مصر به دلیل مواجهه با بحران اقتصادی قصد کاهش هزینه ها را دارد

به گفته کابینه مصر، مقامات در اوایل این هفته گفتند که پروژه‌های دولتی را که برای تامین مالی به دلار آمریکا نیاز دارند، به تعویق می‌اندازند و سفر، آموزش و کنفرانس‌های مقامات را کاهش می‌دهند.

این اعلام پس از آن صورت گرفت که دولت با مجموعه ای از اقدامات به عنوان بخشی از بسته صندوق بین المللی پول موافقت کرد، از جمله فروش میلیاردها دلار دارایی های دولتی به سرمایه گذاران بین المللی، اتخاذ گام هایی برای کاهش نقش دولت و شرکت های نظامی به نفع به گفته طلبکار بین المللی در این هفته، کسب و کارهای خصوصی در اقتصاد، و تغییر به یک سیستم تبادل ارز انعطاف پذیرتر.

صندوق بین المللی پول گفت که مصر موافقت کرده است که نیازهای مالی خود را کاهش دهد و بدهی خود را کاهش دهد، اما مناطق خاصی را برای کاهش تعیین نکرده است.

مصر قرار است طی چهار سال نزدیک به 3 میلیارد دلار وام از صندوق بین‌المللی پول دریافت کند، پس از آن که همه‌گیری کووید-19 گردشگری را تحت تاثیر قرار داد و جنگ در اوکراین قیمت‌های کالاها را بالا برد و کشور را وارد یک بحران اقتصادی کرد. از آنجایی که سرمایه گذاران بر اقتصاد ضعیف شده و از دارایی های مصر خارج شدند، پوند مصر در برابر دلار آمریکا به شدت کاهش یافت و این کشور را برای پرداخت هزینه واردات اقلامی مانند گندم، لوازم الکترونیکی و خودرو با مشکل مواجه کرد.

در نتیجه، تورم سالانه در دسامبر به 21.3 درصد رسید که طبق اعلام دولت، بالاترین رقم در پنج سال گذشته است.

روز چهارشنبه، پوند مصر در برابر دلار آمریکا نزدیک به 4 درصد کاهش یافت و زیان آن را در سال گذشته به 44 درصد رساند. یک دلار آخرین بار 31 پوند مصر ارزش داشت.

عبدالفتاح السیسی، رئیس جمهور مصر، جنگ در اوکراین و همه گیری کووید-19 را عامل چالش های اقتصادی این کشور دانسته است.


عکس:

ماندل نگان/آسوشیتدپرس

این اقدام برای به تعویق انداختن پروژه‌های دولتی در بحبوحه ولگردی در ساختمان‌سازی توسط رئیس‌جمهور عبدالفتاح السیسی برای مدرن‌سازی مصر، از جمله پایتخت بزرگ جدید در حومه قاهره صورت می‌گیرد. تخمین زده می شود که ده ها میلیارد دلار هزینه داشته باشد، حتی در شرایطی که این کشور با بازپرداخت بیش از 100 میلیارد دلار بدهی در سال های آینده مواجه است.

روز دوشنبه، روزی که رسانه های دولتی اقدامات ریاضتی دولت را اعلام کردند، آقای سیسی گفت: “شرایط بسیار دشوار است” و از مردم خواست مراقب اطلاعات منابع غیردولتی باشند – اشاره ای آشکار به افزایش انتقاد از هزینه های دولت. آقای سیسی همچنین گفت که جنگ و همه گیری کووید-19 مقصر چالش های اقتصادی کشور است.

دفتر نخست وزیری مصر اعلام کرد که این اقدامات تا ماه ژوئن اجرایی خواهد شد. در این بیانیه آمده است: هرگونه هزینه ای که ارز خارجی داشته باشد باید توسط وزارت دارایی کشور تایید شود. برخی از آژانس ها، از جمله وزارت امور خارجه، کشور و وزارت دفاع مصر، از کاهش هزینه ها مستثنی شده اند.

هشام فهمی، مدیر اجرایی اتاق بازرگانی آمریکا در مصر، مستقر در واشنگتن، گفت که این اقدامات نشان‌دهنده قصد دولت برای کاهش هزینه‌ها است، اما او منتظر است ببیند کدام پروژه‌ها متوقف خواهند شد. او گفت: «همه چیز در مورد اجراست.

حتی با وجود 700 میلیون دلار وام های مورد انتظار صندوق بین المللی پول در سال جاری، مصر همچنان باید شکاف مالی بیش از 5 میلیارد دلار را پر کند. طبق گفته صندوق بین المللی پول، برای کمک به کاهش شکاف، باید 2 میلیارد دلار از دارایی های بخش دولتی را بفروشد و هر کدام بیش از یک میلیارد دلار از بانک جهانی و بانک توسعه چین وام بگیرد.

شرکت انگلیسی آکسفورد اکونومیکس تخمین می زند که نزدیک به 100 میلیارد دلار بدهی خارجی و داخلی برای مصر در چهار سال آینده سررسید خواهد شد. به گفته بانک مرکزی این کشور، کل بدهی مصر 155.7 میلیارد دلار به طلبکاران خارجی است.

در سراسر کشور، خانواده ها گوشت، دارو و پوشاک را کاهش داده اند. پس از افزایش تقاضا برای اقلام ارزان قیمت، نان، برنج و روغن خوراکی از جمله اقلامی هستند که در قفسه های فروشگاه ها گم شده اند.

مقامات از اعلام هرگونه کاهش رسمی در برنامه یارانه غذایی که به ده‌ها میلیون مصری کمک می‌کند به برنج، روغن و شکر ارزان دسترسی داشته باشند، تمایلی ندارند، اگرچه دولت در مورد اینکه چه کسی می‌تواند کارت‌های سهمیه دریافت کند سخت‌گیرانه‌تر شده است. با این حال، اقتصاددانان می گویند، دولت می تواند قیمت سوخت را در سال جاری افزایش دهد و همچنین قیمت برق را افزایش دهد، که آقای سیسی تصمیم گرفت سال گذشته آن را افزایش ندهد.

به Chao Deng در [email protected] بنویسید

حق نشر © 2022 Dow Jones & Company, Inc. کلیه حقوق محفوظ است. 87990cbe856818d5eddac44c7b1cdeb8

Todd Holland

متفکر. معتاد رسانه های اجتماعی متعصب الکل استاد وب. مبشر قهوه معمولی.

تماس با ما