سازمان ملل متحد به ندرت ایالات متحده را به خاطر اسناد فاش شده مورد سرزنش قرار می دهد



CNN

هفته‌ها پس از انتشار مجموعه‌ای از اسناد محرمانه اطلاعاتی ایالات متحده در رسانه‌های اجتماعی، سازمان ملل متحد پس از گزارش‌هایی مبنی بر جاسوسی آمریکا از دبیرکل و سایر مقامات عالی رتبه سازمان ملل، ایالات متحده را مورد سرزنش نادری قرار داد.

استفان دوجاریک، سخنگوی سازمان ملل متحد در بیانیه‌ای گفت: «سازمان ملل به صراحت اعلام کرده است که چنین اقداماتی با تعهدات ایالات متحده آمریکا که در منشور سازمان ملل و کنوانسیون امتیازات و مصونیت‌های سازمان ملل ذکر شده است، مغایرت دارد. جلسه توجیهی ظهر سه شنبه

به گفته دوجاریک، سازمان ملل همچنین یادداشتی را در رابطه با افشای این اطلاعات به نمایندگی ایالات متحده در سازمان ملل در نیویورک ارسال کرد.

این واکنش شدید پس از گزارش هفته گذشته بی‌بی‌سی درباره افشای اطلاعات اطلاعاتی آمریکا که گوترش را به نرم‌افزاری بیش از حد در قبال روسیه متهم کرد، صورت گرفت. به گفته این شبکه تلویزیونی، اسناد فاش شده همچنین شامل جزئیات گفتگوی خصوصی گوترش و معاونش آمنه محمد است.

دبیرکل برای مدت طولانی در این شغل و در معرض دید عموم بوده است. دفتر گوترش روز پنجشنبه در بیانیه ای اعلام کرد که او از این واقعیت که مردم از او جاسوسی می کنند و به مکالمات خصوصی او گوش می دهند تعجب نمی کند.

در ادامه این بیانیه آمده است: «آنچه شگفت‌انگیز است، تخلف یا بی‌کفایتی است که اجازه می‌دهد چنین مکالمات خصوصی تحریف شده و عمومی شود».

استفان دوجاریک، سخنگوی دبیرکل، بعداً اضافه کرد که “دبیر کل نسبت به هیچ کشوری نرم نیست”.

به گزارش بی‌بی‌سی، به نظر می‌رسد که این افشاگری نشان می‌دهد که واشنگتن چگونه رفتار گوترش از معامله غلات دریای سیاه را درک می‌کند. این نشان می دهد که مقامات آمریکایی بر این باورند که گوترش به قدری مشتاق حفظ توافق بود که در ماه فوریه امتیازات سخاوتمندانه ای به روسیه داد.

سی ان ان به طور مستقل این اسناد را تأیید نکرده است.

اسناد افشا شده می‌گویند: «گوترش بر تلاش‌های خود برای بهبود توانایی روسیه برای صادرات تأکید کرد، حتی اگر این امر شامل نهادها یا افراد تحریم‌شده روسیه باشد».

بر اساس گزارش بی بی سی، سند اطلاعاتی ادامه می دهد که گوترش “تلاش های گسترده تر برای پاسخگویی مسکو به خاطر اقداماتش در اوکراین را تضعیف می کند.”

سخنگوی وزارت امور خارجه روز پنجشنبه گفت: «وزارت دفاع و جامعه اطلاعاتی به طور فعال در حال بررسی و ارزیابی اعتبار اسناد عکس‌برداری شده در سایت‌های رسانه‌های اجتماعی هستند، اما ما در موقعیتی نیستیم که هیچ مورد خاصی را تأیید یا اظهار نظر کنیم. اطلاعاتی که آنها در خود دارند.”

قرارداد غلات دریای سیاه با میانجیگری سازمان ملل و ترکیه در سال گذشته برای کمک به کاهش بحران غذایی جهانی ناشی از افزایش قیمت غلات امضا شد. این قرارداد در ماه مارس تمدید شد و پس از اینکه روسیه از تمدید بیش از 60 روز خودداری کرد، قرار است در 18 می منقضی شود.

در روزهای اخیر کشتی‌های غلات اوکراینی در حال عبور از دریای سیاه تاخیر داشته‌اند. بازرسی ها که بر همکاری مقامات روسیه، اوکراین، ترکیه و سازمان ملل متکی است، بارها متوقف شده است.

به گزارش خبرگزاری دولتی روسیه تاس، سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه قرار است هفته آینده در جریان سفر به نیویورک با گوترش درباره توافق غلات دریای سیاه با او گفتگو کند.

Chad Powers

افراطی متعصب تلویزیون بشارتگر الکل دوستانه. مدافع توییتر متعصب آبجو کل نویسنده

تماس با ما