در لس آنجلس، نفوذ گوستاوو دودامل فراتر از سالن کنسرت گسترش می یابد

لس آنجلس – برای بیش از 13 سال، گوستاوو دودامل چهره عمومی ارکستری بود که مورد رشک ملت و افتخار این شهر قرار گرفت.

او کار خود را به عنوان مدیر موسیقی فیلارمونیک لس آنجلس در سال 2009 با یک کنسرت رایگان در هالیوود بول آغاز کرد و به دنبال آن اجرا در سالن کنسرت والت دیزنی – جایی که مالر را با اولین قطعه ای از جان آدامز که تداعی کننده لس آنجلس پس از جنگ بود، همراه کرد. تشویق های هیجان انگیز

خارج از صحنه، او نماد جوانی و انرژی و الهام بخش جامعه رو به رشد لاتین تبارها در اینجا شد. او این ایده را ترویج کرد که موسیقی کلاسیک می‌تواند برای همه باشد، و ارکستر جوانان لس آنجلس را ایجاد کرد که هزاران نوازنده نوجوان مشتاق را آموزش داده است و اکنون خانه‌ای برای خود دارد – طراحی شده، مانند دیزنی هال، توسط فرانک گری – در یک خانه بازسازی‌شده. بانک در اینگلوود

بنابراین اعلام دودامل در روز سه‌شنبه، مبنی بر اینکه او لس آنجلس را به مقصد فیلارمونیک نیویورک ترک می‌کند، ضربه‌ای به روح این شهر بود، رویدادی که نشان می‌دهد دودامل، 42 ساله، چه شخصیت مدنی بزرگی روی سکو و خارج از سکو شده است.

گری، که دوست و همکار نزدیک دودامل شده است، گفت: «دیدن رفتن او بسیار سخت خواهد بود. اما او باید رشد کند، باید برود، باید به جایی برود که دنیا او را می برد. او جوان است؛ او مطمئناً به عنوان یک رهبر ارکستر برتر است. من برای شنیدن او به نیویورک خواهم رفت.»

گری افزود: «او نگران بود که من با او عصبانی شوم، اما من اینطور نیستم.»

از لحظه ای که دودامل، رهبر ارکستر 26 ساله کمتر شناخته شده ونزوئلا، قراردادی 5 ساله برای جایگزینی Esa-Pekka Salonen به عنوان مدیر موسیقی فیلارمونیک لس آنجلس منعقد کرد، او به عنوان یک فرد مشهور در شهری ظاهر شد که از افراد مشهور تجلیل می کند. همان چیزی که او بود – جذاب و کاریزماتیک، با نام مستعار («شخص»)، با چهره‌اش از پوسترهای بزرگ‌تر از حد معمول بیرون تالار بول و دیزنی و در نهایت ستاره خودش در پیاده‌روی مشاهیر هالیوود.

استعداد و قدرت ستاره دودامل به ارتقای فیلارمونیک به یکی از ارکسترهای پیشرو آمریکایی کمک کرده است، ارکسترهایی که از درآمدهای باکس آفیس حاصل از فروشندگان تقریباً در هالیوود بول برای جذب استعدادهای برتر و آزمایش برنامه‌نویسی نوآورانه استفاده می‌کنند، که اغلب در کار پیشگام هستند. آهنگسازان زنده دستاوردها، برجستگی و عدم تظاهر او – غیرمعمول نیست که او را در سوپرمارکت ژلسون محلی خود ببینیم – او را تبدیل به شخصیتی به خصوص دشوار خواهد کرد.

آنتونیو ویلارایگوسا، شهردار لس آنجلس از سال 2005 تا 2013، گفت: «وقتی از من خواستند که در اولین حضورش با او صحبت کنم، هیجان‌زده شدم. در سراسر جهان شهرت یافت و لاتین تبار بود.

ویلارایگوسا گفت: “من به شما چیزی می گویم، او با صدای بلند به اینجا آمد.” او مسحور کننده است. و کسی است که واقعاً تأثیر فرهنگی بر این شهر داشته است.»

فیلارمونیک مدتی فرصت دارد تا دودامل به نیویورک برود. با توجه به شهرت و سابقه ملی خود به عنوان انکوباتوری از مدیران مشهور موسیقی – قبل از دودامل، سالونن و زوبین مهتا بودند – در موقعیتی قوی قرار دارد که شروع به جذب جانشین می کند. و از زمان انتصاب دودامل به عنوان مدیر موسیقی اپرای پاریس در سال 2021، این نمی‌توانست برای مدیران تالار دیزنی شوکه کننده باشد: پرواز از نیویورک به پاریس آسان‌تر از لس آنجلس است.

دودامل در مصاحبه ای گفت که فیلارمونیک برای یافتن رهبر ارکستر جدید با قد و قامت او مشکل چندانی نخواهد داشت. او در پاسخ به این سوال که آیا جایگزین کردن او سخت خواهد بود، گفت: “اوه نه، من اینطور فکر نمی کنم.” “من فکر می کنم LA مکانی است که همیشه چیزهای جدید را در آغوش می گیرد. این چیزی است که من در این شهر دوست دارم. ارکستر، فیلارمونیک لس آنجلس، هیئت مدیره، جامعه فرد مناسبی را برای نگاه به آینده پیدا خواهند کرد.»

سیمون وودز، رئیس اتحادیه ارکسترهای آمریکایی، که مدت کوتاهی به عنوان مدیر اجرایی فیلارمونیک خدمت کرد، این را “فرصت بزرگ و همچنین یک ضرر بزرگ” خواند.

او گفت: “باید به یاد داشته باشید که لس آنجلس فیل سابقه طولانی در استخدام مدیران موسیقی در ابتدای کار خود، در نقطه حداکثر پتانسیل، و ساختن چیزهای بزرگ با آنها دارد.” «زوبین مهتا. عیسی پکا. و مطمئناً در مورد گوستاوو صدق می کند. به هر سمتی که تصمیم بگیرند به آن بروند، فرصتی برای ساختن یک دوره عالی دارند. LA Phil سازمانی است که از نظر ژنتیکی برای نوآوری طراحی شده است.

خروج دودامل ممکن است به فیلارمونیک این فرصت را بدهد تا کاری را انجام دهد که فیلارمونیک نیویورک انجام نداد: تبدیل شدن به بزرگترین ارکستر بزرگ آمریکایی که یک زن را به عنوان مدیر موسیقی خود منصوب می کند.

تعدادی از برجسته ترین چهره هایی که به عنوان جانشینان احتمالی ذکر می شوند، زنان هستند. از جمله سوزانا ملکی، رهبر مهمان اصلی فیلارمونیک لس آنجلس و رهبر ارکستر فیلارمونیک هلسینکی. (چاد اسمیت، مدیر اجرایی فیلارمونیک لس آنجلس، در سال 2021 گفت که “سوزانا باید در صدر فهرست هر کسی باشد.”) میرگا گرازینیته-تیلا – که یکی از اعضای دودامل و بعدها یک رهبر ارکستر در فیلارمونیک بود و از آن زمان به بعد، حرفه بین المللی شروع به کار کرد – اغلب از آن یاد می شود، اگرچه او گفته است که در حال حاضر علاقه ای به تبدیل شدن به یک مدیر موسیقی ندارد. دالیا استاسوسکا که در اوکراین به دنیا آمده و در فنلاند زندگی می کند، قرار است ماه آینده رهبری ارکستر را بر عهده بگیرد.

با توجه به خطرات، فیلارمونیک به احتمال زیاد شبکه گسترده ای ایجاد خواهد کرد. از دیگر نامزدهای احتمالی می توان به پائولو بورتولامئولی، رهبر ارکستر در لس آنجلس اشاره کرد. رافائل پایار، مدیر موسیقی سمفونی سن دیگو و یکی دیگر از اعضای سابق دودامل. لورنزو ویوتی، رهبر ارکستر فیلارمونیک هلند و اپرای ملی هلند؛ و تدی آبرامز، مدیر موسیقی ارکستر لوئیزویل، که قرار است تابستان امسال در هالیوود بول رهبری کند.

فیلارمونیک به وضوح جایگاه اصلی برای هر رهبر نوازنده یا مستقری است. الکس راس، منتقد موسیقی نیویورکر در سال 2017 نوشت: «عروج فیلارمونیک لس آنجلس رویداد برجسته در زندگی ارکسترال آمریکا در 25 سال گذشته است.» در تیتری نیویورک تایمز در همان سال آمده بود: لس آنجلس دارای مهمترین ارکستر آمریکاست. دوره زمانی.”

دودامل به رشد آن کمک کرد. او عاشق مردم موسیقی کلاسیک مانند مالر، واگنر و موتزارت بود – و از اجرای نمایشی با گروه تئاتر ناشنوایان غرب بتهوون “فیدیلیو” حمایت کرد – اما مخاطبانش را نیز تشویق کرد تا کارهای آهنگسازان کمتر شناخته شده را در نظر بگیرند.

آدامز، آهنگساز، با عصبانیت گفت: “من مدام از این ارکستر تمجید می کنم.” “هیچ ارکستری دیگر نمی خواهد موسیقی من را بنوازد.”

دودامل همیشه به دنبال گسترش مخاطبان فیلارمونیک و هالیوود بول فراتر از آن چیزی بود که مدت‌ها (نه کاملاً منصفانه) به‌عنوان یک پایگاه سفیدپوست و طبقه متوسط ​​در غرب ساید به تصویر کشیده می‌شد – و این مخاطبان رو به رشد را از مناطق آسایش خود بیرون راند.

دودامل در سال 2017 طی مصاحبه ای در پشت صحنه در سالن دیزنی گفت: «ما نمی توانیم اینجا بنشینیم و انتظار داشته باشیم که مردم به ما مراجعه کنند. “این خیلی متکبرانه است. ما باید به جامعه برویم. ما باید تغییر کنیم.»

او یک اسنوب نبود و از حضور در صحنه باول با ستارگان پاپ خوشحال بود که باعث جذب جمعیت و درآمدهایی شد که به حمایت از ارکستر کمک کرد. در بول این تابستان، دودامل اجراهای وردی و پروکوفیف را رهبری می‌کند، اما همچنین تیتر برنامه‌هایی است که دوک الینگتون و کافه تاکوبا، گروه پیشگام راک مکزیکی را جشن می‌گیرند.

مارک ولپ که در سال 2021 پس از 23 سال مدیریت ارکستر سمفونیک بوستون بازنشسته شد، گفت که نیویورک و لس آنجلس هر دو شهرهایی بودند که شهرت و شهرت داشتند. از این منظر، حرکت دودامل طبیعی به نظر می رسید. او گفت: «در هر دو شهر، کیش شخصیت بسیار فراگیر است. “و او آن را دریافت کرده است.”

ولپه افزود: «به تاریخ نگاه کنید: مهتا، آندره پروین. “این در ابتدا مخل و ​​نگران کننده خواهد بود، اما در موقعیت بسیار جذابی قرار دارد.”

اسمیت در مصاحبه‌ای گفت که همیشه می‌دانست که دودامل ممکن است روزی حرکت کند، اما تحت رهبری او، ارکستر به چنان سطحی از ثبات و قد رسیده بود که او نگران دوران بعدی نبود.

او گفت: “ما این فرصت را داشتیم که او را ببینیم که DNA خود را در این سازمان جاسازی می کند.” ما به او قول دادیم که این فصل بعدی زندگی اوست. و این چیزی است که هر هنرمند خلاق می‌خواهد.»

آدامز گفت که جایگزین کردن دودامل آسان نخواهد بود: «فقط سخت است که او را از دست بدهی. این تنها چیزی است که می توانم بگویم. او نه تنها با نوازندگی خود و کارهایی که با ارکستر انجام داده است، بلکه با تمرکز زیادی بر فرهنگ آمریکای لاتین، جامعه را در آنجا متحول کرده است.

آدامز گفت: “آنها فقط در چنین رول فوق العاده ای بوده اند.” “این یک تجربه باورنکردنی بود که با آنها در ارتباط باشیم.”

Warren Richardson

پیشگام رسانه های اجتماعی. تنظیم کننده. معتاد زامبی برنده جایزه. دردسر ساز. مستعد حملات بی تفاوتی.

تماس با ما