نشست مهم کمیسیون صلح در سودان جنوبی به پاسخگویی محلی بستگی دارد

استفان پار کوول، وزیر ساخت صلح سودان جنوبی، از طریق لینک ویدیویی به کمیسیون گفت: «اولویت ما در سال 2023 این است که رویکرد صلح برای مردم را با تسهیل دولت در پیش بگیریم.

وی با سخنرانی در نشست سطح سفیر درباره ایجاد صلح در جوامع از طریق حکومت محلی و آشتی اجتماعی در سودان جنوبی، گفت که تلاش‌ها شامل مقابله با چالش‌های مداوم مانند خشونت بین‌اجتماعی، میراث اصلی دهه‌ها جنگ است.

“با ما صلح بسازید”

او گفت: “این کاری است که ما به تنهایی نمی توانیم انجام دهیم.” “تنها چیزی که ما نیاز داریم حمایت مناطق و جامعه بین المللی برای ایجاد صلح در سودان جنوبی با ماست

وی بر دستاوردهای فرآیندهای قضایی، امنیتی و قانون اساسی از زمان امضای توافقنامه صلح 2018 توسط طرفین تاکید کرد. در همین حال، دولت «سخت کار می کنند تا مقامات رهبری سنتی را گرد هم بیاورند تا اطمینان حاصل شود که هیچ گروه مسلحی وجود ندارد در کشور.

کمیسیون درباره راه‌های پیش رو با فصل‌های اول و پنجم موافقت‌نامه احیا شده درباره حل و فصل مناقشه در جمهوری سودان جنوبی مشورت کرد.

پیشنهادات شامل بهبود انعطاف پذیری جوامع محلی در مواجهه با آسیب پذیری های موجود – از جمله فقر بومی، حکومت ضعیف، خشونت جنسی مبتنی بر جنسیت و مدیریت ضعیف منابع طبیعی – بود که می تواند خشونت و درگیری بین جوامع را تشدید کند.

لیست درخواست ها

سخنرانان جامعه مدنی، همچنین کمیسیون را از طریق لینک ویدیویی توضیح دادند و توصیه هایی را برای تقویت مسیر به سوی صلح پایدار ارائه کردند.

آدنگ لیک، نماینده جوانان، مدافع حقوق بشر و مدیر برنامه نیروی صلح بدون خشونت، با ارائه چندین پیشنهاد در مورد چگونگی بهبود وضعیت شکننده کنونی، خاطرنشان کرد که سودان جنوبی “دیگر یک کشور نوزاد” نیست.

او گفت: برای غلبه بر موانع بزرگ صلح مانند کوچک شدن فضای مدنی، افزایش خشونت جنسی و قطع ارتباط اجتماعی گسترده بین سیاستمداران و مردم. دولت باید تظاهرات کند اراده سیاسی لازم برای حل نگرانی ها و تقویت مسئولیت پذیری.

او گفت سیاستمداران باید به طور موثر به جوامع پاسخ دهند، و مقامات محلی باید خود را وقف کنند ارائه خدمات برای مقابله با چالش هایی مانند شوک های اقلیمی مورد نیاز است و ایجاد فضای امن مدنی.

او هشدار داد که اگر همه اینها مورد توجه قرار نگیرد، دولت های محلی عناصر لازم برای پیشبرد صلح را نخواهند داشت.

ابزارهایی برای «تفاوت کردن»

ادموند یکانی، نماینده جامعه مدنی و مدیر اجرایی سازمان توانمندسازی جامعه برای پیشرفت (CEPO) گفت: خشونت بین جمعی به نقض نگران کننده حقوق بشر از جمله برده داری و قاچاق تبدیل شده است.

او با میانجی‌گری ده‌ها توافق‌نامه صلح جامعه، گفت که راه پیش رو باید زیرساخت‌های ضعیف صلح و آشتی را تقویت کند. ایجاد فضایی برای گفتگوهای مدنی و تضمین بودجه شفاف برای صلح. او تاکید کرد: «چنین ابزارهایی می توانند تفاوت ایجاد کنند.

آوارگان داخلی در استان نیل علیا سودان جنوبی.

آوارگان داخلی در استان نیل علیا سودان جنوبی.

ماموریت حقیقت یاب

محمد عبدالمحیث، رئیس کمیسیون، نماینده دائم بنگلادش، گزارش جدیدی از سفر دسامبر خود به سودان جنوبی را برجسته کرد. وی از جمله یافته های دیگر گفت اقدام ملموس مورد نیاز است، از جمله در برگزاری انتخابات و دستیابی به آستانه 35 درصدی مورد انتظار مشارکت زنان

سایر خبرنگاران که از طریق پیوند ویدیویی صحبت می کردند، موافقت کردند. الیزابت اسپهار، دستیار دبیرکل در امور حمایت از صلح، افزود که اولویت‌بندی تلاش‌های اعتمادسازی ضروری است برای ایجاد محیطی مناسب برای تبادلات مسالمت آمیز.

احمد یوسف هرسی، مشاور ارشد سیاسی فرستاده ویژه سازمان بین دولتی توسعه (IGAD) در امور سودان و سودان جنوبی، با تاکید بر وضعیت وخیم بودجه، گفت که آتش بس فعلی باعث پیشرفت در چندین مسیر شده است، اما چالش ها در انتقال به صلح پایدار باقی مانده است.

توانمندسازی زنان، جوانان

سارا بیسولو نیانتی، معاون نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد و هماهنگ کننده مقیم سازمان ملل در سودان جنوبی، گفت: آینده به توانمندسازی زنان و جوانان بستگی دارد. علاوه بر این، او گفت، تا زمانی که عدالت انتقالی به طور کامل اجرا نشود، صلح پایدار وجود نخواهد داشت.

Brendon Rice

نادر موسیقی لاعلاج. خالق تایید شده متعصب تلویزیون پیشگام غذا. یک قهوه ساز به طرز خشمگینی فروتن.

تماس با ما