جمهوری دموکراتیک کنگو: وضعیت بشردوستانه بدتر می شود. ماموریت سازمان ملل به نبرد با شبه نظامیان مسلح ادامه می دهد |

بنتو کیتا نماینده ویژه به شورای امنیت سازمان ملل گفت که به دنبال تجدید حیات جنبش شورشی M23، اعتماد به مأموریت سازمان ملل که با مخفف فرانسوی آن، MONUSCO شناخته می شود، بدتر شده است.

“نفرت، خصومت و خشونت”

او گفت که تظاهرات خشونت آمیز و حوادث جدی باعث کشته شدن ده ها معترض و چهار کارمند این ماموریت شده است و “اقدامات تحریک به نفرت، خصومت و خشونت” را به شدت محکوم کرد.

در اواخر ژوئیه، معترضان به تاسیسات مونوسکو حمله کردند و آنها را غارت کردند و صلحبانان آن را به ناکارآمدی در مبارزه با گروه های مسلح متهم کردند.

بر اساس گزارش های خبری، رئیس جمهور کنگو فلیکس شیسکدی به دولت خود دستور داده است تا طرح انتقال را برای تسریع در خروج این ماموریت ارزیابی کند.

خانم کیتا که ریاست این مأموریت را نیز بر عهده دارد، اظهار داشت که سازمان ملل کاملاً آماده است تا در این راستا با دولت همکاری کند.

خشونت علیه غیرنظامیان

در همین حال، رئیس MONUSCO ابراز نگرانی کرد که “گروه های مسلح همچنان تهدیدی قابل توجه و اعمال خشونت علیه غیرنظامیان” در شرق ناآرام کشور، به ویژه M23، تعاونی برای توسعه کنگو (CODECO) و شبه نظامیان مای-مای هستند.

او با اشاره به اینکه در حال حاضر حدود 27 میلیون نفر به کمک های بشردوستانه نیاز دارند، هشدار داد: «این ناامنی به نقض حقوق بشر دامن می زند و وضعیت انسانی وخیم را تشدید کرده است.

یک شاخص واضح از وخامت اوضاع، افزایش تعداد آوارگان از ژانویه 2022 است که تعداد کل افراد آواره را به 5.5 میلیون نفر رسانده است – بزرگترین حجم پرونده در آفریقا.

خانم کیتا از تعهد جامعه بشردوستانه به “ماندن، ارائه و گسترش عملیات خود” تحسین کرد و تاکید کرد که انجام این کار مستلزم تعامل طولانی مدت با جوامع همراه با بودجه قابل پیش بینی است.

امنیت

او ادامه داد که مونوسکو “وضعیت قوی” خود را حفظ می کند و به طور کامل برای مقابله با ناامنی مداوم ایجاد شده توسط گروه های مسلح در شرق کشور بسیج می شود.

علاوه بر این، پشتیبانی عملیاتی، لجستیکی و تاکتیکی را در مبارزه با همه گروه‌های مسلح ارائه می‌کند و به اولویت‌بندی تخصیص منابع برای حمایت از حفاظت از غیرنظامیان ادامه می‌دهد.

علاوه بر تلاش‌های مونسکو و نیروهای امنیت ملی، ابتکارات منطقه‌ای نیز برای ایجاد ثبات در شرق DRC و کاهش تنش‌های منطقه‌ای در حال انجام است.

با این حال، این مقام ارشد سازمان ملل تاکید کرد که این ابتکارات مستلزم حمایت مداوم بین المللی است.

انتخابات مسالمت آمیز

نماينده ويژه گفت كه پيشرفت به سمت انتخابات سال 2023 كه قرار است در دسامبر آينده برگزار شود، به ويژه در مورد شمول و ثبت نام صورت گرفته است.

با این حال، او همچنین به برخی «چالش‌های مهم» از جمله دستیابی به اجماع گسترده در جنبه‌های مختلف فرآیند انتخابات اشاره کرد و دفاتر خوب مونسکو را برای تسهیل گفت‌وگو برای «فرایند شفاف، فراگیر و صلح‌آمیز» در چارچوب زمانی قانون اساسی پیشنهاد کرد.

قبل از پایان، خانم کیتا از مواضع رئیس جمهور تشیسکدی در برابر سخنان نفرت پراکن در سخنرانی خود در مجمع عمومی استقبال کرد.

او تلاش های کشور برای مهار تنش های بین جوامع، به ویژه در شرق کشور را ستود و جمهوری دموکراتیک کنگو را تشویق کرد تا به تلاش های خود برای مبارزه با نژادپرستی و بیگانه هراسی ادامه دهد.

Cole Rasmussen

متخصص ترم بیکن عاشق معمولی قهوه. علاقه مند به مسافرت هاردکور ماون اینترنتی جذاب و ظریف. دانشجو.

تماس با ما