اکثر مردم موافقند که نوشیدن از بطری سس سویا عمومی رستوران منزجر کننده است. اما آیا جرم است؟
این سوالی است که ممکن است به زودی پس از دستگیری پلیس سه نفر مرتبط با یک ویدیوی ویروسی از مرد جوانی که در یکی از فروشگاههای محبوب سوشی تسمه نقاله این کشور به بهداشت اهمیت نمیداد، به دادگاههای ژاپن کشیده شود.
این شیرین کاری که توسط رسانههای اجتماعی «تروریسم سوشی» نامیده میشود، یکی از چندین موردی است که در ماههای اخیر رسانههای اجتماعی ژاپن را روشن کرده است و موجی از انزجار ملی و واکنش وحشتزده برخی از بزرگترین فروشگاههای زنجیرهای سوشی کشور را برانگیخته است. تاثیر بر فروش
در ویدئویی که انگیزه دستگیری ها بود، مرد جوانی با موهای بلوند سوشی از نوار نقاله برداشته و آن را می بلعد. سپس یک بطری سس سویا را در دهانش می اندازد.
مقامات ژاپنی که از سوی شرکت مدیریت رستوران نسبت به این ویدئو هشدار داده شدند، وارد عمل شدند. در 5 فوریه، دو روز پس از انتشار این ویدئو در فضای مجازی، پلیس یقه مرد 19 ساله ای را که آن را منتشر کرده بود، گرفت. آنها روز چهارشنبه دو “توطئه گر” او – یک دختر 15 ساله و یک زن 21 ساله سویا – را دستگیر کردند.
بیشتر در مورد ژاپن
- تروریسم سوشی: اکثر مردم موافقند که نوشیدن از بطری سس سویا عمومی رستوران منزجر کننده است. اما آیا جرم است؟ یک ویدیوی ویروسی از یک مرد جوان ژاپنی که در حال عملی شدن است، این تصور را مورد آزمایش قرار می دهد.
- رسوایی فساد: دادستان های ژاپن، یک شرکت تبلیغاتی دنتسو را که یکی از عوامل محرک بازی های المپیک 2020 توکیو بود، متهم کردند که برای فرار از روند مناقصه عمومی منتهی به بازی ها، توطئه کرده است.
- مدرسه بازی های ویدئویی: اولین دبیرستان ورزش های الکترونیکی ژاپن فکر می کرد که گیمرهای حرفه ای خواهد بود. در عوض، جمعیتی غیرمنتظره را جذب کرد: دانشجویان غایب.
- رشد اقتصادی: پس از بیش از دو سال تحت برخی از شدیدترین کنترلهای مرزی جهان، نقاط گردشگری در ژاپن مملو از جمعیت است. این برای تجارت خوب بوده است.
پلیس ناگویا، یک شهر صنعتی در مرکز ژاپن، در بیانیهای در روز پنجشنبه گفت که این سه نفر را به ظن «ممانعت اجباری در تجارت» بازداشت کرده است. این اتهام حداکثر سه سال زندان دارد.
پلیس گفت که پست کردن این ویدئو یک اقدام “زور” بود و افزود که شرکت مدیریت رستوران مجبور شد ادعای غرامت از مشتریان را مطرح کند و تمیزکاری کامل انجام دهد و “انجام تجارت عادی” را دشوار کند.
ویدیوهای «تروریسم سوشی» در اوایل ژانویه توجه آنلاین را به خود جلب کردند. انزجار در هفتههای بعد به وجود آمد، زیرا تعداد انگشت شماری از کپیکنندگان از خود درگیر کارهایی مانند لیسیدن فنجانی که در دسترس سایر غذاخوریها بود، فیلم گرفتند.
برای هزاران رستوران سوشی تسمه نقاله ژاپن، این ویدئوها شوخی نبود. اپراتورها می گویند که این پست ها یک بحران روابط عمومی ایجاد کرده است زیرا مشتریان در مورد بهداشت نگران هستند.
در یک چیدمان معمولی تسمه نقاله، مجموعهای از سوشی در اطراف رستوران میچرخد و از دسترس پذیراییکنندگانی که میخواهند چیزی را که میخواهند بخورند، میگذرند. وقتی زمان پرداخت صورتحساب فرا میرسد، یک پیشخدمت بشقابهای خالی را جمعآوری میکند – رنگهای مختلف نشاندهنده قیمتهای متفاوت است.
در پاسخ به این ویدیوها، چندین زنجیره محبوب در تلاش برای رفع نگرانی مشتریان تغییراتی ایجاد کرده اند. برای برخی، مانند زنجیره تخفیف سوشیرو، این بدان معناست که مشتریان اکنون باید سوشی خود را مستقیماً از صفحه لمسی سفارش دهند، نه اینکه ظروف را از تسمه نقاله بردارند.
Kura Sushi، زنجیرهای که در آن حادثه سس سویا رخ داد، گفت که هدف آن راهحلی با فناوری پیشرفتهتر است: استفاده از هوش مصنوعی برای نظارت بر مشتریان برای رفتار مشکوک.
یک سخنگوی گفت که شبکه دوربینهای موجود روی میزها برای محاسبه خودکار صورتحسابهای مشتریان، بهروزرسانی خواهد شد تا اقدامات آنها را نیز تحت نظر داشته باشد. او گفت که این شرکت امیدوار است پس از اینکه مشتریان از غذا خوردن در رستوران هایش می ترسند، اعتماد را بازگرداند.
این اولین بار نیست که پستهای ویروسی در اینترنت جستجوی روحی درباره وضعیت شخصیت ملی را برانگیخته است. در اوایل دهه 2010، پس از انتشار مجموعهای از عکسها در فضای مجازی که نشان میداد مردم درگیر انواع شوخیهای بیهوده مانند غذا خوردن مستقیم از ظرفی برای سرویس دادن به مشتریان یا فشردن در فریزر بستنی در فروشگاههای رفاهی بودند، رسانههای اجتماعی ژاپنی جوشیدند.
اما دستگیری غیرعادی است. در شبکه های اجتماعی روز پنجشنبه، مفسران عمدتاً از اقدامات پلیس تمجید کردند و ابراز امیدواری کردند که مراجع تقلید را منصرف کنند. برخی دیگر این سوال را مطرح کردند که آیا دستگیری افراد به دلیل یک شوخی نفرت انگیز مناسب است یا خیر.
کنیچی تامورا، وکیل مدافع مرد حاضر در این ویدئو، گفت که این حادثه تلاشی برای دریافت “تأیید و تایید اجتماعی” توسط یک جوان آشفته بود که به طور کامل عواقب اقدامات خود را در نظر نگرفته بود.
نشانه هایی وجود داشت مبنی بر اینکه پلیس ممکن است به حمل و نقل تروریست های سوشی ادامه دهد.
تتسویا یاماموتو، سخنگوی Hama Sushi، گفت که این شرکت در مورد دو ویدیوی ضبط شده در رستوران هایش به مقامات مراجعه کرده است. اولی مردی را نشان داد که در حال رد شدن واسابی روی بشقاب سوشی از کنارش بود. در دیگری، مردی با استفاده از چوب غذاخوری، تکهای سوشی را از بشقاب بیرون آورد، بدون اینکه ابتدا آن را از کمربند جدا کند.
آقای یاماموتو گفت، عاملان عذرخواهی کردند، اما شرکت مودبانه امتناع کرد.
او گفت برای اینکه این رفتار متوقف شود، باید “یک درک مشترک وجود داشته باشد که این یک جرم است.”
وی افزود: در حال حاضر ما منتظر حرکت پلیس هستیم.