چین اولین قطار هیدروژنی نیمه پرسرعت آسیا را با برد 600 کیلومتر راه اندازی کرد | اخبار راه آهن

شرکت CRRC چین اخیراً از اولین قطار شهری هیدروژنی خود رونمایی کرد که اتفاقاً اولین قطار هیدروژنی آسیا است. حداکثر سرعت قطار هیدروژنی 160 کیلومتر در ساعت و برد عملیاتی بدون سوخت گیری 600 کیلومتر است (رکورد 1175 کیلومتر در سپتامبر امسال توسط قطار سریال Coradia iLint آلستوم در آلمان ثبت شده است). از سوی دیگر، هند نیز به سرعت در حال حرکت برای ساخت اولین قطارهای هیدروژنی بومی خود است. طبق اظهارات مختلف وزیر راه آهن آشوینی وایشناو، هند به احتمال زیاد اولین قطار هیدروژنی خود را تا سال 2023 دریافت خواهد کرد.

قطار هیدروژنی بر اساس سکوی پرسرعت Fuxing توسعه یافته و شامل 4 اتومبیل است. CRRC همچنین در سال 2021 چنین لوکوموتیو شنتینگی را معرفی کرد و ترامواهای هیدروژنی زودتر در اواسط دهه 2010 تولید شدند.

این قطار همچنین راه‌حل‌های دیجیتالی از جمله اتوماسیون GoA2، سنسورهای نظارت بر اجزا و تجهیزات انتقال داده 5G را از CRRC دریافت خواهد کرد. انتظار می رود که بهره برداری از قطار باعث کاهش انتشار گاز دی اکسید کربن در مقایسه با کشش دیزلی به میزان 10 تن در سال شود.

اولین قطار هیدروژنی جهان

پیش از این، آلمان اولین کشوری بود که اولین ناوگان قطارهای مسافربری با سوخت هیدروژنی را در جهان راه اندازی کرد. طبق گفته دولت آلمان، این قطار جایگزین 15 قطار دیزلی خواهد شد که قبلاً در خطوطی که در نیدرزاکسن آلمان فاقد برق بودند، تردد می کردند. این ناوگان متشکل از 14 قطار است که از سلول های سوختی برای تولید برق استفاده می کنند و آن را به سبزترین ناوگان قطار تبدیل می کنند.

هیدروژن به عنوان جایگزینی قوی برای سوخت های فسیلی در صنعت حمل و نقل مورد توجه قرار گرفته است. پیل های سوختی با اندازه های کوچکتر نیز برای استفاده از آنها در خودروها در حال توسعه هستند. اگرچه، این فناوری هنوز در مرحله اولیه خود برای یک محصول در بازار انبوه است. چالش حمل و نقل هیدروژن و خرده فروشی آن چالشی است که هنوز باید برطرف شود.

Patrick Hodges

کاوشگر دوستانه استاد موسیقی مغرور. درونگرای افراطی کارشناس سفر. نویسنده. متعصب غذای بی عذرخواهی

تماس با ما