اسرائیل سربازان را به خاطر کشته شدن یک آمریکایی فلسطینی متهم نخواهد کرد

دادستان های نظامی اسرائیل علیه سربازانی که یک مرد 78 ساله فلسطینی آمریکایی را بازداشت و دهان خود را بستند و مدتی قبل از اعلام مرگ او بیهوش در ساختمانی رها کردند، پیگیر اتهامات جنایی نخواهند بود.

ارتش اسرائیل روز سه شنبه اعلام کرد که سربازان دخیل در بازداشت این مرد 78 ساله، عمر اسد، در جریان عملیات صبحگاهی ژانویه 2022 در روستایی در کرانه باختری اشغالی توسط اسرائیل، تنها با اقدامات انضباطی داخلی مواجه خواهند شد.

ارتش در بیانیه‌ای اعلام کرد که این اقدامات قبلاً علیه برخی از سربازان “که به گونه‌ای عمل می‌کردند که با آنچه لازم بود مطابقت نداشت” انجام شده بود. اما در این بیانیه آمده است که «هیچ رابطه سببی بین اشتباهات در رفتار سربازان و مرگ اسد یافت نشد».

مرگ آقای اسد باعث اعتراض شد. ده ها فلسطینی هر ماه در کرانه باختری کشته می شوند، اغلب در جریان نبردهای مسلحانه بین ارتش اسرائیل و گروه های مسلح فلسطینی، اما تعداد کمی از این حوادث توجه بین المللی را به خود جلب می کند.

سرنوشت آقای اسد، شهروند آمریکایی که زمانی چندین فروشگاه مواد غذایی در میلواکی داشت، به دلیل دو تابعیتی او توجه غیرعادی را به خود جلب کرد. مشخصات او به عنوان یک غیرنظامی مسن و غیرمسلح. و درخواست وزارت خارجه آمریکا برای تحقیقات جنایی در مورد مرگ او.

خانواده آقای اسد در واکنش به این اعلامیه، ارتش را به پنهان کاری متهم کردند. نظمیه اسد، بیوه آقای اسد، در یک مصاحبه تلفنی گفت: «آنها باید تاوان کاری را که با او کردند، بپردازند. “آنها نمی توانند این کار را انجام دهند و با آن کنار بیایند.”

آقای اسد در حین هجوم معمول ارتش اسرائیل به منطقه ای در کرانه باختری رود اردن که توسط تشکیلات خودگردان فلسطین اداره می شود، در حین رانندگی از خانه یکی از دوستانش توسط سربازان متوقف شد. سربازان یک ایست بازرسی غیررسمی در روستای جیلجیلیا ایجاد کرده بودند تا به طور تصادفی خودروهای عبوری را جستجو کنند.

حوالی ساعت 3 صبح، آنها آقای اسد را زیر پا گذاشتند و مشاجره ای به راه انداختند که به زور او را از ماشینش بیرون کردند، دهانش را بستند، مچ هایش را بستند، و او را به محل ساختمانی مجاور هدایت کردند که در آنجا تقریباً یک ساعت در بازداشت بود. بر اساس مصاحبه با شاهدان و افسران نظامی، سه فلسطینی دیگر.

سپس سربازان منطقه را ترک کردند و یک زندانی دیگر آقای اسد را در حالی که به رو به پایین دراز کشیده بود و در حیاط کاشی کاری شده بود، کشف کرد. بعداً کالبد شکافی نشان داد که او بر اثر سکته قلبی درگذشته است.

ارتش اسرائیل در اظهارنظرهایی در سال گذشته از کشته شدن آقای اسد ابراز تأسف کرد، دو تن از فرماندهان این مأموریت را اخراج کرد و اذعان کرد که سربازان پس از اینکه متوجه بیهوشی اسد شدند، نباید منطقه را ترک می کردند. اما در بیانیه ارتش در روز سه‌شنبه آمده است که یک پزشک ارشد نظامی در نهایت به این نتیجه رسیده است که «نمی‌توان تعیین کرد که مرگ اسد به طور خاص به دلیل رفتار سربازان بوده است».

تصمیم برای پیگیری نکردن اتهامات جنایی، این اتهامات را احیا کرده است که ارتش اسرائیل برای تحقیق و مجازات سربازانش برای مرگ غیرنظامیانی که تحت اشغال اسرائیل زندگی می کنند، کم کاری می کند و فرهنگ معافیت از مجازات را ایجاد می کند.

“چطور می توانند پرونده را ببندند؟” هادی اسد، پسر آقای اسد در یک مصاحبه تلفنی پرسید. “این منطقی نیست. شاهدان متعددی بودند که همه چیز را دیدند.»

حداقل 125 فلسطینی در درگیری با سربازان اسرائیلی تا کنون در سال جاری در کرانه باختری کشته شده اند. بسیاری از آنها ستیزه جو هستند، اما بخش قابل توجهی از آنها غیرنظامی هستند، از جمله یک کودک 2 ساله که ارتش اسرائیل اذعان کرد که اوایل این ماه به اشتباه تیراندازی کرده است.

اسرائیل می‌گوید که هر ادعایی مبنی بر تخلف را بررسی می‌کند، اقدامات احتیاطی را برای جلوگیری از کشتن جان بی‌گناهان انجام می‌دهد، و تنها برای جلوگیری از حملات به اسرائیلی‌ها، که 25 نفر از آنها در جریان حملات اعراب تاکنون کشته شده‌اند، اقدام می‌کند.

اما گروه های حقوق بشری می گویند که تحقیقات اسرائیل در مورد اتهامات مربوط به تخلفات نظامی به ندرت منجر به پیگرد قانونی می شود. تحلیلی توسط Btselem، یک گروه حقوق بشر اسرائیلی، نشان داد که تنها 3 درصد از سوء استفاده های نظامی ادعایی اسرائیل بین سال های 2000-2015 منجر به کیفرخواست شده است.

هیچ سربازی به خاطر قتل شیرین ابواکله، روزنامه نگار فلسطینی آمریکایی که سال گذشته در جریان حمله اسرائیل به ضرب گلوله کشته شد، تحت پیگرد قانونی قرار نگرفته است. تحقیقات نیویورک تایمز نشان داد که گلوله هایی که او را به قتل رساند از محل تقریبی یک خودروی ارتش اسرائیل شلیک شده است.

Nick Webster

مزاحم عمومی فن غذا. حلال مشکل بدون عذرخواهی کارآفرین. خواننده.

تماس با ما