farhangian91banner

آیا دولت می تواند در دو سال ۱.۸ میلیون شغل ایجاد کند؟

فرارو- حجت الله عبدالملل وزیر، کار و رفاه اجتماعی در اولین جلسه شورای عالی کار در دولت سیزدهم، وعده ایجاد یک میلیون و 850 هزار شغل تا پایان 1101 را داده است، که به اذعان کارشناسان با تورم 50 درصد و کسری شدید بودجه دولت داده شده است. ، عملا چنین وعده‌ای بسیار مشکل خواهد بود.

به گزارش فرارو، آمار ارائه شده، تعداد شاغلان کشور از حدود ۲۰.۶ میلیون نفر در سال ۱۳۸۴ به ۲۳ میلیون نفر در سال گذشته رسیده است. این است که طی این مدت جمعیت کشور با افزایش ۱۴ میلیون نفری از ۷۰ میلیون نفر به ۸۴ میلیون نفر رسیده است.

درهمین حال، در دولت نهم و دهم سال ایجاد سالانه 95 هزار شغل و در دولت یازدهم و دوازدهم ایجاد 600 هزار شغل به صورت سالانه داده شده بود. این وعده‌ها تنها در مرحله‌ی باقی ماندن و نه تنها به میزان اشاره‌شده‌ای به وجود نیامد، بلکه میزان بیکاری‌ها نیز افزایش یافت.

وعده سر خرمن آقای وزیر یا ظرفیت پایدار؟با کدام پول دولت می‌خواهد ۱.۸ میلیون شغل ایجاد کند؟!
حمید حاجی اسماعیلی کارشناس مسائل کار در گفتگو با فرارو با اشاره به ایجاد یک میلیون و 850 هزار شغل در طی 1.5 سال آینده با افراد بسیار زیادی است، اظهار داشت: این طرح دارای ابهامات بسیار زیادی است، در این راستا حتی زمانی که وزیر کار در صدا و سیما حاضر شد. برای بیان جزییات این، در پاسخ به سوال مجری در مورد اینکه آیا این نزدیک به دو میلیون شغل به صورت موضوع اصلی ایجاد خواهد شد، در پاسخ به صورت صریح نه گفت، بنابراین هیچ تضمینی وجود ندارد که این تعداد شغل ایجاد شود.

وی افزود: این سخنان به نوعی نپذیرفتن پس از پایان زمان تعیین شده برای ایجاد این تعداد شغل است، از طرفی باید به این نکته اشاره کرد که امروز کشور با مسائلی مانند عوامل، تحریم، سیاست های غلط پولی و ارزی، بالا بودن تولید، عدم توانایی و مشکلات ناشی از این دست، با وجود چنین موضوعاتی که دولت چگونه می‌خواهد نزدیک به دو میلیون شغل باشد که باید به آن پاسخ دهند.

حاجی اسماعیلی با اشاره به اینکه به احتمال زیاد می‌تواند در قبال آمار ایجاد مخفی کاری را ارائه دهد، به عنوان مثال، بر اساس گزارش مرکز آمار نرخ بیکاری ۱۱ درصد است، اگر در سال آینده همین موقعیت نیز آمار بیکاری باز ۱۱ درصد باشد. درصد باشد، قدر مسلم شغلی به صورت خالص ایجاد نشده، چرا که باید طبیعتا از تعداد بیکاران کم شود، شفافیت اطلاعاتی و آماری نیز در این بین بسیار مهم است.

وی با بیان منابع ایجاد 1.85 میلیون شغل اعلامی از سوی دولت نیز مشخص نیست، بیان داشت: بر اساس بودجه سال جاری 32 هزار میلیارد تومان سقف بودجه عمرانی است، اما به دلیل کسری بودجه تخصیص این ردیف عملاً امکان پذیر نیست، بنابراین زمانی که دولت خود پولی برای ایجاد کار، چگونه این شغل‌ها درست می‌شود، منابعی که از کجا می‌توانند کار کنند، در این رابطه جذب سرمایه‌گذاری می‌شود که عمل خارجی را غیرممکن می‌کند و بخش خصوصی نیز توان سرمایه گذاری ۷۰ تا ۸۰ هزار میلیارد تومانی برای ایجاد این تعداد شغل است. بنابراین باید مشخص شود که این منابع از کجا تامین خواهند شد.

این روابط فعال کار اضافه کرد: این که به صورت کلی اعلام شود، این تعداد شغل ایجاد می‌شود بدون اینکه مشخص شود در کدام رشته‌های شغلی قرار می‌گیرد، کار می‌شود، خود سوال بسیار بزرگی است که باید پاسخ داد، به بیان دیگری. کدام رسته‌های شغلی خدمات، کشاورزی و صنعت چه شغلی ایجاد می‌شود، همچنین ذیل هر کدام از این دسته‌ها دست‌های فنی و تخصصی بسیاری وجود دارد که باید به تفکیک و با یک برنامه منسجم آمار تعیین شود، بنابراین ما تنها بیان می‌کنیم. مجوزها را می‌سازد و صرف سه روز مجوز ایجاد کار می‌شود، نمی‌تواند نیاز به ایجاد امکانات برای ایجاد ایجاد کند، زیرا چنین کاری به بازار، زیرساخت‌های لازم و همچنین سرمایه‌گذاری اولیه انجام می‌شود.

حاجی اسماعیلی ادامه داد: مسائلی از قبیل بحث های مالیاتی، تامین اجتماعی و… مواردی را که در زمینه ایجاد کسب و کار بسیاری از افراد برای ایجاد شغل درست شده است، انجام می دهند. همچنین غیر از این موارد تامین سرمایه برای ایجاد شغال در حال حاضر بسیار مشکل است، زیرا امروز برای ایجاد یک کسب و کار در رسته خدمات حداقل بین ۷۰ تا ۸۰ میلیون تومان هزینه لازم است، تنها برای یک نفر، زیرا فرد باید مغازه و یک مکانی را داشته باشد. اجاره کند، که در سه سال گذشته این امکان وجود داشت که با ۱۰ میلیون تومان این کار را انجام داد. این امر که برای ایجاد ساختمان در صنایع و کشاورزی به نسبت بخش خدمات منابع مالی مورد نیاز است.

وی بیان کرد: بنابراین ما مدامیم با یک مصوبه و اجازه کسب مجوز شغل ایجاد می‌شود، این موضوع خیال خامی است، سرمایه‌گذاری در بحث کسب و کار نیاز به امنیت اقتصادی دارد، در حالی که ما تنها چیزی را در اقتصاد خود نداریم. ثبات و امنیت این است که هر روز سیاست های پولی و آرزوی تغییر می کند، در چنین شرایطی کارآفرین و کار می کند که چگونه می خواهد کسب و کار نوپا راه اندازی کند و افراد بسیاری نیز می توانند انجام دهند، در حال حاضر به دلیل مشکلات بی شمار کسب و کار و همچنین عدم وجود آن وجود دارد. وجود ثبات اقتصادی گرداندن یک بنگاه کار بسیار مشکلی است، اما در چنین شرایطی یک کسب و کار جدید، ایجاد می شود، کاری چند مشکل است.

این کارشناس مسائل مربوط به کار نشان داد: باید دید برنامه دقیق دولت در این زمینه چیست، از سویی ما آمار و اطلاعات در این زمینه برای پایش میزان کار نداریم، بنابراین اینها همه مشکلاتی است که بر سر راه ایجاد ۱.۸۵ میلیون شغل وجود دارد. همچنین باید به این نکته اشاره کرد که در طی چهار دهه بیشترین تعداد شغلی که در کشور ایجاد شده است، در حدود 600 هزار شغل بوده است که در زمان دولت‌های اصلاحات و احمدی‌نژاد انجام شده است، که در شرایط فعلی و با این همه مشکل دولت انجام شده است. چگونه می‌خواهد در ظرف یک سال از یک میلیون شغل جدید ایجاد کند، بدون اینکه برنامه‌ای وجود داشته باشد، باید به آن پاسخ دقیق داده شود.

Chad Powers

افراطی متعصب تلویزیون بشارتگر الکل دوستانه. مدافع توییتر متعصب آبجو کل نویسنده

تماس با ما