قطعی اینترنت و فیلترینگ تا کی ادامه دارد؟

باشگاه خبرنگاران نوشت: در چند روز اخیر در دسترسی به اینترنت و ادامه فیلتر شبکه‌های مجازی خارجی به‌ویژه اینستاگرام بوده‌ام. آیا پرسش این است که قطعی اینترنت و فیلترینگ تا کی ادامه دارد؟

به دلیل ناآرامی‌های اخیر و استفاده از اغتشاشگران از شبکه‌های اجتماعی، محدودیت‌هایی در اینترنت و دسترسی کاربران به این شبکه‌ها باعث ایجاد ضرر و زیان برای کسب‌وکارهای آنلاین به همراه شده است.

در چند روز گذشته دلیل به وجود آمدن اتفاق آشفته و ایجاد برخی اغتشاشات در نقاط مختلف کشورها در دسترسی به اینترنت و در ادامه فیلتر شبکه‌های مجازی خارجی به‌ویژه اینستاگرام بوده است. به گفته فعالان کسب و کار مجازی کسب‌وکارهای اینترنتی باعث کاهش شدید بازارهای اینترنتی می‌شود.

بر اساس گزارش سال گذشته مرکز آمار ایران، معادل ۱۱ میلیون نفر از طریق شبکه‌های مجازی کسب درآمد می‌شوند. به طوری که حدود ۹ میلیون نفر یعنی ۸۳ درصد از طریق اینستاگرام در حال کسب درآمد هستند.

خانم جعفری یکی از فروشندگان در شبکه‌های اجتماعی (اینستاگرام) می‌گوید: حدود ۱۰ روز می‌شود که دسترسی به شبکه‌های اجتماعی به خصوص اینستاگرام قطع می‌شود و در این چند روز زیان‌های زیادی را متحمل می‌شود. اغتشاشات ضرر و زیان زیادی برای کسب و کارها به همراه داشته است. به عنوان یک موضوع فروش در اینستاگرام بالغ بر ۲۰ الی ۳۰ میلیون در شرایط فعلی متضرر شده‌ام و با وضعیتی که به‌وجودآمده باید حقوق خیاط، برش کار و … را از جیب خودم پرداخت کنم که این شرایط را برای ما سخت کرده‌ام.

صد درصد از کسب‌وکارها در پی اغتشاشات و ناآرامی‌های اخیر

رضا الفت‌نسب، عضو هیئت‌مدیره انجمن کسب‌وکارهای مجازی، می‌گوید: توسعه کسب‌وکار و فعالیت‌های اقتصادی نیاز به فضای امن و آرام دارد. کسب‌وکارهای خردی که در شبکه‌های فعالیت‌های اجتماعی می‌توانند، در پی این اغتشاشات و نا آرامی‌ها و کندی اینترنتی به‌شدت ضرر خواهند کرد. به طوری که مشخص نیست در آینده چه اتفاقی می‌افتد.

او در ادامه گفت: کسب وکارهای بزرگتر هم به شبکه های اجتماعی وابسته هستند. از نظر خود را در آن پیدا می کنند. کسب‌وکارهای بزرگ در شبکه‌های اجتماعی بازاریابی می‌کنند و سرمایه‌گذاری می‌کنند برای گسترش فعالیت‌های خود در این پلتفرم‌ها ایجاد کرده‌اند که اگر این ناآرامی‌ها ادامه‌دار باشند، ضرر خواهند کرد.

قطعی اینترنت و فیلترینگ تا کی ادامه دارد؟

احمد وحیدی، وزیر کشور، می‌گوید: در اتفاقات رخ داده از شبکه‌های مجازی آتش‌بیار معرکه بودند و ساماندهی اغتشاشات را بر عهده داشتند. بسیاری از آشوب‌ها تحت آموزش همین فضای مجازی بوده و برای دورزدن قطعی اینترنت از روش‌هایی استفاده می‌کنند.

او گفت: برخی از این شبکه‌های مجازی با انتشار برخی از تصاویری که برخی از آنها واقعاً هم فکر می‌کنند، تلاش می‌کنند مردم را حرکت دهند و هم به آن‌ها آموزش دهند. طبیعی است در چنین حالتی ما برای حفظ امنیت، نظم عمومی، آرامش و حقوق شهروندی مردم، محدودیت‌هایی را اعمال می‌کنند تا آن‌ها از مسیر شبکه‌های مجازی، اغتشاشات را هدایت کنند.

به گفته وزير كشور تا پايان‌يافتن اغتشاشات محدوديت‌هاي اينترنتي ادامه دارد. اغتشاشگران باعث اعمال چنین محدودیت‌هایی می‌شوند و هرگاه دستگاه‌های امنیتی و اطلاعاتی مطمئن می‌شوند که چنین موضوعی این محدودیت‌ها را برداشت می‌کند.»

Emerson Brooks

گورو تلویزیون. حل کننده مشکل علاقه مندان به وب. ماون مسافرتی بی عذرخواهی تنظیم کننده.

تماس با ما