farhangian91banner

ریوین در سه ماهه دوم 1.7 میلیارد دلار از دست داد

زمانی ریوین را «تسلای بعدی» می‌دانستند، یک سازنده خودروهای الکتریکی که به سرعت رشد می‌کند و غول‌های صد ساله صنعت خودرو مانند فورد موتور، جنرال موتورز و فولکس واگن را متزلزل می‌کند. این شرکت قصد داشت یک پیکاپ برقی و وسیله نقلیه کاربردی اسپرت بسازد – مدل هایی که آن را از خودروهای الکتریکی مینیمالیستی که تسلا تولید می کند متمایز می کند.

این شرکت میلیاردها دلار حمایت از سرمایه گذارانی از جمله فورد و آمازون به دست آورد که اعلام کردند قصد دارند 100000 ون تحویل برقی را از Rivian خریداری کنند.

عرضه اولیه ریوین بزرگترین عرضه در سال 2021 بود و طی چند روز قیمت سهام آن افزایش یافت. برای مدتی ارزش بازار شرکت از مجموع ارزش فورد و جنرال موتورز بیشتر بود.

اما مشکل در تامین تراشه های کامپیوتری حیاتی و مشکلات تولید در کارخانه آن در نرمال ایالت ایالت، تولید را بسیار پایین تر از آنچه شرکت انتظار داشت نگه داشت. همچنین برای ساخت ون های تحویل برای آمازون دچار مشکل شده است. قیمت سهام ریوین به شدت کاهش یافت و سرمایه گذاران همچنان نگران چشم انداز این شرکت هستند.

اکنون که تولید در حال افزایش است، با چشم انداز رقابتی سخت تری مواجه است. فورد ساخت یک پیکاپ الکتریکی به نام F-150 Lightning را آغاز کرده است که احتمالاً تا پایان سال از نظر فروش از ریوین عبور خواهد کرد. فورد، فولکس واگن، هیوندای و چندین خودروی دیگر فروش شاسی‌بلندهای الکتریکی را افزایش داده‌اند و جنرال موتورز اعلام کرده است که فروش نسخه الکتریکی پیکاپ شورولت سیلورادو و یک جفت شاسی‌بلند الکتریکی را از سال آینده آغاز خواهد کرد.

همچنین انتظار می‌رود خریداران برخی از خودروهای ریوین به زودی دسترسی به اعتبار مالیاتی فدرال را تحت لایحه آب و هوایی که انتظار می‌رود مجلس در روز جمعه تصویب کند، از دست بدهند. سنا روز یکشنبه آن را تصویب کرد. بر اساس این لایحه، خرید وانت ها، خودروهای شاسی بلند و پیکاپ هایی که بیش از 80000 دلار به فروش می رسند، مشمول اعتبار مالیاتی نمی شوند. همچنین این اعتبار برای افراد یا زوج هایی که بیش از 150000 دلار یا 300000 دلار در سال درآمد دارند در دسترس نخواهد بود.

ریوین ماه گذشته گفت که حدود 6 درصد از 11500 کارمند خود را اخراج می کند. آقای Scaringe در نامه ای به کارکنان گفت: “برای تحقق کامل پتانسیل خود، استراتژی ما باید از رشد پایدار ما حمایت کند، زیرا ما به سمت سودآوری حرکت می کنیم.” ما باید بتوانیم بدون تامین مالی اضافی در این محیط کلان به رشد و توسعه خود ادامه دهیم.

Damion Young

تحلیلگر. متخصص تلویزیون به طرز خشمگینی فروتن. علاقه مندان به فرهنگ پاپ طرفدار معمولی توییتر

تماس با ما