قطعی اینترنت ساعتی ۱.۵ میلیون دلار وارد می‌کند

دنیای اقتصاد به نقل از نت‌بلاکس، سازمان غیردولتی ناظر بر اینترنت جهانی، با اشاره به قطعی شبکه‌های اجتماعی جهانی باقی مانده در ایران، این رقم را برای تصمیم گیری قطعی اینترنت اعلام کرده است. ۳۰ شهریور ابتدا اینستاگرام و سپس واتساپ به دستور شورای عالی امنیت کشور برای کاربران ایرانی فیلتر شدند. این شبکه‌ها پس از فیلتر شدن تلگرام، پلتفرم‌های دردسترس کسب و کار مجازی و فروشگاه‌های اینترنتی بودند که با توجه به شرایط اقتصادی کشور، بسیاری را برای کسب درآمد در خود جای داده بودند.

حالا کسب و کارهای ایرانی در فضای مجازی برای دسترسی به همین اپلیکیشن‌ها هم نیازمند فیلترشکن شده‌اند. امکانی که دردسترس همگان نیست.

پادرو به‌تازگی در گزارشی اعلام کرده است که بیش از یک میلیون شغل به واسطه اینستاگرام در ایران وجود دارد و بیش از 40 هزار میلیارد تومان در سال ایجاد شده است. نوین‌هاب هم در گزارش سال یک میلیون و 700 هزار کسب‌وکار خود در اینستاگرام، آمارهای مرکز آمار را می‌رساند که حدود 10 میلیون نفر از افراد وابسته به اینستاگرام درآمد دارند. همچنین کسب و کارهای خانگی به صورت بومی و اداری می‌شوند که ازطریق اینستاگرام و واتساپ با بازار در ارتباط هستند و می‌توانند مشتریان را برای کالاها و خدماتشان پیدا کنند و با آن‌ها در ارتباط باشند.

اما قطعی اینترنت فقط به این دو پلتفرم محدود می شود و علاوه بر این بر اینها اپلیکیشن های لینکدین، گوگلپلی و آپاستور، همچنین سایت استارلینک هم در ایران فیلتر شده است. آسیب های ناشی از قطعی اینترنت هم فقط محدود به کسب و کارهای اینستاگرامی نخواهد بود. با این وجود وزیر کشور در گفت‌وگو با صدا و سیما درباره ادامه پیدا کردن این محدودیت‌ها گفت: «اغتشاشگران باعث اعمال چنین محدودیت‌هایی می‌شوند. طبیعتا اگر دستگاه‌های امنیتی و اطلاعاتی مطمئن باشند که دیگر چنین موقعیتی نیستند، این محدودیت‌ها می‌شوند.»

Jamiya Calhoun

دوستدار فرهنگ پاپ به طرز خشمگینانه ای فروتن. نینجاهای شبکه های اجتماعی بی عذرخواهی طرفدار الکل دردسر ساز.

تماس با ما