سیگنال صمت برای گرانی مجدد خودرو؛ چرا باید بازهم منتظر افزایش قیمت بود؟

فرارو- به گفته وزارت صمت، مسیر مجوز افزایش قیمت خودرو نیست و خودروسازان بسته می‌شود با افزایش هزینه‌های تولید، درخواست‌های خود را به سازمان حمایت ارسال کنند تا در ستاد تنظیم بازار بررسی قرار گیرند، اما اصلاح ساختارها باید گرفته شود.

به گزارش فرارو، امید قالیباف وزارت صمت در مقابل گله خودروسازان از زیان انباشته و درخواست آن‌ها برای افزایش قیمت‌ها گفت: این زیان نباید از جیب مصرف‌کننده برود. بلکه نیروی انسانی مازاد بسیاری دارند که باید مدیریت خودرو شوند.

قالیباف افزود: لازمه کاهش زیان انباشته، اصلاح ساختار است. به نحوی که بدون اصلاح ساختار، نمی‌توان با افزایش قیمت‌ها زیان انباشته را جبران کرد.

۵ دلیل گرانی همیشگی خودرو

سیگنال صمت برای گرانی مجدد خودرو؛  چرا باید بازهم منتظر افزایش قیمت بود؟  / در حال بررسیامرالله امینی کارشناس صنعت خودرو در گفتگو با فرارو با اشاره به باز گذاشتن دست خودروسازان برای افزایش قیمت خودرو از سوی وزارت صمت چیز عجیبی نیست، اظهار داشت: «با توجه به اینکه وزارت صمت با این دلیل که اگر خودروسازان بالا برود تولید شود، آن‌ها می‌توانند افزایش قیمت را در ستاد افزایش دهند. تنظیم بازار ارائه کند، نمی‌توان چنین موضوعی را قبول کرد، زیرا که سال‌ها شرکت‌های جاده‌ای مخصوص با این حربه اقدام به افزایش قیمت خودرو می‌کند و به نوعی با فشار قرار گرفتن در نشست شورایی در گذشته و الان ستاد تنظیم بازار همیشه خواستار گران‌تر شدن تولیدات خود است. هستند.»

وی افزود: «با این روندی که خودروسازان در پیش گرفته اند، سال به سال تمام هزینه تولید می شود، آن هم در این شرایط تورمی که هر روز شدیدتر می شود، در چنین وضعیتی آن ها به جای اینکه در فکر هزینه ها کاهش یابد. خود و تولید خودروهای اقتصادی، همیشه راحت‌ترین راه را انتخاب می‌کنند که همان افزایش قیمت است، بنابراین تا این وضوع شود، ما باید هر لحظه منتظر گران‌تر شدن تولیدات داخلی شرکت‌های خودروسازی باشیم.»

امینی با اشاره به اینکه برای اصلاح وضعیت صنعت خودروسازی باید اقدام اساسی انجام شود، گفت: «در وهله اول باید از این صنعت بریده شود، شرکت‌های خودروسازی در دولت‌های مختلف به حیات خلوت‌شده و به نوعی از مدیران ارشد شرکت‌های بزرگ تبدیل شوند. با توجه به اینکه چه کار دولتی تعیین می‌شود، که این موضوع باعث می‌شود که وجود داشته باشد، مدیریت‌های متعددی در دو شرکت ایران خودرو و سایت‌ها ایجاد کند که نتیجه آن نیز امروز زیان دهی بسیار زیاد است، که روز به روز افزایش می‌یابد. آن نیز می‌شود.»

این استاد دانشگاه علامه طباطبایی اضافه کرد: «بنابراین دولت با توجه به اینکه چه مدت اعلام کرده بلوک مدیریتی خود را در دو شرکت ایران خودرو وسایپا را قصد دارد بگذارد، باید به نوعی را تمام کرده و از انجام کار تبلیغی در این باره بپرهیزید. در غیر این صورت وضعیت صنعت خودروسازی و قطعه سازی نه تنها بهبود پیدا خواهد کرد، بلکه آن‌ها در معرض خطرات بسیار بیشتری خواهند بود، با توجه به این توضیحاتی در مورد ویژگی‌های واقعی و عدم تغییر دولت در امور صنعت خودرو، قدم اول برای تغییر شرایط. این صنعت است.»

وی ادامه داد: «دولت تنها باید وظیفه تصمیم گیری خود را انجام دهد و از تصمیم گیری خارج شود، در وهله دوم نیز صنعت خودرو باید پذیرش شود، که این نیز از چند طریق ممکن است، اولا باید هرچه زودتر آزاد شود و خودرویی با متوسط ​​و اقتصادی وارد می‌شود، نه خودروهایی که لوکس، چرا که این محصولات تنها برای عده‌ای خاص وارد می‌شوند و عموم مردم از خرید آن‌ها ناتوان هستند، اما اگر خودروهای اقتصادی وارد شوند که در طبقه متوسط ​​جامعه کلاس‌ها خرید آن را داشته باشند. تغییر در بازار بیشتر می‌شود و از این طریق خودروسازان داخلی برای حفظ بازار خود باید از این رخوتی که گرفتار آن شد و خارج شوند.»

امینی خاطر نشان کرد: «دوما باید بخش ویژه ای را تولید کند و با تولید محصولات با کیفیت و قیمت مناسب انحصار ایران خودرو و سایپا راکند، در شرایط اقتصادی ایران سخت باشد که چنین موضوعی محقق شود، اما اگر برجام به نتیجه برسد. تبدیل و تحریم‌های صنعت خودرو نیز برداشته می‌شود، قدر مسلم این موضوع می‌شود و ویژگی‌هایی می‌توان با همکاری شرکای خارجی، محصولات متنوع و با کیفیتی را تولید کرد.»

این استاد دانشگاه: «در وهله سوم خودروسازان باید از تولید خود را افزایش دهد، تا از این طریق تولید افزایش یابد، نوسازی و تجهیز خطوط تولید، خلاصی از نیروی انسانی مازاد که به خودروسازان اضافه می‌شود. فروش مجموعه‌های زیان ده و همچنین غیرمجاز با صنعت خودروسازی از جمله‌های سهامداری در برخی از بانک‌ها و مجموعه‌های اقتصادی، از جمله‌هایی هستند که خودروسازان با آن می‌توانند، بهره‌مندی خود را افزایش دهند و محصولات اقتصادی تولید کنند.»

وی تصریح کرد: «در وهله چهارم نیز باید میزان تولید خودرو در کشور افزایش یابد تا به نسبت آن هزینه تولید نیز سرشکن شود، در حال حاضر خودروسازان نمی‌توانند 1.2 تا 1.5 میلیون دستگاهی را تامین کنند که معمولاً نیاز کشور را تامین می‌کند. هر زمان این میزان تولید می‌شود، هزینه‌ها نیز به همان میزان کاهش پیدا می‌کنند، دست آخر نیز به دلیل شرایط اقتصادی خودرو در حال حاضر به عنوان یک کالای سرمایه‌ای قلمداد می‌شوند و برای همین موضوع استفاده می‌شود که برای خرید خودرو زیاد می‌شود، اگر خودرو به یک کالای مصرفی تبدیل شود آشفته بازار خودرو می‌توان تا حدودی سروسامان بسازد.»

Aron Trujillo

نرد اینترنتی. ارتباط دوستانه مبشر قهوه. متخصص موسیقی بسیار متواضعانه. مدافع تلویزیون آماتور

تماس با ما