اختلال ترس از طردشدن چیست؟

همه افراد حس طردشدگی و رهاشدگی را چشیده اند. کمتر هستند که تا به حال این احساسات را تجربه کنند. افراد در دهه‌های اول یا سال‌های اول زندگی به‌خوبی این حس را تجربه می‌کنند. از این‌رو درمی‌یابند که همیشه مورد توجه قرار گیرند.

به گزارش شرق، حس طردشدگی یک نوع اختلال عصبی است که می‌تواند به مرور زمان فرد مبتلا به این بیماری دچار استرس و نگرانی شود. به‌وجودآمدن این احساس در زندگی افراد، ایجاد می‌کند که این تغییرات کاملاً بد است. به بیانی می‌توانم طردشدن و رهاشدگی را از عاطفه محروم کنم و توجه داشته باشیم که برای فرد مبتلا به بیماری‌هایی که بیشتر از اهمیت زیادی برخوردار باشند.

اختلال ترس از طردشدن

ترس از طردشدن یا رهاشدگی اختلالات اضطرابی که می‌توان در زندگی فرد، مشکلاتی را ایجاد کرد. در این نوع از اختلال می‌توان از خود استفاده کرد. کسانی که دچار طردشدن می‌شوند، به مرور زمان بسیار زیادی را متل می‌شوند و حتی این ترس می‌توانند از زندگی‌شان بر روی زندگی‌شان تأثیر بگذارد.

در ادامه درباره چیستی، درمان و علائم این اختلال صحبت می کنیم. اگر فکر می‌کنید دچار ترس از طردشدن شدید و اطلاعات کامل در این زمینه، در ادامه مقاله با ما باشید.

مطمئن باشید کمک می‌کند که مسیر درستی را انتخاب کنید. دقت داشته باشید که میزان این میزان در افراد مختلف، متفاوت باشد؛ روش‌های ارائه‌شده تنها برای افرادی است که در میزان متوسط ​​یا کمی هستند. افراد دیگر هم می‌توانند از آن استفاده کنند و در صورت جواب‌نگرفتن، به روان‌شناس مراجعه کنند.

علت ترس از طردشدن

زمانی که این احساس به وجود می‌آید، فرد هنوز چنین اتفاقی برایش رخ نمی‌دهد و پیشاپیش رنج می‌برد از طردشدگی می‌شود. در تحقیقات مختلف بیان شده افرادی که دارای عزت نفس پایین‌تری هستند، بیشتر دچار این آسیب می‌شوند. از این‌روی آن‌ها که بار حس طردگی را تجربه می‌کنند، ترس را در خود دارند. از این رو از قرار گرفتن در موقعیت هایی که ممکن است پایان ترشدگی را داشته باشد، دوری می کند.

این افراد علائم خاص دارند که با توجه به آن‌ها می‌توانند خود را پیدا کنند و اطرافیان‌تان این مشکل را داشته باشند یا خیر. البته در ادامه درباره راهکارها و درمان‌های این مشکل هم صحبت می‌کنیم.

علائم ترس از طردشدن چیست؟

کسانی که از طردشدن می ترسند، همیشه خود را از دیگران دور می کنند. بعضی از این دسته از افراد گمان می‌کنند با گرفتن نظر از دیگران به آرامش می‌رسند. اما متأسفانه بعد از گرفتن خطر در درون آن‌ها وجود دارد.

این روند اگر ادامه داشته باشد، باعث تضعیف سیستم ایمنی بدن می شود. در نهایت اگر این روند ادامه داشته باشد، این استرس و اضطراب باعث فرسودگی و افسردگی می‌شود. این افراد به مرور زمان به هیچ چیز دیگری نمی‌رسند و نسبت خود را با دیگران کمرنگ می‌کنند. در ادامه به همه علائم ترس از طردشدن می‌پردازیم.

مقصردانستن خود

یکی از واکنش‌هایی که افراد بعد از طردشدن زیاد آن را تکرار می‌کنند، مقصر دانسته‌اند. در واقع این افراد همه چیز را به گردن خود می‌اندازند و خود را مقصر هر اتفاقی می‌دانند. معمولاً با گذشت زمان فرد با کاهش اعتماد به‌نفس روبه‌رو می‌شود و مشکلات دیگری برای او رخ می‌دهد.

تغییر قدرت تفکر درست

زمانی که یک شخص ترس از طردشدگی می‌تواند داشته باشد، دچار مشکل می‌شود که نمی‌تواند تصمیم بگیرد. دقیقاً مانند مواردی که فرد دچار مشکلات جسمی می شود، تصمیم گیری صحیح برایش سخت می شود. در این مواقع فرد باید برای مدتی خود را از دیگران دور نگه دارد تا به آرامش برسد. اما این افراد می‌توانند از موارد مطمئن و سالم کمک گرفته شوند تا به‌زودی با روند نرم‌افزار خود دست یابند.

بروز خشم و پرخاشگری

یکی از واکنش‌های شایع بعد از طردشدگی یا احساس رهاشدگی، بروز خشم و پرخاشگری است. خود فرد شاید متوجه این واکنش باشد. اما دیگران به‌خوبی می‌توانند این واکنش را نشان دهند. از طرفی بروز این واکنش می‌تواند دامان همه اطرافیان فرد را بگیرد و مشکلات زیادی را ناخواسته ایجاد کند.

بدبینشدن به همه افراد

زمانی که فرد یک بار احساس می کند طردشدگی یا رهاشدگی را احساس می کند، برای همیشه در ذهنش ماندگار خواهد شد. ماندگار‌شدن این اتفاق باعث می‌شود که هر چیزی را به این اتفاق ربط دهد و حتی نسبت به رفتار دیگران حساس شود.

این حساس به پیش می‌رود که ممکن است بدبینی می‌شود و در نهایت گمان می‌کند که همه افراد قصد دارند او را بکنند. ممکن است در افراد مختلف، بروز عوامل ناشی از طردشدگی متفاوت باشد؛ اما موارد گفته شده معمولاً در همه افراد یکسان است و اکثراً افراد در زمان طردشدن یا ترس رهاشدگی با این واکنش‌ها روبه‌رو می‌شوند.

درمان ترس از طردشدگی یا رهاشدگی

از آنجایی که ترس از طردشدگی جزء معضلات جامعه است، سعی کرده‌ایم راه‌حل‌های درمانی آن را بنویسیم. توجه داشته باشید که اگر شما هم جزء این افراد هستید و در حد معمولی قرار دارید، از روانشناسان و تراپیست ها کمک بگیرید. در غیر این صورت با استفاده از روش‌های زیر می‌توانید به خودتان کمک کنید.

مشکلات خود را روی کاغذ بنویسید

یکی از روشهای مهم و پربازده، نوشتن مشکلات روی کاغذ است. این روش را تراپیست ها و روانشناسان هم توصیه می کنند. چرا که می‌تواند بسیار اثربخش باشد.

در واقع در علم پزشکی گفته می شود نیمی از درمان در تشخیص دقیق است که این مرحله دقیقاً همین کار را انجام می دهد. بنابراین دفترچه‌ای بردارید و به پاسخ پرسش «برای چه چیزی نگرانم؟» بپردازید. این کار را به قدری ادامه دهید که مطمئن شوید تمام موارد را نوشته‌اید و چیزی را از قلم نینداخته‌اید.

بدترین پیام‌های ممکن را بنویسید

در مرحله دوم، همه پیام‌های ممکن را بررسی کنید و آن‌ها را روی کاغذ بیاورید قرار دهید. در واقع در این مرحله باید به سوال «پیامدهای ممکن است؟» جواب بده شاید پاسخ این پرسش از دست‌دادن مال، رابطه، خانواده، دوست و… باشد.

نوشتن این موارد روی کاغذ کمک می‌کند تا حد زیادی نگران شما رفع شود. شاید در ابتدا گمان کنید این راه حل را نمی توانید برای پاسخگو باشید اما بعد از انجام دادن متوجه شوید تا چه میزان تأثیرگذار است.

بر اساس تحقیقات انجام شده، افراد مبتلا به این مشکل با انجام روش اول و به‌سرعت استرس‌شان کاهش یافته است. در واقع در این روش با بدترین پیام‌ها روبه‌رو می‌شوید که باعث می‌شود در برابر پیامدها مقاومت نکنند. نداشتن مقاومت کمک می‌کند استرس و نگرانی تا حد قابل قبولی کاهش کند.

بدترین پیام را پذیرفتید

در این مرحله باید خودتان را برای بروز بدترین اتفاق آماده کنید. سعی کنید با فکرکردن به آن و پیدا کردن راه حل، پیشاپیش آن را بپذیرید. این کار باعث می‌شود در صورت رخ‌دادن آن پیامد به‌درستی با آن روبه‌رو شوید و با آن مقابله کنید. زمانی که شما این کار را انجام می‌دهید و با دلیل و منطق، پیامدی را که به وجود آمده است، می‌پذیرید، استرس و نگرانی را از خود دور می‌کنید.

خود را برای بهترکردن بدترین آماده کنید

در مرحله چهارم باید به دنبال روش‌های صحیح برای بهتر کردن شرایط باشید. در واقع باید راه حلی را جستجو کنید که در صورت بروز بدترین پیام، می توانید آن را به کار بگیرید. زمانی که به بدترین پیامد آشنا شوید و از آن هیچ گونه ترسی از آن نباشید، راحت تر می توانید درباره آن و راه های بسیار ممکن فکر کنید. به این دلیل هیچ‌گونه ترس و اضطرابی که با ذهنی آرام می‌توانید به موارد مدنظر فکر کنید.

به یاد داشته باشید ترس و نگرانی خود را به قدری پرورش می دهد که به نگرانی و نگرانی تبدیل شود. همچنین می توانید بدانید که تنها راه از بین بردن رفتار، انجام عملی هدف است.

پس به این دلیل به دلیل خود را می توان کارهای مرتبط با مشکل را انجام داد که زمانی برای نگرانی به آن موضوع وجود ندارد. زمانی که اقدام به انجام این امور می‌کنید، متوجه می‌شوید اعتمادبه‌نفس، عزت نفس و شهامت را در افزایش پیدا می‌کند و در مرور زمان شرایط بهتر می‌شود.

مهارت برای مقابله با ترس از رهاشدگی

برای اینکه بتوانید با احساس رهاشدگی مقابله کنید، باید برخی از مهارت‌ها را در خود تقویت کنید. در ادامه به این مهارت‌ها می‌پردازیم و به طور کامل درباره آن‌ها صحبت می‌کنیم.

شناخت محاسن و ویژگیهای مثبت خود

شناخت محاسن و ویژگی‌های مثبت کمک می‌کند بتوانید در شرایط حساس با یادآوری آن‌ها احساس خوبی را به دست آورید. از این رو می‌بایست در قدم اول به خوبی از محاسن و نقاط قوت خود باخبر باشید و آن‌ها را به خود یادآوری کنید.

تقویت شهامت و عدم ترس

برای اینکه اعتماد به‌نفس خود را از دست ندهید و غرق در مشکلات نشوید، باید ترسید را کنار بگذارید و آگاه باشید که در برابر ترس‌ها شهامت داشته باشید. چرا که همه افراد حتی موفق‌ترین و بزرگ‌ترین افراد هم ترس‌ها و دلهره‌هایی هستند. نکته مهم این است که در برابر آن‌ها تسلیم نمی‌شوند و با آن مقابله می‌کنند.

قرار دادن خود در جمع های بزرگ

توجه داشته باشید که حتماً خود را در جمع‌های بزرگ دوستی قرار دهید و سپس نقاط قوت و محاسن خود را به نمایش بگذارید. این کار باعث بروز اتفاقات زیادی می‌شود که اعتماد به‌نفس می‌شود.

نسبت به تنهابودن

همه افراد تنها هستند و تنها بخشی از زندگی ما انسانهاست. هیچ شخصی نمی‌تواند دوست‌داشتن را همیشه و در زمان مورد نیاز به شما تزریق کند. پس آگاهی و پذیرفتن این موضوع، یکی از مهارت های مهم در احساس طردشدگی شمرده می شود.

داشتن توقع پایین از دیگران

باید توقع خود را از دیگران به صفر برسانید. در واقع داشتن توقع همان طلبکار است که می‌تواند صدمات زیادی را وارد کند. زمانی که خواسته شده باشد، شما یا فردی که در این موقعیت قرار گرفته است، به‌راحتی دچار آسیب روحی می‌شوید. اگر هیچ گونه تصوری وجود نداشته باشد، احتمال وقوع آن هم کاهش پیدا می کند.

تاثیرات اختلالی و احساس طردشدگی

احساس طردشدگی می‌تواند به شدت ناراحت کننده و صدمه‌زننده باشد به‌ویژه برای افرادی که زمانی طولانی است با آن دست و پنجه نرم می‌کنند. این می‌تواند در هر جامعه‌ای احساس کند و به هر علتی به وجود آید. این افرادی که به حس طردشدگی مبتلا می‌شوند احساس می‌کنند ناخواسته هستند یا برای دیگران جذاب و مورد پذیرش هستند.

معمولا حس طردشدگی زمانی که تحت درمان قرار می گیرد به زودی حل شود. اما در این میان هم هستند که برای مدت طولانی با این حس روبه‌رو هستند و در نهایت صدمات زیادی را متقبل می‌شوند. در ادامه به اختلال اضطرابی و احساس طردشدن می‌پردازیم که بیشتر به آن‌ها توجه کنید و در صورت روبه‌روشدن با این اختلال در فکر رهایی باشید.

تغییر در وضعیت نرمال روحیه

طردشدن طولانی‌مدت می‌تواند آسیب روحی زیادی داشته باشد. به گونه ای که فرد وضعیت نرمال روحی خود را از دست می دهد و دچار مشکلات متعددی در جامعه می شود. برای مثال زمانی که یک کودک فکر می‌کند از سمت خانواده طرد شده است، در ایجاد ارتباط با هم‌سن‌وسالان خود ضعیف‌تر عمل می‌کند. همین امر اگر به‌زودی درمان نشود، فرد را در مراتب بیشتر دچار مشکلات می‌کند و در نهایت کنارگیری و رفع‌کردن آن سخت خواهد شد.

آسیب

در نوجوانان دختر دختر از احساس طردشدن بسیار بیشتر است. چرا که این دسته از افراد حساس نسبت به دیگران دارای روحیه‌هایی هستند و می‌توانند آسیب بیشتری ببینند. علاوه بر این، قلدری و زورگویی در افراد بروز پیدا می‌کند. در این مواقع فرد نمی‌داند که به چه دلیلی به خطر می‌افتد و وارد یک مرحله از سردرگمی می‌شود تا دلیل بروز این واکنش را متوجه شود. و اگر شدید شدید، حتما از مشاوره کمک بگیرید.

وضعیت و استرس مداوم

طردشدگی با احساس استرس و نگرانی را به وجود می آورد. فرد تصوراتی می‌شود که برای وی، استرس و نگرانی به وجود می‌آورد.

سوء استفاده

در یک تحقیق مشخص شده است که سوءاستفاده از قرارگرفتن در مردان به‌ویژه در روابط صمیمی با تجربه‌ی طردشدگی از والدین در دوران کودکی ارتباط مستقیم دارد. اگر فرد به تعداد زیادی از این علائم را داشته باشد با مراجعه به یک روانشناس خوب می‌تواند تأثیرات را کم کند. همچنین با انجام مهارت‌های تخصصی به‌مرور زمان می‌توان فرد را از تأثیرات رها کرد.

انواع طردشدگی و رهاشدگی

طردشدن و رهاشدن می‌تواند از جوانب مختلف جلوگیری کند که هرکدام عوارض و تأثیراتی دارند. برخی از انواع احساس طردشدگی شامل موارد زیر است:

طردشدگی از طرف خانواده

طردشدن از سوی خانواده مهم ترین آمار طردشدگی است. وقتی که والدین به فرزند توجه کند نمی‌کند یا به او عشق نمی‌دهد، فرزند را احساس می‌کند. در این مواقع فرزند نسبت به خانواده احساسات نامناسبی را دریافت می‌کند و درازمدت می‌تواند باعث ایجاد مشکلات زیادی شود.

طردشدگی از طرف اجتماع (طردشدگی اجتماعی)

طردشدن از اجتماع می‌تواند در هر سنی به وجود آید. زمانی که فرد در اجتماع حضور دارد، اما به وی توجه نمی‌شود یا نادیده گرفته می‌شود، احساس رهاشدگی به او داده می‌شود. برای رفع مشکلاتی که وجود دارد، فرد باید به روانشناس مراجعه کند یا با مطالعه کتاب‌های مرتبط با مشکل خود را بهبود بخشد تا به سایر اختلالات مشابه اجتماعی و… مبتلا و مبتلا نشده و مبتلا نشود.

طردشدگی در روابط عاشقانه (رهشدگی عاطفی)

طردشدن در روابط عاشقانه در نوجوانان و جوانان بسیار رخ می دهد. اگر در رنج سنی ۲۰، ۳۰ سال ممکن است نام طردشدگی در رابطه با عاشقانه را شنیده باشید یا حداقل یک بار با آن روبه‌رو شوید.

در این مدل از طردشدگی فرد درخواست رابطه می دهد، اما در مقابل نمی پذیرد. از این رو ممکن است به شخص پیشنهاد کننده احساس طردشدگی داده شود و تا مدتی ترس از پیشنهاد داشته باشد. اما این اتفاق در همه افراد به وجود نمی‌آید، به‌ویژه اگر فرد اطلاعات لازم را داشته باشد و آسیب‌پذیر نباشد.

طردشدن در رابطه

از رابطه‌ها به‌گونه‌ای است که تنها یک فرد احساس می‌کند و از طرف دیگر دوست‌داشتن و احساس خود را نمی‌دهد. این افراد می‌توانند در یک رابطه دوستی باشند یا ازدواج کنند.

در هر صورت هیچ تفاوتی وجود نخواهد داشت، نکته مهم احساس طردشدگی در یکی از طرفین است. در واقع سعی می‌کند به رابطه فرد پایان دهد. در این زمان است که احساس طردشدگی به‌طرف مقابل می‌شود.

Chad Powers

افراطی متعصب تلویزیون بشارتگر الکل دوستانه. مدافع توییتر متعصب آبجو کل نویسنده

تماس با ما