مقامات آمریکایی و اروپایی در سودان مورد حمله قرار گرفتند

آنتونی جی. بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا، در همان روزی که به سفیر اتحادیه اروپا در این کشور آفریقایی مورد حمله قرار گرفت، گفت که کاروان دیپلماتیک ایالات متحده روز دوشنبه در خارطوم، پایتخت سودان، مورد حمله قرار گرفت که نشانه ای از وخامت اوضاع امنیتی بود.

آقای بلینکن در یک کنفرانس خبری روز سه شنبه در Karuizawa، ژاپن، جایی که او در جلسه گروه 7 شرکت می کرد، گفت: “همه مردم ما در امنیت هستند.” آقای بلینکن گفت که حمله هنوز تحت بررسی است، اما گزارش های اولیه نشان می دهد که مهاجمان ممکن است با نیروهای پشتیبانی سریع، گروه شبه نظامی که با ارتش سودان در درگیری هایی که روز شنبه آغاز شد، مرتبط بوده باشند.

آقای بلینکن گفت: “ما به پیگیری این موضوع بسیار دقیق و با دقت ادامه خواهیم داد.”

او گفت که کاروان ایالات متحده دارای پلاک دیپلماتیک و پرچم آمریکا بود که به وضوح آن را شناسایی می کرد.

چهار مقام دیپلماتیک که به دلیل نگرانی های امنیتی خواستند نامشان فاش نشود، گفتند که کاروان مقامات آمریکایی را از خانه هایشان در شهر به یک مجتمع مسکونی بزرگ آمریکایی در مرکز خارطوم می برد. به گفته مقامات، تیراندازی به یک خودروی زرهی در کاروان اصابت کرد، اما به هیچ یک از سرنشینان آن آسیبی نرسید.

این مجتمع در زمان رئیس جمهور عمر حسن البشیر برای اسکان سران کشورهای بازدید کننده در اجلاس سران اتحادیه عرب در سال 2006 ساخته شد. اماکن به شدت محافظت شده حدود یک مایل و نیم با مقر نظامی سودان فاصله دارد که شدیدترین درگیری ها را در روزهای اخیر تجربه کرده است.

در سرتاسر سودان، مردم از ترس امنیت خود در خانه های خود پنهان شده بودند، در حالی که درگیری وارد چهارمین روز شد و جت های جنگنده پایتخت را دور زدند و تیراندازی و انفجار خارطوم را لرزاند. خشونت علیه مقامات خارجی، که معمولاً هدف قرار نمی‌گیرند، نشان می‌دهد که وضعیت امنیتی در خارطوم در روزهای اخیر تا چه اندازه بدتر شده است.

به گفته دو مقام غربی، بعد از ظهر دوشنبه، اعضای RSF به آیدان اوهارا، سفیر اتحادیه اروپا در سودان، در اقامتگاهش در خارطوم حمله کردند. جوزپ بورل فونتلس، دیپلمات ارشد اتحادیه، در توییتر گفت این حمله “نقض فاحش کنوانسیون وین” بود.

به گفته مقامات، آقای اوهارا، که اهل ایرلند است، هنگامی که افراد مسلح وارد شدند، او را با اسلحه تهدید کردند و پول دزدیدند، آسیبی ندید. به گفته مقامات، مهاجمان با یونیفرم های خود و به دلیل کنترل خیابان های مجاور توسط این گروه شناسایی شدند.

Drake Beck

کارشناس سفر. خالق دوستانه نویسنده هیپستر دوست. دانش آموز عمومی.

تماس با ما