اعتراضات کووید-19: پلیس چین از شبکه های تلفن همراه برای ردیابی معترضان استفاده می کند



CNN

بر اساس ضبط مکالمه تلفنی بین یک معترض و پلیس که توسط سی ان ان شنیده شد، مقامات چینی از داده های تلفن همراه برای ردیابی معترضانی که علیه محدودیت های سختگیرانه دولت کووید در پکن تظاهرات کردند، استفاده می کنند.

صدها تظاهرکننده یکشنبه شب در امتداد رودخانه لیانگما پکن تجمع کردند و خواستار پایان دادن به آزمایش‌های بی‌وقفه کووید و قرنطینه شدند. برخی نیز سانسور را تقبیح کردند و خواستار آزادی های سیاسی بیشتر شدند.

نمایش غیرعادی مخالفت در قلب پایتخت چین در ساعات اولیه روز دوشنبه تا حد زیادی با آرامش به پایان رسید. اما برخی از معترضان از آن زمان تماس های تلفنی از پلیس دریافت کرده اند که در مورد مشارکت آنها جویا شده است.

یکی از معترضان به سی ان ان گفت که روز چهارشنبه از یک افسر پلیس تماس تلفنی دریافت کردند که نشان داد به دلیل ضبط سیگنال تلفن همراهشان در مجاورت محل تظاهرات، آنها را ردیابی کردند.

سی ان ان نام هیچ یک از معترضان در این داستان را برای محافظت از آنها در برابر اقدامات تلافی جویانه نام نمی برد.

با توجه به ضبط مکالمه تلفنی که توسط CNN شنیده شد، از معترض پرسیده شد که آیا یکشنبه شب به رودخانه لیانگما رفته‌اند یا خیر. وقتی آنها حضور در آنجا را انکار کردند، تماس گیرنده پرسید: “پس چرا شماره تلفن همراه شما آنجا نشان داده شده است؟”

در چین، همه کاربران تلفن همراه طبق قانون ملزم به ثبت نام واقعی و شماره شناسایی ملی خود در ارائه دهندگان مخابرات هستند.

همچنین به معترض گفته شد که برای بازجویی به پاسگاه پلیس مراجعه کند و پرونده کتبی را امضا کند. هنگامی که آنها پرسیدند چرا باید رعایت کنند، تماس گیرنده گفت که این “دستور اداره امنیت عمومی شهرداری پکن” است.

پلیس در جریان تظاهرات در پکن در 27 نوامبر 2022 یک حلقه تشکیل داد.

CNN برای اظهار نظر با اداره امنیت عمومی شهرداری پکن تماس گرفته است.

برخی از تظاهرکنندگان تدابیر احتیاطی را برای ردیابی یا شناسایی اتخاذ کردند. یکی از معترضان به سی ان ان گفت که در طول تظاهرات تلفن خود را در حالت هواپیما نگه داشته و پلیس تا بعدازظهر پنجشنبه با او تماسی نداشته است.

در حالی که اعتراضات به نارضایتی‌های محلی در چین رخ می‌دهد، موج کنونی تظاهرات از زمان جنبش دموکراسی‌خواهانه میدان تیان‌آن من در سال 1989 بی‌سابقه است. زندگی، سرکوب گسترده مخالفان را به راه انداخت و یک دولت نظارتی با فناوری پیشرفته ایجاد کرد.

دستگاه امنیتی چین در این هفته به سرعت برای خفه کردن اعتراضات گسترده ای که کشور را فراگرفته است، حرکت کرده است و حضور گسترده پلیس را در مکان هایی که جمعیت در آخر هفته تجمع کرده بودند یا قصد انجام این کار را داشتند، حفظ کرد.

در شانگهای، جایی که برخی از جسورانه‌ترین اعتراض‌ها با جمعیتی که خواستار برکناری شی در دو شب متوالی بودند، برگزار شد، پلیس تلفن‌های همراه ساکنان را در خیابان‌ها و مترو به‌دنبال شبکه‌های خصوصی مجازی (VPN) جستجو کرد که می‌توان از آن برای دور زدن فایروال اینترنت چین استفاده کرد. یا اپلیکیشن هایی مانند توییتر و تلگرام که اگرچه در کشور ممنوع شده اند، توسط معترضان استفاده شده است.

به گفته دو معترض که با CNN صحبت کردند، پلیس همچنین تلفن های همراه معترضان بازداشت شده را مصادره کرد.

یک معترض که در آخر هفته دستگیر شد، گفت که به آنها گفته شد تلفن و رمز عبور خود را به عنوان “مدرک” به پلیس تحویل دهند.

آنها گفتند که می ترسند پلیس اطلاعات تلفن آنها را پس از ضبط آن توسط مأموران صادر کند و آنها به آنها گفتند که می توانند یک هفته بعد آن را دریافت کنند.

یکی دیگر از معترضان گفت که پلیس پس از آزادی تلفن آنها را پس داد، اما افسران آلبوم عکس را حذف کردند و برنامه رسانه اجتماعی وی چت را حذف کردند.

Miriam Ware

الکل نینجا. متفکر شیطانی. محقق سفر. فرهنگ پاپ مادام العمر. علاقه مند به موسیقی.

تماس با ما