فرارو | چشمانداز بازار مسکن

فرارو- برخی از فعالان بازار مسکن معتقدند، در حال حاضر حاضر انبوه‌سازان برای سرمایه‌گذاری جدید برای افزایش هزینه‌های ساخت و مسکن، با دو موضوع تصمیم‌گیری و فرجام نرخ‌ها نیز می‌شوند. بر اساس رتبه‌بندی‌های دست‌کم 40 درصد قیمت تمام‌شده مسکن نسبت به سال گذشته در تهران با افزایش واحدی بوده است که همین موضوع فروش‌های نوساز بسیار سخت بوده است.

به گزارش فرارو، شروع ساخت‌وساز جدید در بازار مسکن به درستی کار کردن حلقه‌ها به هم پیوسته بازار مسکن و رسیدن به حلقه آخر یعنی فروش قبلی است. این در حالی است که با توجه به فاصله زیاد بین استطاعت خرید مصرف مسکن با سطح بالاتر قیمت‌ها به قیمت واحدهای نوساز و همچنین رکود دامنه دار و مدیریت بر بازار مسکن در سالهای بعدی که ظاهرا ادامه دار خواهد بود، امکان فروش واحدهای تکمیلی را دارد. برای سازنده‌ها با توجه به شرایط کلی بازار بسیار اندک است.

اکنون رابطه میان سازنده‌ها و متقاضیان خرید مسکن به شکلی است که باعث اثر متقابل منفی آن‌ها بر روی مطلوب دیگر می‌شود. در این رابطه سازنده‌ها به دلیل هزینه ساخت بالاست، ساخت‌وساز پرهیز می‌شوند و این موضوع باعث می‌شود واحدهای فروش نوساز نیز با قیمتی که ارائه می‌کند، بالا به شماره می‌آید، فروخته می‌شود.

بنابراین، قیمت نوسازها افزایش پیدا می کند و این یعنی تعداد کمتری از متقاضیان امکان خرید واحدهای نوساز عرضه می شود. در واقع نساختن، زمینه متورم شدن مسکن را ایجاد می‌کند. کمااینکه با کاهش واحدهای کمیاب بازار یعنی نوسازها، قیمت آن‌ها به لحاظ تعیین قیمت مسکن، پرچمدار فرمول کشف قیمت به شمار می‌آیند، افزایش پیدا می‌کنند و به دنبال آن‌ها قیمت سایر گروه‌های سنی آپارتمان نیز با افزایش همراه می‌شوند.

چرا روند ساخت و ساز در بازار مسکن منفی است؟

از احتمال افزایش 50 درصدی اجاره بها تا رکود سنگین در ساخت و ساز مسکناحمدرضا سرحدی کارشناس بازار مسکن در گفتگو با فرارو با اشاره به اینکه نرخ سرمایه گذاری در بخش مسکن چند سالی می‌شود که منفی است، اظهار داشت: «با توجه به اینکه اقتصاد کشور طی سالیان اخیر با اوضاع بسیار وخیمی روبرو بوده است، نمی‌توان انتظار داشت که سرمایه جدیدی برای ساخت و ساز مسکن وارد ممکن است، این روند برعکس شود و این سرمایه‌ها یا به بازارهای مختلف دیگر می‌رود که نتیجه آن افزایش تورم خواهد بود، یا این که ساخت و ساز انبوه ساخت مسکن در کشور‌های همسایه در می‌آورد.»

وی افزود: «در حال حاضر به دلیل اینکه بازار مسکن در یک رکود تورمی سنگین قرار دارد، واحدهایی که نوساز هستند نیز روی دست سازندگان به نوعی باد هستند و برای آن‌ها مدعی وجود ندارد، بنابراین سازندگان اگر هم پروژه‌ای را بخواهند را انجام دهند. به دلیل عدم وجود سرمایه در گردش و نقدینگی نمی‌تواند، کار را شروع کند، بر این اساس می‌توان نتیجه گرفت از یک طرف رکود سنگین حاکم بر بازار مسکن، عملا فرصت جدید برای سرمایه گذاری در مسکن را که از آن برده می‌شود.»

سرحدی: «از سوی دیگر نیز با توجه به افزایش شدید بهای مسکن طی ۵ سال گذشته، عملاً از قدرت خرید خانه را از دست داده اند و همین عامل نیز باعث کاهش در بازار مسکن شده، طبیعتا در چنین شرایطی جذابیت دارد. سرمایه گذاران به شدت کم شده و این مورد نیز از دیگر مواردی است که در بخش مسکن است.»

این بازار مسکن همچنین با اشاره به تحلیلگرهای مختلف کسب و کار پیش روی سازندگان مسکن، بیان داشت: «متاسفانه زمانی که یک سرمایه قصد دارد، یک پروژه انبوه سازی مسکن را کلید بزند، برای دریافت مجوزهای مربوط به ارگان ها و ادارات دولتی است. گا‌ه ماه‌ها در بین این نهادها سرگردان است و باید تعداد زیادی مجوز دریافت کند، اما در این زمینه سال قانون بهبود مستمر فضای کسب و کار به تصویب رسیده است، اما این قانون عمل می‌کند و هر اداره دولتی را خودش می‌کند. مجوز می‌زند و این موضوع باعث ایجاد سرمایه و توقف سرمایه‌گذاری در بخش مسکن می‌شود.»

وی اضافه کرد: «با این سیاست گذاری در اقتصاد کشور برای صنعت مسکن و ساخت و ساز و ساز نمی‌توانم امیدوار باشم که اتفاق مثبتی بیفتد، بنابراین برای تغییر در این مورد باید یک عزم جدی در داخل دولت و مجلس وجود داشته باشد، تا وضعیتی که وجود داشته باشد. تغییر کند، از سوی دیگر باید به این نکته توجه کرد، اگر ساخت و ساز مسکن رونق شود، صنایع دیگر از کنار این صنعت می‌توانند بسیار منتفع شوند که این موضوع یک نفع چند جانبه برای اقتصاد کشور دارد، باید دید که آیا می‌شود. در این زمینه اتفاق رخ خواهد داد.»

سرحدی در ادامه با اشاره به اینکه تا دو ماه گذشته این امید وجود دارد که با احیا شدن برجام، بازار مسکن نیز به ثبات برسد، ادامه داد: «با رنگ باختن این مسئله، دوباره بازار ملتهب شد و قیمت‌ها با افزایش مواجه شدند، این بود. اگر همین روند ادامه داشته باشد، ما در سال آینده با یک تورم حدود 50 درصد در بازار اجاره روبرو می‌شویم، چرا که واقعاً خرید خانه‌ای است که دیگر توانشان را نمی‌پذیرد، به بازار اجاره رجوع می‌کند و همین موضوع است. درخواست را بالا می‌برد، که نتیجه آن افزایش بهای اجاره در بازار است.»

این کارشناس بازار بازار مشخص می‌گوید: «در حال حاضر حاضر مسکن با تورم بسیار افسار گسیخته‌ای بوده است، که بیشتر آن را از افزایش انتظارات تورمی ناشی می‌کند، با توجه به اینکه نسبت به آینده کشوری که وجود ندارد، امید بخشی نسبت به آینده کشور وجود ندارد. در صورت سرمایه گذاری کم مصرف ترین بازار سرمایه گذاری می شود و به همین خاطر، سیل سرمایه های سرگردان است که به این بازار سرازیر می شود، طبعا در این وضعیت قیمت ها با توجه به شرایط موجود تا پایان سال با افزایش بیشتر خواهد شد.»

Roy Christensen

متخصص اینترنت دانشجو. نینجا فرهنگ پاپ. علاقه مندان پرشور توییتر.

تماس با ما