چند روایت از شبِ ناآرام «زندان اوین»

فرارو- شب گذشته برخی از کاربران شبکه‌های اجتماعی با انتشار تصاویری اعلام کردند که در زندان اوین آتش‌سوزی رخ داده است. ساعتی پس از آن قوه قضائیه درگیری و آتش سوزی در زندان را تائید کرد و اعلام کرد که این حادثه رخ داده است. همزمان ویدئوهایی دود، آتش و صدای تیراندازی از داخل زندان اوین منتشر شد.

در پی این واقعه مرکز رسانه قوه قضاییه اعلام کرده است: در پی درگیری بین زندانی‌های محکومیت مالی و سرقت یک کارگاه کارآفرینی زندان دچار حریق می‌شود. پس از بروز درگیری و آتش گرفتن کارگاه خیاطی بند زندانیان محکومیت مالی و سرقت انتظامات زندان برای کنترل درگیری وارد عمل شده و ایستگاه آتش نشانی مستقر در زندان نیز عملیات عملیات اطفا حریق را آغاز کرده و هم اکنون اتش سوزی را متوقف کرده است.

روزنامه نیز نوشت: مشاهدات میدانی شاهدان عینی از خیابان های اطراف اوین شب گذشته حاکی از این بود که بولانس ها و ماشین های آتشنشانی به سمت زندان در حرکت بودند و بوی گاز اشک در اطراف زندان به مشام میرسید. همچنین بزرگراه مدرس از ورودی صدر بسته شد و در خیابان‌های اطراف اوین و سعادت آباد، مردم در خیابان‌ها محل‌ها بودند و ترافیک شدیدی ایجاد شده بود. همچنین بوق شدید ماشین‌ها در اطراف زندان اوین به گوش می‌رسید.

توضیح یک مقام امنیتی: درگیری در بند اراذل و اوباش رخ داده است

شب گذشته اولین واکنش پس از حادثه زندان اولین توسط خبرگزاری دولتی ایرنا منتشر شد. یک مقام ارشد امنیتی در گفتگو با ایرنا، گفت: «شامگاه شنبه (۲۳ مهرماه) بند محل نگهداری اراذل و اوباش شاهد ناآرامی و درکیری این عناصر در زندان بود که باعث درگیری این افراد با پرسنل زندان اوین شد.»

به گفته این مقام امنیتی، اراذل اوباش انبار لباس زندان را به آتش کشیدند که به آتش سوزی در زندان اوین شده است.

وی افزود: هم‌اکنون شرایط به صورت کامل تحت کنترل درآمدها و آرامش در زندان است و عوامل آتش‌نشانی در حال اطفای حریق هستند. این مقام افزودن عوامل ایجاد آشوب نیز از سایر زندانیان جدا شده و افراد دیگری نیز به بندهای خود بازگشته‌اند.

جزییات درگیری در اوین از زبان استان تهران

محسن منصوری استان تهران ساعتی پس از وقوع حادثه زندان اوین، در تشریح ماجرا گفت: در حال حاضر آرامش کامل در زندان اوین وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه برخی از بندها در زندان شلوغ شده بودند، گفت: بند 7 و 8 شوغ شده بود ولی اصل اصلی در طبقه بندی بود که بخشی از اراذل و اوباش در آن بند حضور داشت.

استاندار تهران بیان کرد: با حضور سریع مجموعه نیروی انتظامی، یگان امداد در حال حاضر کاملاً آرامش است و نکته خاصی نیست، مسیله اصلی ایجاد حریق و آتش سوزی بود که توسط برخی از زندانیان اتفاق افتاد که با حضور عوامل آتش نشانی کنترل و کنترل شد. شد.

وی گفت: در حال حاضر هم زندان و هم اطراف زندان تحت کنترل است.

دادستان تهران: درگیری زندان اوین ارتباطی با اغتشاشات اخیر ندارد

دادستان تهران نیز می‌گوید: محل زندان اوین از ساعاتی پیش آرام شده است و حفظ می‌شود.

وی کرد: درگیری امروز زندانیان هیچ ارتباطی با اغتشاشات اخیر ندارد و اساساً بند مرتبط با زندانیان امنیتی از بندهای سارقان و محکومان مالی که آتش و درگیری آنجا رخ داده است جداست و با آن فاصله دارد.

خبرگزاری دولت: ۸ نفر شدند

خبرگزاری ایرنا نیز شب گذشته درباره واقعه رخ داد در زندان اوین نوشت: در پی آشوبگری و درگیری شامگاه شنبه (23 مهرماه) در زندان اوین تهران که توسط عده از زندانیان در این زندان رخ داد و به آتش زدن انبار البسه زندان شد، با ورودی‌های انتظامات زندان و نیرو‌های آتش نشانی اطفای حریق به پایان رسید.

یکی از نیرو‌های امدادی حاضر در صحنه گفت: آتش‌سوزی شده و نیرو‌های آتش‌نشانی در حال ایمن‌سازی محیط هستند.

وی درباره آمار فوتی و حادثه ای که هیچ اتفاقی نیفتاده است، گفت: این حادثه تصادفی رخ داده است و آمار تصادفی نیز ۸ نفر است.

زندانی وارد میدان مین شدند و صدای انفجار به خاطر آن بود

خبرگزاری فارس در گزارشی روایت جدید از ماجرای آتش سوزی و درگیری در زندان اوین را منتشر کرد.

فارس نوشت: ساعت ۲۱:۱۰ دیشب درگیری صوری بین زندانیان بند ۷ اوین (محکومان مالی) با زندانیان بند ۸ (سارقان) ایجاد می‌آید.

در این درگیری عده‌ای از فرصت سوءاستفاده کرده و انبار لباس و کارگاه کارآفرینی زندان را آتش میزنند که به آتش سوزی آسیب می‌زند، سرایت به بند ۸ و اعزام آتش‌نشانان به اوین برای اطفاء حریق می‌شود.

شواهد نشان می‌دهد که این اقدام از پیش ساخته شده بود، چرا که از زندانیان برای خود به طرقی سلاح سرد تهیه می‌کردند تا در ضمن درگیری با نیرو‌های تامین امنیت زندان به آن‌ها آسیب بزنند و به سلاح هم دست پیدا کنند که خیلی موفق نشدند.

در میانه آتش‌سوزی و درگیری با نیرو‌های حفاظت، زندانی اقدام به فرار می‌کنند. آن‌ها در زندان ضلع شمالی که کوه وجود دارد، وارد میدان می‌شوند. گفته می‌شود که صداهای انفجار شنیده شده در مورد همین موضوع بوده است.

رسانه‌ها از ۸ گزارش در این ماجرا برخی خبرها را هنوز هم اعلام کرده‌اند، اما از میزان اطلاعات یا تلفات احتمالی منتشر نشده است.

همزمان با این اتفاقات و با تهیج و فراخوان رسانه‌های معاند بیش از صد نفر از خانواده زندانیان در مقابل زندان اوین تجمع نمودند.

شب گذشته به غیر از فراخوان مخالفان، هیچ تجمعی در تهران صورت نگرفت و پایتخت روز و شبی آرام را سر می‌گذاشت که پشت در زندان اوین در ساعت پایانی شب گرفت.

منبع اصلی در سازمان زندان‌ها: هیچ زندانی روی مین رفته است

یک منبع ثابت در سازمان زندان‌ها ضمن تکذیب خبر انفجار مین تاکید کرد: «در جریان اتفاقات شب گذشته، هیچ‌یک از زندان‌ها در داخل زندانی‌ها قرار نگرفته‌اند.»

به گزارش شرق، این منبع توضیح داد: «اصل ماجرا در بند سرقتی‌ها رخ داده و مربوط به زندانیان امنیتی نبوده است»

آمار قوهقضاییه از آتش سوزی در اوین؛ چهار کشته و ۶۱ مجروح

قوه قضاییه اعلام کرد که آتش سوزی‌های شامگاه شنبه ۲۳ مهر در زندان اوین منجر به مرگ ۴ زندانی و مجروح شدن ۶۱ نفر دیگر شده است.

مرکز رسانه قوه قضائیه اعلام کرد: در پی درگیری شب گذشته بین برخی از زندانیان بند ویژه سرقت ویت‌های مالی زندان اوین آتش سوزی پیش آمده کارگاه خیاطی این زندان، که منجر به ورود سریع و به موقع نیرو‌های مدیریتی و امدادی می‌شود. توجهی از زندانیان نجات پیدا کرده و از صحنه آتش سوزی به امن منتقل شدند و مصدوم شدند ۴ زندانی نیز فوت شده و مجروح شدند.

بر اساس این گزارش طبق آخرین اطلاعات به دست آمده، ۴ نفر از زندانیان بر اثر استنشاق دود ناشی از آتش سوزی‌ها درگذشتند و ۶۱ زندانی نیز مجروح شده اند.

هر 4 زندانی فوت شده جزو محکومین به دلیل اینکه در زندان اوین گرفتاریت خود را طی می‌کنند.

این گزارش می‌افزاید اکثر زندانی‌های مجروح به صورت سرپایی مداوایی شدند و تنها 10 نفر از آنها در مراکز درمانی بستری هستند که در حال حاضر 4 نفر وخیم گزارش شده است.

در این گزارش تاکید شده است که پس از ورود به موقع دادستان تهران، سازمان زندان‌ها در زندان اوین با همکاری مسئولین، نیرو‌های اداری، آتش نشانی و اورژانس بیش از ۷۰ زندانی که در معرض خطر آسیب دیدگی بودند، نجات یافتند.

رسانه قوه قضائیه گزارشان می‌کند، در جریان درگیری و آتش سوزی شب گذشته زندان اوین از زندانیان جرایم خشن و خطرناک، قصد فرار از زندان را که با توجه به گزارش مرکز حفاظتی موفق به فرار نشدند.

در پایان مرکز رسانه قوه قضائیه گزارش شده است، شرایط زندان اوین از نیمه شب گذشته عادی است و امکان تماس با خانواده از همان شب گذشته و ساعتی پس از اطفای حریق فراهم شده است تا نگرانی‌های احتمالی رفع شود.

هویت زندانیان فوت شده نیز به اطلاع خانواده آن‌ها رسیده و اسامی درگذشتگان متعاقبا و پس از دستور قضائی منتشر خواهد شد.


Aron Trujillo

نرد اینترنتی. ارتباط دوستانه مبشر قهوه. متخصص موسیقی بسیار متواضعانه. مدافع تلویزیون آماتور

تماس با ما