پرو: کاستیلو اتهامات را رد می کند زیرا تعداد کشته شدگان اعتراضات پرو افزایش می یابد



CNN

پدرو کاستیو، رئیس جمهور سابق پرو، پس از برکناری و دستگیری چشمگیر هفته گذشته خود، اتهامات مربوط به توطئه و شورش را رد کرد. حضور او در دادگاه روز سه‌شنبه در بحبوحه اعتراضات حامیان کاستیو انجام شد که حداقل شش کشته برجای گذاشت.

کاستیلو در 7 دسامبر پس از اعلام برنامه‌هایش برای انحلال کنگره و تشکیل دولت اضطراری قبل از رای گیری استیضاح توسط قانونگذاران، استیضاح و دستگیر شد.

دینا بلوارته، معاون سابق او، از آن زمان به عنوان رئیس جمهور انتخاب شده است. روز دوشنبه، بولوارته در طی یک سخنرانی تلویزیونی پیشنهاد کرد که انتخابات عمومی دو سال به جلوتر از آوریل 2024 پیش برود.

کاستیلو روز سه شنبه در یک جلسه دادگاه مجازی برای درخواست تجدید نظر در مورد حکم بازداشت هفت روزه خود حاضر شد، درخواستی که در نهایت توسط قاضی سزار سن مارتین رد شد.

در طول جلسه استماع، کاستیو به سن مارتین گفت: “من هرگز مرتکب جرم توطئه یا شورش نشده ام” و بازداشت خود را خودسرانه و ناعادلانه توصیف کرد.

کاستیلو با پوشیدن ژاکت آبی و نشستن در کنار وکیل خود رونالد آتنسیو، همچنین گفت: “من هرگز استعفا نخواهم داد و این هدف محبوب را رها نمی کنم.”

از اینجا می خواهم از نیروهای مسلح و پلیس ملی بخواهم که سلاح های خود را زمین بگذارند و از کشتن این مردم تشنه عدالت دست بردارند. فردا ساعت 1:42 بعدازظهر می‌خواهم مردمم به من بپیوندند…» او همچنین قبل از اینکه قاضی حرفش را قطع کند، گفت.

از هفته گذشته تظاهراتی در شهرهای سراسر کشور در حمایت از کاستیو به راه افتاده است که گاهی با درگیری با نیروهای امنیتی پرو مشخص می شود.

دفتر مطبوعاتی بازپرس پرو روز سه شنبه اعلام کرد که حداقل شش نفر در تظاهرات کشته شده اند، از جمله دو خردسال. وزارت بهداشت پرو در توییتی اعلام کرد که حداقل 47 نفر در نتیجه اعتراضات در شهرهای لیما، آپوریماک، هوانکاولیکا و آرکیپا در بیمارستان بستری شدند.

تظاهرات روز دوشنبه در آرکیپا، جنوب پرو.

به گزارش رادیو و تلویزیون رادیو و تلویزیون رادیو برنامهاس دل پرو، تظاهرکنندگان خواستار برگزاری انتخابات سراسری، انحلال کنگره و تشکیل مجلس مؤسسان جدید شده اند.

بولوارته روز سه‌شنبه خواستار برقراری آرامش در کشور شد و گفت که به پلیس دستور داده است که از هیچ سلاح مرگبار علیه معترضان استفاده نکند.

بولوارته افزود: «همه حق دارند اعتراض کنند، اما مرتکب خرابکاری، سوزاندن بیمارستان‌ها، آمبولانس‌ها، ایستگاه‌های پلیس، فرودگاه‌های حمله نباشند، (اینها) اعتراضات عادی نیستند، ما به افراط رسیده‌ایم.

اپراتور راه آهن پرو ریل در بیانیه ای اعلام کرد: قطارها به ماچو پیچو و از ماچو پیچو از روز سه شنبه به دلیل اعتراضات پرو به حالت تعلیق در خواهند آمد.

ما از ناراحتی هایی که این اطلاعیه ها برای مسافران ما ایجاد می کند متأسفیم. با این حال، آنها به دلیل شرایط خارج از کنترل شرکت ما هستند و به دنبال اولویت دادن به ایمنی مسافران و کارگران هستند.

تظاهرکنندگان روز دوشنبه در لیما پایتخت پرو با پلیس درگیر شدند.

پروازها نیز به دلیل اعتراضات مختل شده است و خطوط هوایی LATAM پرو از تعلیق موقت خدمات به و از فرودگاه های شهرهای آرکیپا و کوزکو خبر داده است.

به گفته شرکت فرودگاه ها و هوانوردی تجاری پرو (CORPAC)، معترضان روز دوشنبه تلاش کردند به ترمینال فرودگاه بین المللی آلخاندرو ولاسکو آسته در کوزکو یورش ببرند.

به گزارش CORPAC، تاکنون هیچ گزارشی مبنی بر جراحت، دستگیری یا خسارت وارده به فرودگاه گزارش نشده است.

معترضان روز دوشنبه در فرودگاه بین المللی آلفردو رودریگز بالون در آرکیپا.

LATAM از مقامات پرو خواست تا “اقدامات اصلاحی را برای اطمینان از ایمنی” برای اجرای پروازهای خود انجام دهند.

وی افزود: «ما از ناراحتی ناشی از این وضعیت خارج از کنترل ما برای مسافران ما متاسفیم.

پلیس ملی پرو اعلام کرد که از عصر روز دوشنبه، حداقل 11 منطقه این کشور در جاده های ملی مسدود شده است.

علاوه بر این، دولت در هفت استان در منطقه آپوریماک در جنوب مرکزی پرو وضعیت فوق العاده اعلام کرده است.

پرو در سال‌های اخیر با بی‌ثباتی سیاسی مواجه بوده است و بسیاری از پروها خواستار تغییرات سیاسی هستند، طبق نظرسنجی سپتامبر توسط موسسه مطالعات پرو، که نشان می‌دهد 60 درصد از افراد مورد بررسی از انتخابات زودهنگام برای تجدید ریاست جمهوری و کنگره حمایت می‌کنند.

مشخص نیست که آیا صعود بولوارته به ریاست جمهوری می تواند استقبال سیاسی گسترده ای را به دست آورد یا خیر.

فرناندو توستا سولدویلا، استاد علوم سیاسی در دانشگاه پاپی کاتولیک پرو، گفت: بولوارته «یک حرفه سیاسی شناخته شده ندارد». و بدون حمایت حزبی، حزب سیاسی یا سازمان اجتماعی پشت سر او، او از ابتدا ضعیف است.»

او به سی‌ان‌ان گفت: «همه می‌دانند که دولت دینا بولوارته چه زمانی آغاز شد، اما هیچ‌کس نمی‌تواند مطمئن باشد که چقدر ادامه خواهد داشت».

تصحیح: این داستان به‌روزرسانی شده است تا بازنگری بازنگری ملی پرو در مورد تعداد کشته‌شدگان اعتراضات سیاسی اخیر پرو را منعکس کند.

Sadie Kirk

کارشناس فرهنگ پاپ. موسیقی نینجا. عاشق غذا. نویسنده. دوست حیوانات در همه جا. گورو معمولی بیکن.

تماس با ما