فرارو | فقط کیان پیرفلک!

فرارو در آستانه چند روز مانده تا آغاز مسابقات جام جهانی و همزمان با تداوم ناآرامی‌ها در کشور، ورزشکاران یا به عبارت دقیق‌تر فعالان حوزه ورزش، ادامه اصلی اخبار در شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌ها را تشکیل دادند.

به گزارش فرارو، تنها سه روز تا برگزاری اولین مسابقه ایران در جام جهانی فوتبال قطر در دوشنبه (۳۰ آبان) مقابل تیم ملی انگلستان باقی مانده است. لیست نهایی ارائه شده از ملی پوشان توسط کارلوس کیروش و عدم پذیرش دعوت فیفا از سوی اسطوره های فوتبال ایران برای حضور در جام جهانی، سطحی قابل توجه از واکنش ها را به همراه داشته است.

حتی دیدار ملی‌پوشان با سید ابراهیم رئیسی، قبل از تیم ملی به قطر نیز توجه رسانه‌ها و شبکه‌های مجازی را به سوی خود جلب کرد. البته در کنار هیئت ورزشکاران هیئت اعزامی از سوی مقام معظم رهبری به سیستان و بلوچستان نیز سطح قابل توجهی از خبرسازی را در رسانه‌ها به همراه داشت. با این مقدمات، خبرسازان هفته جاری را می‌توان در موارد ذیل ارائه کرد:

به نام خدای رنگین کمان

کیان پیرفلک بدون شک خبرسازترین فرد هفته بود. به نام خدای رنگین کمانش دل خیلی از ایرانی ها را فرو ریخت. جان باختن جگرسوز او در جریان اعتراضات در روز 25 آبان موجی از واکنش ها را در شبکه های اجتماعی در پی داشت. علیرضا عصار قطعه ای به نام خدای رنگین کمان برای او خواند. بسیاری از استوری های شبکه های اجتماعی شان را به عکس این کودک 10 ساله مزین کردند.

فقط کیان پورفلک!

سفر هیئت اعزامی از سوی مقام معظم رهبری به سیستان و بلوچستان

اولین و خبرسازترین خبر در هفته جاری، رئیس هیئت اعزامی از سوی مقام معظم رهبری به سیستان و بلوچستان بود. هیئت اعزامی از سوی دفتر رهبری شبانگاه شنبه (21 آبان) از طریق فرودگاه زاهدان وارد سیستان و بلوچستان شدند. حجت‌الاسلام‌ محمدجواد حاج علی اکبری رئیس هیئت اعزامی از سوی مقام معظم رهبری در ابتدا در استان اظهار کرد: خدا را شاکریم که از سویی دوست برای دیار و دوستان حامل سلام و پیام هستیم و آمده‌ایم تا سلام مقام معظم رهبری را به مردم استان سیستان. و بلوچستان برسانیم و اندوه و ناراحتی ایشان را از حوادثی که رخ داده و تدابیر عالی است که برای حل مشکلات و تدابیر تکمیلی را با بزرگان استان و گروه های مختلف در میان گذاشته و عزیزانی که در این حوادث، شهید، جانباخته، جانباز و مجروح هستند. شده اند دیدار داشت و از آن‌ها دلجویی کرد.

در ادامه یک‌شنبه (۲۲ آبان) حجت‌الاسلام محمدجواد حاج علی اکبری، حجت‌الاسلام مهدوی مهر دبیر شورای عالی مجمع جهانی تقریب مذاهب و حجت‌الاسلام لطفیان دبیر شورای برنامه ویژه مدارس دینی اهل سنت و دانشجویان از علمای اهل سنت سیستان و بلوچستان پیرامون حوادث استان به بحث و گفتگو گفتگو پرداختند. در این بین دیدار مولوی عبدالحمید، امام‌جمعه اهل‌سنت زاهدان، با هیئت اعزامی بیش از سایر دیدارها مهم بود. مولوی عبدالحمید در دیداری که حجت‌الاسلام محمدجواد حاج‌علی‌اکبری، نماینده رهبری و رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه، گلایه‌هایی را در ارتباط با حوادث زاهدان و خاش را مطرح کرد و این دو حادثه را از نتایج «تبعیض در حق جامعه‌سنت» دانستند.

در همین روز، حجت‌الاسلام محمدجواد حاج علی اکبری، رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور اظهاراتی مهم را بر زبان راند. او عنوان داشت: توفیق داریم که به اتفاق دوستان مأموریتی از سوی مقام معظم رهبری داشته و برای ابلاغ سلام ایشان به استان شما بیاییم. در یکی دیگر از مهم‌ترین اظهارات علی اکبری، این مقام عنوان کرد: در ماجراهای اخیر استان، عامل حرکت مردم بوده و به حساب آن‌ها جداست و باید خطایی که در حرکت عمومی مرتکب می‌شوند را اصلاح کنند و عذرخواهی کنند. نمی‌توانم به راحتی عبور کنم.

در مجموع، هیئت سفر هیئت مقام معظم رهبری و دیدار رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه با مولوی عبدالحمید، در میان رسانه‌ها واکنش‌های بسیار شدید را به همراه داشت. بسیاری از رسانه ها این سفر و نتایج آن را پوشش و توجه قرار می دهند. خبرسازی این سفر و هیئت آن به همان اوایل هفته محدود نشد، بلکه در چهارشنبه (25 آبان) مولوی عبدالحمید، امام جمعه اهل سنت زاهدان در توئیتی نوشت: «انتظار از هیئت مدیره رهبری دیدن شاهدها، محکومیت جنایت جمعه خونین زاهدان، دلجویی از خانواده‌ها. شهدا و آسیب دیدگان این حادثه و احقاق حق بود، نه تهدید و ارعاب مظلوم.»

این توئیت، عبدالحمید اسماعیل زهی، بار دیگر مسائل سیستان و هیئت اعزامی به این استان را در کانون توجه رسانه‌های قرار داد. در این بخش برخی از روزنامه‌ها به تحلیل و بررسی این موضوع می‌پردازند که عبدالحمید از کدام یک از تهدیدها و ارعاب سخن می‌گوید؟ و مدعی کدام دلجویی شده است؟!

دیدار ملی پوشان با رئیس جمهور و استقبال های منفی

روز دوشنبه (24 آبان) ملی پوشان فوتبال ایران، قبل از ارسال به جام جهانی با سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور، دیدار کردند. در این دیدار تیم ملی بعد از آخرین تمرین خود و قبل از حضور در فرودگاه امام خمینی به دیدار ریاست جمهوری رفتند و از نگرانی های خود سخن گفتند.

در این دیدار وزیر ورزش، دولت و سرپرست نهاد ریاست جمهوری نیز حضور داشتند و از ملی پوشان حمایت کردند. در خلال این دیدار در نهاد ریاست جمهوری، شماره ۱۲ تیم ملی به وی توسط رئیس فدراسیون فوتبال اهدا شد. البته کارلوس کی‌روش نیز قول داد که تمام توان خود را برای موفقیت در جام جهانی به کار ببرد.

این که چنین دیداری میان اعضای تیم فوتبال از سوی رسانه‌ها و شخصیت‌های ورزشی مورد توجه قرار گیرد، قابل پیش‌بینی بود، اما نه در این حد که قهرمان پرسپولیس با استفاده از اموجی عصبانی ملی، استوری اجازه می‌دهد و به بازیکنانی که از آن‌ها می‌آیند همین حالا شاگرد بود. او هستند بگوید بی معرفت!

در واقع، در شرایطی که تیم ملی قبل از حضور در بزرگ‌ترین تورنمنت فوتبالی با چنین حاشیه‌سازی بزرگی ممکن است، تا حدود زیادی غیرقابل انتظار و بی سابقه باشد. به نظر می‌رسد ناآرامی‌های بعدی کشور باعث می‌شود تا برای اولین بار تیم ملی فوتبال به شکلی بی سابقه در شرایطی که نیازمند حمایت مالی است، درگیر حاشیه‌های بزرگ شود.

رد دعوت فیفا از سوی دایی، کریمی، نکونام و مهدوی کیا

متاثر از وضعیت چند وقت اخیر کشور، ماجرای رد دعوت فیفا برای حضور در قطر، از سوی اسطوره‌های سابق سطح فوتبال ملی تیم در واکنش‌ها را به همراه داشته است. در اواسط هفته جاری (دوشنبه /۲۳ آبان) بود که علی دایی، اسطوره فوتبال کشورمان در پستی اینستاگرامی، از پیشنهاد حضور در مسابقات جام جهانی ۲۰۲۲ به همراه خانواده‌اش خبر داد.

شهریار با انتشار متنی در صفحه شخصی خود دلیل این تصمیمش را اینگونه توضیح داد: «در این روزها که همیشه ما خوب نیستیم به دعوت رسمی فیفا و فدراسیون فوتبال قطر برای حضور در جام جهانی همسر و دخترانم جواب منفی دادم، که کنار شما در میهنم باشم و همدردی خود را با تمام خانواده‌هایی که عزیزان خود را در این روزها از دست داده اند اعلام کنم. به امید روزهای روشن برای ایران و ایرانی.»

همین پست اینستاگرامی علی دایی در عرض کمتر از ۲۴ ساعت ۴۰۰ هزار کامنت گرفته شده و میلیون‌ها بار دیده می‌شود و لایک می‌شود که در نوع خود بی‌سابقه بود.

اما رد دعوت فیفا تنها محدود به علی دایی نبود. در ادامه جواد نکونام، بازیکن پیشین باشگاه اوساسونا اسپانیا و پرسابقه‌ترین بازیکن تیم ملی ایران هم دعوت فیفا را رد کرد. نکونام در عین حال دعوت شبکه تلویزیونی الکاس قطر را هم نپذیرفتند. قرار بود، او کنار ابراهیم قاسمپور و حمید درخشان، به عنوان مفسر بازی‌های ایران حضور داشته باشد. البته جواد نکونام قبل از رسیدن به این پیشنهادها، این امکان را داشت که به عنوان مربی در جام جهانی روی نیمکت تیم ملی بنشیند، اما سرمربی فولاد، پیشنهاد فدراسیون فوتبال و کارلوس کی روش را رد کرده بود.

علی کریمی بازیکن سابق تیم ملی و باشگاه با انتشار تصویری مربوط به دعوت نامه‌اش به جام جهانی ۲۰۲۲ قطر، خبر داد که این روزها فوتبال برایش اولویت نیست و به دلیل اینکه می‌خواهد صدای مردم باشد، نمی‌خواهد در جام جهانی حضور داشته باشد. پیدا کند.

همچنین، برخی اخبار از این حکایت دارد که مهدی مهدوی‌کیا، بازیکن جهانی سابق باشگاه هامبورگ آلمان نیز دیگر همبازی‌هایش، دعوت فیفا را برای حضور در جام رد کرده است. انتشار این خبر در شرایطی است که مهدوی‌کیا میهمان ویژه‌ای در جام جهانی می‌شود و قرار می‌گیرد بخشی از برنامه تدارک دیده شده در دیدار ایران و انگلیس و پیش از آغاز این دیدار به همراه برخی از بازیکنان سابق تیم ملی انگلیس وارد زمین می‌شوند.

خبرسازی های ویژه کیروش؛ از لیست دعوت نهایی تیم ملی تا پاسخ جنجالی به خبرنگار «اسکای»

در هفته‌ها پیرامون اعلام لیست نهایی تیم ملی فوتبال برای حضور در جام جهانی، حاشیه‌های بسیاری مطرح شده بود. بنابراین، عادی به نظر می‌رسید که این لیست را از سوی کارلوس کیروش نیز با واکنش بسیاری از همراهان اعلام کرد. روز یک‌شنبه (۲۲ آبان) فهرست ۲۵ نفر از بازیکنان تیم ملی ایران برای حضور در جام جهانی ۲۰۲۲ قطر از سوی کارلوس کی‌روش مشخص شد. لیست بازیکنان ایران به شرح زیر بود:

دروازه‌بان‌ها: علیرضا بیرانوند، سید حسین حسینی، امیر عابدزاده، پیام نیازمند.

مدافعان: مرتضی پورعلی‌گنجی، شجاع خلیل‌زاده، محمدحسین کنعانی‌زادگان، مجید حسینی، احسان حاج صفی، صادق محرمی، رامین رضاییان، ابوالفضل جلالی، میلاد محمدی.

هافبک‌ها: روزبه چشمی، سعید عزت‌اللهی، احمد نوراللهی، مهدی ترابی، سامان قدوس، وحید امیری، علی قلی‌زاده، علیرضا جهانبخش، علی کریمی.

معلمان: مهدی طارمی، سردار آزمون، کریم انصاریفرد.

در لیست نهایی تیم ملی ۹ بازیکن داخلی و ۱۶ لژیونر حضور دارند که در نوع خودش جالب است. پرسپولیس با 4 بازیکن برتر و بازیکن بعدی در تیم ملی با 3، سپاهان، کایسری اسپور و الاهلی قطر هم با 2 نماینده در رده‌های قرار دارند. در این میان عدم دعوت بازیکنانی به عنوان دانیال اسماعیلی فر، سعید صادقی، فرشاد فرجی، کمال کامیابی نیا، مهدی مهدی پور، مهدی قایدی، عارف غلامی، سیاوش یزدانی، امید نورافکن، صالح حردانی، جعفر سلمانی و سروش رفیعی که در زمان اسکوچیچ به تیم تیم می پردازند. ملی دعوت می‌شدند، در لیست کیروش حضور نداشتند. عدم دعوت برخی از این بازیکنان حرف و حدیث‌ها و انتقادات بسیاری را همراه داشتند.

دیگر کنش خبرساز کیروش، در جریان اولین نشست خبری با خبرنگاران بعد از ورود کاروان ورزشی ایران به قطر اتفاق افتاد. در این نشست خبری، کارلوس کی‌روش سرمربی تیم ملی کشورمان در پاسخ به سوال برای دار و شیطنت آمیز خبرنگار اسکای اسپورت مبنی بر این که آیا برای مربیگری تیم کشوری که به حقوق زنان احترام نمی‌گذارد منفعت می‌بری، در حالی که به وضوح از این رفتار غیرعادی است. حرفه‌ای خبرنگار انگلیسی عصبانی شد گفت: از کدام رسانه هستی؟ چقدر به من می دهی تا جواب این سوال را بدهم؟ شما یک شرکت خصوصی چقدر برای پاسخ به این سوال می‌دهید؟ برو و با رئیست صحبت کن و بعد از جام جهانی بیا و اگر پیشنهادت خوب باشد به این سوال پاسخ می دهم.

کیروش در ادامه گفت: سعی نکن در دهان من حرف بگذار. پرسیدم برای پاسخ دادن به این سوال چقدر به من می دهی؟ در حالی که بد نیست به این فکر کنید که در کشور انگلستان چه خبر است.

Cole Rasmussen

متخصص ترم بیکن عاشق معمولی قهوه. علاقه مند به مسافرت هاردکور ماون اینترنتی جذاب و ظریف. دانشجو.

تماس با ما