بخشی از تلاش این کشور برای ایجاد صنایع جدید با کمترین وابستگی به اندوخته نفتی است. با راه‌اندازی برند سیر و تولید اولین خودروی برقی عربستان سعودی در سال 2025، بیش از 150 میلیون دلار سرمایه خارجی این برند عربستانی خواهد بود.

همچنین پیش‌بینی می‌شود برند سیر تا سال ۲۰۳۴، مستقیما ۸میلیارد دلار به تولید ناخالص داخلی کمک کند. سرمایه‌گذاری مستقل عربستان سعودی (PIF) روی ساخت و توسعه بخش‌هایی ایجاد کرده است که به ایجاد تنوع در اقتصاد این کشور کمک کند. دولت عربستان سعودی بارها آشتیاق بالای خود در حوزه خودرو را نشان داده است. در واقع عربستان سعودی پیش از راه‌اندازی برند Ceer و سرمایه‌گذاری در لوسید موتورز (Lucid motors) نیز در صنعت خودرو فعالیت‌ها است. به عنوان مثال، می‌توانم به سرمایه‌گذاری دولت عربی در تسلا (به‌رغم خروج یک‌شبه) و آخرین شرکت استون مارتین اشاره کرد. از سوی دیگر شرکت‌های عربی با سرمایه‌های حدود ۱۱ هزار تومان به جرگه تولید خودروهای برقی ورود کرد.

Shirley Bond

خواننده Wannabe. ماون غذا. طرفدار فرهنگ پاپ علاقه مندان به تلویزیون درونگرا. تنظیم کننده. پیشگام موسیقی. متفکر معتبر.

تماس با ما