هزاران نفر در اسرائیل به طرح های نتانیاهو برای محدود کردن دادگاه ها اعتراض کردند

اورشلیم – ده‌ها هزار اسرائیلی شنبه شب در تل‌آویو علیه طرح‌های دولت راست‌گرای جدید برای بازنگری اساسی در سیستم قضایی تظاهرات کردند و بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر را متهم کردند که تنها چند هفته پس از بازگشت به قدرت، تلاش می‌کند تا نهادهای دموکراتیک کشور را تضعیف کند.

این تظاهرات توسط فعالان مردمی و با حمایت رهبران احزاب اپوزیسیون میانه رو و چپ اسرائیل برگزار شد. رسانه های خبری اسرائیل با وجود بارندگی مداوم، 80000 نفر را تا ساعت 20:30 شب برآورد کردند و هزاران نفر دیگر به تظاهرات در اورشلیم و حیفا پیوستند.

این تظاهرات نشانه اولیه واکنش شدید دولت، ششمین مورد به رهبری آقای نتانیاهو، و تصویر واضحی از گسترش شکاف سیاسی و دوقطبی شدن در اسرائیل بود.

آقای نتانیاهو، تنها سه هفته پس از تحلیف دولتش، به دنبال محدود کردن اختیارات دیوان عالی کشور است و استدلال کرده است که دادگاه عالی نفوذ بیش از حد دارد.

منتقدان این اقدام را تصاحب قدرت می‌دانند که استقلال و نظارت قضایی را محدود می‌کند و به سیاستمداران در انتصاب قضات و وکلای دولتی دست برتر می‌دهد.

ایهود باراک، نخست وزیر سابق اسرائیل و رئیس سابق ستاد ارتش، که در تظاهرات در تل آویو شرکت کرده بود، گفت که پیشنهادات آقای نتانیاهو سیستم قضایی را “درهم شکسته” خواهد کرد.

او در تلویزیون اسرائیل گفت: «ما اجازه نمی دهیم این اتفاق بیفتد.

در و اطراف میدان هابیما تل آویو، بسیاری از معترضان چتر یا پلاکارد حمل می کردند. اما برخی دیگر پرچم‌های اسرائیل را حمل می‌کردند، نماد دولت مدرن یهودی که به اعتقاد آنها دموکراسی لیبرال آن در خطر است.

اوری کینروت، یکی از ساکنان شهر بئرشبا، شهری در صحرای جنوبی نقب، به همراه سه فرزند خردسال خود به تظاهرات در تل آویو آمد. او گفت: «البته من اینجا هستم برای خودم، اما عمدتاً برای آنها، تا بجنگم تا بتوانند در کشوری دموکراتیک رشد کنند که برابری و فرصت‌های برابر به آنها بدهد.»

آقای کینرو تابلویی در دست داشت که روی آن نوشته شده بود: «ما قلعه هستیم. ما سقوط نخواهیم کرد!” او گفت که آنجا بود تا جلوی آنچه را که «دیکتاتوری» بر اسرائیل می‌خواند، بگیرد.

سایر معترضان پلاکاردهایی با پیام های تند در دست داشتند که در آن هشدارهایی درباره «فاشیسم»، «کودتا» و فساد وجود داشت. آقای نتانیاهو در حال حاضر به اتهام فساد در محاکمه است. روی یکی از تابلوها نوشته شده بود: «قبل از دست کشیدن از دموکراسی می میریم».

ائتلاف حکومتی به رهبری آقای نتانیاهو و حزب محافظه کار او لیکود شامل احزاب راست افراطی و افراطی ارتدوکس است. این ائتلاف که به طور گسترده به عنوان راستگراترین و محافظه کارترین ائتلاف در تاریخ اسرائیل شناخته می شود، در انتخابات نوامبر اکثریت 64 کرسی پارلمان 120 کرسی را به دست آورد.

تغییرات پیشنهادی دولت شامل کاهش نظارت قضایی دیوان عالی، از جمله سلب توانایی آن برای لغو قوانینی است که آن را غیرمنطقی می‌داند. دولت همچنین می خواهد شیوه انتخاب قضات را تغییر دهد و مشاوران حقوقی در وزارتخانه های دولتی را به منصوبین سیاسی تبدیل کند که دیگر پاسخگوی دادستان کل نیستند.

دولت به سرعت در تلاش است تا اصلاحات خود را انجام دهد، حتی در شرایطی که دیوان عالی در حال بررسی دادخواستی برای لغو انتصاب آریه دری، مجرم مجرم، به عنوان وزیر ارشد به دلایل “غیر منطقی” است. آقای دری، یک سیاستمدار کهنه کار و متحد نزدیک نتانیاهو، اخیراً به اتهام کلاهبرداری مالیاتی محکوم شد و به عنوان بخشی از یک توافقنامه، به حبس تعلیقی محکوم شد.

بسیاری از اسرائیلی ها بر این باورند که جا برای برخی اصلاحات با دقت کالیبره شده وجود دارد. اما منتقدان دولت می‌گویند که چنین اقدامات گسترده‌ای، اسرائیل را تنها به یک دموکراسی تبدیل می‌کند. آنها استدلال می کنند که این تغییرات، حمایت هایی را که دادگاه برای اقلیت ها ارائه می دهد حذف می کند و قدرت زیادی را در دست دولت قرار می دهد.

اسراییل قانون اساسی رسمی ندارد و تنها یک مجلس پارلمانی دارد و طرح های قضایی مخالفان را برانگیخته است. یایر لاپید، نخست وزیر سابق و رهبر اپوزیسیون میانه رو در پارلمان، تغییرات پیشنهادی را به منزله «تغییر رژیم افراطی» توصیف کرده است که منجر به از بین رفتن دموکراسی اسرائیل می شود.

رئیس دادگاه عالی، استر هیات، رئیس دادگاه عالی، در یک سخنرانی فوق‌العاده صریح در روز پنج‌شنبه، گفت که طرح آقای نتانیاهو برای ” وارد کردن ضربه مهلک به استقلال قوه قضائیه و ساکت کردن آن” طراحی شده است.

یاریو لوین، وزیر دادگستری جدید لیکود، در بیانیه ای تلویزیونی از سخنرانی قاضی هایات انتقاد کرد و او را متهم کرد که به فعالان در فراخوان آنها “برای آتش زدن خیابان ها” پیوسته است.

آقای نتانیاهو روز جمعه بیانیه ای ویدئویی منتشر کرد و گفت که رای دهندگان اسرائیلی به دولت دستور روشنی برای انجام اصلاحات قضایی داده اند و خواستار آرامش شد. او گفت که قوانین جدید “مسئولانه و عاقلانه” و پس از دستیابی به تفاهم از طریق فرآیند گفتگو در پارلمان وضع خواهد شد.

اعتراضات روز شنبه نیز آزمونی برای پلیس بود.

وزیری که بر پلیس نظارت می‌کند، ایتامار بن‌گویر، ملی‌گرای افراطی، خواستار دستگیری و استفاده از ماشین‌های آب پاش علیه معترضانی بود که راه‌ها را مسدود می‌کنند، اگرچه چنین تصمیم‌گیری‌های عملیاتی همیشه در صلاحیت فرماندهان ارشد پلیس در محل بوده است.

فرماندهان پلیس گفتند که متعهد به برگزاری تظاهرات مسالمت آمیز هستند و از پلیس تنها در صورتی مداخله می شود که معترضان صلح را به خطر بیندازند یا قانون را زیر پا بگذارند. در پایان تظاهرات چند صد نفر از تظاهرکنندگان یک تقاطع اصلی در تل آویو را مسدود کردند و سعی کردند به یک بزرگراه اصلی برسند. پلیس بدون استفاده از ماشین های آب پاش آنها را مهار کرد.

ایزابل کرشنر از اورشلیم و رونن برگمان از تل آویو گزارش دادند. جاناتان روزن در تهیه گزارش از اورشلیم مشارکت داشت.

Claudia Larsen

پیشگام وب. خالق حرفه ای درونگرا. پزشک آبجو. شیطان متعصب تلویزیون.

تماس با ما