کارشناسان ارشد حقوق خواهان لغو قانون امنیت ملی هنگ کنگ هستند |

مقامات چین و هنگ کنگ گفته اند این قانون که در ژوئن 2020 توسط پکن “یک شبه” وضع شد، برای بازگرداندن و حفظ ثبات پس از شروع تظاهرات ضد دولتی و ضد چینی در سال 2019 ضروری بود.

تعریف نامشخص

کمیته حقوق بشر سازمان ملل بر کاستی های قانون امنیت ملی (NSL) از جمله عدم وضوح آن در مورد “امنیت ملی” و امکان انتقال پرونده ها از هنگ کنگ به سرزمین اصلی چین تاکید کرد.

بحث‌های زیادی در مورد قوانین اخیر، از جمله قانون امنیت ملی هنگ‌کنگ وجود داشت. فتینی پازارتزیس، رئیس کمیته حقوق بشر، در یک کنفرانس مطبوعاتی در ژنو گفت: فکر می‌کنم بحث سازنده‌ای در مورد آن موضوعات وجود داشت و کمیته نگرانی‌های خود را مطرح کرد.

این هیئت از هنگ کنگ خواست تا قانون امنیت ملی را لغو کند و در عین حال از اعمال آن خودداری کند.

کریستوفر عارف بالکان، نایب رئیس، گفت: «کمیته به شدت نگران تفسیر بسیار گسترده قانون امنیت ملی هنگ کنگ، NSL بود که توسط کنگره ملی خلق چین بدون مشورت با مردم هنگ کنگ تصویب شد».

ده ها کودک دستگیر شدند

وی افزود که از زمان معرفی NSL در سال 2020، گزارش شده است که NSL منجر به دستگیری “بیش از 200 نفر از جمله 12 کودک” شده است.

کمیته بر اجرای میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی (ICCPR) توسط دولت های عضو نظارت می کند. پس از بررسی برنامه ریزی شده در ژنو، یافته های خود را در مورد هنگ کنگ منتشر کرد.

منطقه اداری ویژه هنگ کنگ برای تحقیق، تعقیب، محاکمه و اجرای مجازات ها، میثاق را امضا کرده است، اما سرزمین اصلی چین اینطور نیست.

هنگامی که یک کشور عضو میثاق را امضا کرد، این تعهد وجود دارد که آن حقوق از اولویت برخوردار هستند.

«به عبارت دیگر، قانون محلی شما نمی‌تواند از این حقوق چشم پوشی کند. آقای عارف بالکان توضیح داد که حقوق بشر وجود دارد، بالاخره حقوق جهانی است. چین یکی از طرفین میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی نیست. اما چین می تواند NSL را در هنگ کنگ پیاده کند. بنابراین این یک خلأ برای ساکنان هنگ کنگ ایجاد می کند.

هنگ کنگ در سال 1997 با تضمین سطح بالایی از خودمختاری، از جمله آزادی بیان، به حاکمیت چین بازگشت. نمایندگان منطقه نیمه خودمختار به کمیته اطلاع دادند که در حال بررسی قانون جدید امنیت ملی هستند. اعضای کمیته ابراز امیدواری کردند که این قانون برای بهتر شدن اصلاح شود.

وعده های شکسته

آقای عارف بالکان گفت: “آنها به ما اطمینان دادند که شفافیت و مشورت در تصویب یک قانون امنیتی جدید وجود خواهد داشت.”

کمیته حقوق بشر سازمان ملل یافته های خود را در مورد هنگ کنگ، چین و سایر کشورها پس از پایان یکصد و سی و پنجمین نشست خود در روز چهارشنبه در این شهر سوئیس منتشر کرد.

این یافته ها حاوی نگرانی ها و توصیه های اصلی کمیته در مورد اجرای میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی و همچنین جنبه های مثبت بود.

کمیته حقوق بشر بر پایبندی کشورهای عضو به میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی نظارت می کند. این توسط 173 کشور عضو تصویب شده است. کمیته متشکل از 18 عضو است که کارشناسان مستقل حقوق بشر از سراسر جهان هستند و در مقام شخصی خود خدمت می کنند و نه به عنوان نمایندگان کشورهای عضو.

Chad Powers

افراطی متعصب تلویزیون بشارتگر الکل دوستانه. مدافع توییتر متعصب آبجو کل نویسنده

تماس با ما