فرارو | روبل- ریال آیا دلار جایگزین خواهد شد؟

فرارو- نشریه آمریکایی فوربس اعلام کرد که ایران و روسیه گامی اندک، اما به عنوان بالقوه مهم برای حذف دلار از روابط تجاری دوجانبه برداشت می‌شود. مرکز مبادلات ارزی ایران در ماه جولای و به دنبال سفر رئیس‌کل بانک مرکزی ایران به مسکو، نماد جفت روبل-ریال را راه‌اندازی کرد.

به فرارو، «علی صالح‌آبادی» کل بانک مرکزی در آیین گشایش موضوع گزارشی از ارز روبل ریال در بازار متشکل ایران اظهار کرد: روابط اقتصادی کشورمان با کشور‌های همسایه اولویت رئیس‌های راهبردی دولت است.

وی توضیح داد: کار در نمادی روبل- ریالی دیگر نمادهای بازار متشکل، رقابت شکلی و بر اساس پیشنهاد و پیشنهاد خواهد بود.

صالح‌آبادی افزود: هم اکنون پنج هزار پزشکی در روسیه داریم که می‌توان با گشایش دانشجوی روبلی، ارز موردنیاز خود را تامین کند و علاوه بر آن در آن کشور‌های آسیایی هم که با روبل کار می‌کنند می‌توانند از این بازار استفاده کنند.
به گفته وی، روس‌هایی که در ایران به فعالیت‌ها می‌پردازند نیز می‌توانند برای تامین نیاز آرزوی خود این بستر ایجاد شود.

رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه مطمئن هستم با گشایش نماد روبل ریال واقعی ما به روسیه افزایش می‌یابد، اضافه می‌کند: واردات روسیه از کشور‌های دیگر بالاست و با توجه به حجم‌هایی که در کشور ما وجود دارد و می‌توان سرمایه‌هایی را که در آن سرمایه‌گذاری شده است، سرمایه‌گذاری کرد. را از روسیه بیشتر کنیم. از سویی امروز شاهد برداشتن گام نخست و بسیار مهم در زمینه پیمان پولی دو جانبه ایران و روسیه هستیم.

آغاز جنگ ارزی بین ایران و روسیه با آمریکا؛  روبل- ریال آیا دلار جایگزین خواهد شد؟سه اصل مهم برای جایگزینی روبل- ریال به جای دلار
وحید شقاقی شهری کارشناس مسائل اقتصادی در گفتگو با فرارو با اشاره به اینکه موفقیت پیمان‌های پولی دو یا چند جانبه به سه اصل اشاره دارد، اظهار داشت: در وهله اول که ایران و روسیه بخواهند با توجه به تحربم‌های آمریکا را کنار بگذارند و روبل و ریال را جایگزین کنند، باید ببینند که چه میزانی می‌شوند. تجارت خارجی بین دو کشور به چه میزان است، به بیان دیگر در این پیمان‌های ارزی دو طرف تجارت خارجی معنی داری بین دو طرف وجود داشته باشد، تا موفقیت حاصل شود.

وی افزود: این کشور که ۶۰ درصد تجارت خارجی ایران با ۵ کشور روسیه در بین آن‌ها نیست، کشورهای چین، امارات، آلمان، کره جنوبی و عراق ۵ شریک تجاری ایران هستند، اما سطح مبادلات ایران و روسیه بسیار ناچیز هستند و به هر یک از این موضوع ها به توافقنامه صلح آشیل تبدیل شود، روسیه و ایران خواهد شد، از سویی در مدت کوتاهی نیز نمی‌توانم، سطوح مبادلات تجاری بین دو کشور را به نحوی قابل توجه افزایش داد.

شقاقی: در وهله دوم نیز تراز تجاری دو کشور باید نزدیک به هم باشد، به بیان دیگر میزان قابل توجهی در مقایسه با آن باید در یک حالت قرار داشتن شرایط موجود باشد، تا پیمان دو جانبه حفظ شود، این موضوع از اهمیت بسزایی برخوردار باشد. ، چرا که اگر تراز تجاری یک طرف منفی باشد، آن زمان استحکام پیمان پولی زیر سوال خواهد رفت.

این استاد دانشگاه اضافه کرد: در وهله سوم نیز برای قوام و دوام پیمان‌های پولی دوجانبه باید یک راهبرد تجاری بلند مدت داشته باشد، همراه با این قراردادها با موفقیت باشد، در صورتی که چنین موضوعی محقق شود، قدر مسلم می‌توان به رونق پول‌های ملی در تجارت پرداخت. دوجانبه با روس‌ها امید داشت، اما اگر تنها در مدت کوتاهی این موضوع دنبال شود، به هیچ عنوان پیمان‌های پولی نمی‌تواند کارکرد مناسبی را به دنبال داشته باشد.

وی ادامه داد: بنابراین برای موفقیت پیمان پولی ارزی دوجانبه با روسیه باید راهبرد تجاری دوجانبه با روس‌ها داشت و به سطح مبادلات با آن‌ها را بالا برد، حال باید در این زمینه چه اتفاقاتی رخ داد، این است که اگر سه اصلی بود. که به آن اشاره کرد، رعایت شود، می‌توان امیدوار بود که این پیمان پولی روبل- ریال با موفقیت همراه شود، حال باید دید که چه اتفاقاتی در این زمینه رخ خواهد داد.

شقاقی با اشاره به این که در حال حاضر غلبه بر سلطه پولی دلار امر بسیار سخت و دشوار است، بیان داشت: با توجه به اینکه ما با روابط چینی روابط تجاری داریم، اگر چینی‌ها قبول کنند که پیمان دو جانبه یوآن- ریال جایگزین لار است. این پیمان از استحکام بیشتر به نسبت پیمان پولی با روسیه دارد، زیرا اولا حجم مبادلات ایران و چین بسیار بالاست، زیرا چین شریک اول تجاری ایران است و کشورمان نیز جزء شرکای اصلی چینی‌ها می‌شود، در صورتی که ما روس‌ها مبادله‌ای نسبت به آن دارند. چینی ها نداریم.

این اقتصاددان تصریح کرد: در وهله دوم نیز ما به عنوان یک کشور نفت خیز، نفت و محصولات پتروشیمی به چین می رسیم و در مقابل کالاهای صنعتی و مصرفی را از این کشور وارد می کنیم، این وضعیت باعث می شود سطح تجارت بین دو کشور افزایش یابد. توجه داشته باشید، که بر اساس آن یک پیمان پولی منعقد کرد، اما در روسیه با توجه به اینکه ایران و روسیه درآمدهای عمده را از طریق درآمدهای نفتی و گازی تامین می‌کنند، سخت است که کالاهای صنعتی و یا مصرفی بین دو کشور مبادله شود. شود، بنابراین پیمانی بسیار سخت خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر حدود ۸۰ درصد از مبادلات در جهان بر پایه دلار است، عنوان داشت: برای خاتمه دادن به سلطه دلار باید کشور‌های عضو بریکس پیمان چند جانبه پولی امضا کنند، تا در آن صورت با توجه به ترکیب جمعیتی کشورها. چین، روسیه، آفریقای جنوبی و برزیل و همچنین قدرت اقتصادی آن ها، از قدرت برابری با دلار كاسته و ارزآوری می شود مانند یوآن و روپیه درآمد بیشتر از نرخ جهانی را در این بین اگر كشوری نیز به عضویت گروه بركس درآید. توجه به آن‌ها قدر مسلم قدرت زیادی از لحاظ اقتصادی نصیب کشورمان خواهد شد.

Cornelius Mcgrath

درونگرا. قهوه خور. کاوشگر. متخصص تلویزیون بشارت بیکن لاعلاج. طرفدار فرهنگ پاپ

تماس با ما