مین ها و موشک های شجاعانه برای رساندن کمک به جمعیت آواره اوکراین

قبل از طلوع آفتاب 24 فوریه، خارکف ضربه شدیدی خورد. در عرض 24 ساعت، نیروهای روسیه به حومه شمالی، تنها 30 کیلومتری مرز اوکراین و روسیه رسیدند. ارتش متجاوز علیرغم اینکه تعداد نیروهای اوکراینی بیشتر بود، نتوانست وارد شهر شود.

تانیا پس از دو ماه جنگ تمام عیار از خارکف فرار کرد.

تانیا پس از دو ماه جنگ تمام عیار از خارکف توسط IOMRoman Shalamov فرار کرد

تانیا 21 ساله که خانه ای موقت در منطقه ایوانو-فرانکیفسک پیدا کرده و در یک تابستان شرکت کرده است، می گوید: «من اهل خارکف هستم، از بزرگترین منطقه مسکونی اوکراین – سالتیوکا، جایی که حدود 400000 نفر قبل از جنگ زندگی می کردند. مدرسه ای که توسط آژانس مهاجرت سازمان ملل (IOM)، برای رهبران جوان در میان افراد آواره و اعضای جوامع میزبان اداره می شود.

«به مدت دو هفته، من و خانواده ام حتی برای یک دقیقه ایستگاه مترو را ترک نکردیم. مترو به پناهگاه اصلی بمب برای مردم محلی تبدیل شد. من نمی خواستم شهر را ترک کنم، زیرا پدربزرگ و مادربزرگم پشت سر مانده بودند. اما وقتی آنها در خارکف نزد ما آمدند، تصمیم گرفتم از جنگ فرار کنم.

بر اساس بررسی اخیر IOM، حدود 28 درصد از 6.8 میلیون آوارگان داخلی در اوکراین از منطقه خارکف گریخته اند. نیازهای بشردوستانه کسانی که ماندن را انتخاب کردند، یا نتوانستند فرار کنند، بسیار زیاد است.

سازمان‌های غیردولتی کمک‌های IOM را نه تنها به جوامع، بلکه مستقیماً به افراد آسیب‌پذیر نیز ارائه می‌کنند.

سازمان‌های غیردولتی کمک‌های IOM را نه تنها به جوامع، بلکه مستقیماً به افراد آسیب‌پذیر نیز ارائه می‌کنند.

در ماه مه، شهر اولین کاروان کمک های بشردوستانه را از IOM با اقلام بسیار مورد نیاز برای افرادی که در پناهگاه ها و بیمارستان ها اقامت می کنند و همچنین جوامع صعب العبور در مناطق تحت کنترل اوکراین دریافت کرد.

سرهی، رئیس منبع احیا، یکی از سازمان‌ها، توضیح می‌دهد: «مردم محلی به لامپ‌های خورشیدی نیاز دارند، زیرا نور، تشک و پتو وجود ندارد، زیرا در پناهگاه‌ها مرطوب و سرد است، ابزاری برای تعمیرات جزئی خانه‌های آسیب‌دیده‌شان، و بسته‌های بهداشتی. بزرگترین سازمان های غیردولتی در منطقه و شریک اجرایی IOM در منطقه خارکف.

در ماه های اول جنگ، روز کاری تیم منبع احیا از ساعت 6 صبح شروع و در ساعت 15 به پایان می رسید، زمانی که منع رفت و آمد و رفت و آمد در سطح شهر ممنوع بود. محل انبارها به دلیل گلوله باران شدید، موشک و حملات هوایی چندین بار باید تغییر می کرد.

همه رانندگان با رفتن به این منطقه خطرناک موافقت نکردند. اوضاع از آن زمان تشدید شده است، تعداد تلفات در حال افزایش است، اما هیچ کس در تیم خارکف را ترک نکرده است. آن ها جلیقه های ضد گلوله و کلاه ایمنی به سر می گذارند تا کمک های IOM را به کسانی که نیاز مبرم دارند برسانند.

نادیا (ر) در جریان گلوله باران شدید منطقه خارکف در شرق اوکراین متوجه شد که حامله است.

نادیا (ر) در جریان گلوله باران شدید منطقه خارکف در شرق اوکراین متوجه شد که حامله است.

“چیزی زنده نمانده”

نادیا که در حال حاضر در حومه خارکف زندگی می کند، مدت کوتاهی پس از کشف باردار بودنش در ماه مارس، به دلیل گلوله باران شدید از خانه خود در شهر درهاچی گریخت.

او به یاد می آورد: «اکنون در درهاچی چیزی زنده نمانده است. گلوله باران اینجا نیز وجود دارد، اما نه به شدت در شهر من. سپس، وقتی موشک به مدرسه ای نزدیک اصابت کرد، یک بار دیگر حرکت کردیم.

منبع Revival کمک های بشردوستانه سفارشی شده را از IOM مستقیماً به خانه موقت او آورد زیرا حرکت در شهر ناامن برای یک زن باردار به ویژه چالش برانگیز بود.

سخت ترین بخش کار این تیم، رساندن کمک به جوامعی است که از اشغال روسیه جان سالم به در برده اند. اگرچه پس از بازیابی منطقه توسط نیروهای اوکراینی زمان لازم است تا مین‌زدایی شود، سازمان‌های غیردولتی تلاش می‌کنند تا در اسرع وقت به افراد نیازمند دسترسی پیدا کنند.

«برخی شهرک ها با خاک یکسان شدند. بسیاری از ایرپین ها و بوچاس های محلی در منطقه ما وجود دارند.» یکی از کارکنان منبع Revival با اشاره به دو شهر در استان کیف که در آغاز جنگ توسط روسیه اشغال شده بود، می گوید که در آن شواهد حاکی از نقض قابل توجه حقوق بشر علیه غیرنظامیان است. استثمار، آدم ربایی برای باج، سرقت، قلدری، شکنجه، تجاوز جنسی، و سوء استفاده جنسی از زنان، کودکان، سالمندان و مردان.

کمک IOM به جوامع آسیب دیده در سراسر استان خارکف، اوکراین می رسد.

کمک IOM به جوامع آسیب دیده در سراسر استان خارکف، اوکراین می رسد.

‘همه چیز تغییر کرده است’

کارکنان بشردوستانه به ساکنان محلی کمک می کنند و قربانیان خشونت های مربوط به درگیری را شناسایی می کنند. همه آنها می توانند برای توانبخشی جسمی و روانی اجتماعی به مرکز IOM مراجعه کنند.

اخیراً، خارکف پذیرای تعداد فزاینده ای از آوارگانی است که از مناطق همسایه دونتسک و لوهانسک فرار می کنند. و با وجود وضعیت امنیتی، حتی ساکنان خارکف نیز با امید فراوان به خانه های خود باز می گردند.

سرحی که خانه اش در اثر گلوله باران آسیب دیده است، می گوید: «آنها می خواهند این مکان را بازسازی کنند، اما همه چیز تغییر کرده است. زیرساخت‌ها آسیب دیده، خانه‌ها ویران شده، کاری وجود ندارد و بخشی از منطقه همچنان اشغال است. نیروهای روسی در تلاش هستند تا به شهر نزدیک‌تر شوند، بنابراین تهدید همچنان پابرجاست و گلوله باران‌های بی‌نظم ادامه دارد.»

به گفته مقامات، بیش از 1000 غیرنظامی در منطقه خارکف در 181 روز گذشته کشته شدند، از جمله 50 کودک، و این رقم ممکن است افزایش یابد. آرامش در اینجا فریبنده است و وضعیت می تواند در یک چشم به هم زدن تغییر کند.

در یک شب، در 18 اوت، 21 غیرنظامی در اثر حمله موشکی به یک منطقه مسکونی جان خود را از دست دادند و 44 نفر مجروح شدند. با این وجود، مانند 79 سال پیش، مردم محلی به سرزمین و عدالت خود ایمان دارند و همان قدرت و شخصیت اجداد خود را نشان می دهند.

من از تیمم قدرت می گیرم. من می دانم که اکثر آنها می توانند خارکف را ترک کنند، اما آنها ماندند. آنها اولین کسانی هستند که جلیقه، کلاه ایمنی می پوشند و به کمک دیگران می روند.»

استان خارکف در شرق اوکراین همچنان از گلوله باران های بی نظم رنج می برد.

استان خارکف در شرق اوکراین همچنان از گلوله باران های بی نظم رنج می برد.

Shirley Bond

خواننده Wannabe. ماون غذا. طرفدار فرهنگ پاپ علاقه مندان به تلویزیون درونگرا. تنظیم کننده. پیشگام موسیقی. متفکر معتبر.

تماس با ما