farhangian91banner

طالبان ادعا می کنند که از الظواهری رهبر کشته شده القاعده در افغانستان اطلاعی ندارند

صادره به تاریخ، صادره در تاریخ، تاریخ صدور:

طالبان روز پنجشنبه گفتند که در حال تحقیق درباره آنچه که به عنوان “ادعا” در مورد کشته شدن ایمن الظواهری، رهبر القاعده در یک حمله هواپیمای بدون سرنشین آمریکا در پایتخت افغانستان توصیف شده است، هستند.

با این حال، این گروه در بیانیه‌ای تاکید کرد که “از ورود و اقامت” الظواهری در افغانستان اطلاعی ندارد.

این بیانیه اولین باری است که طالبان به حمله هواپیمای بدون سرنشین روز یکشنبه که منجر به کشته شدن رئیس شبکه القاعده در بالکن یک خانه امن در کابل شد، پرداخت که مقامات آمریکایی گفتند که با یکی از رهبران طالبان مرتبط است.

کشتن الظواهری روابط بین طالبان و غرب را بیشتر تیره کرده است، به ویژه که آنها به دنبال تزریق فوری پول نقد برای رسیدگی به یک فاجعه اقتصادی در آنجا پس از خروج ایالات متحده از کشور در یک سال پیش هستند.

طالبان در توافق 2020 دوحه با ایالات متحده قول داده بودند که اعضای القاعده یا کسانی را که به دنبال حمله به ایالات متحده هستند پناه ندهند.

در بیانیه روز پنجشنبه، به نظر می رسد که طالبان به این نگرانی ها رسیدگی کرده است.

آنها گفتند که «به سازمان‌های کشف و اطلاعات دستور داده‌اند تا تحقیقات جدی و همه‌جانبه‌ای در ابعاد مختلف رویداد مذکور انجام دهند».

در این بیانیه همچنین به غرب اطمینان داده شده است که “خطری از خاک افغانستان برای هیچ کشوری از جمله آمریکا وجود ندارد.” در این بیانیه آمده است که طالبان خواهان اجرای توافقنامه دوحه هستند.

اعتصاب اوایل یکشنبه شیرپور را بیدار کرد، زمانی که محله ای از ساختمان های تاریخی بود که در سال 2003 با بولدوزر تخریب شد تا راه را برای خانه های مجلل برای مقامات دولت تحت حمایت غرب افغانستان و سازمان های کمک رسانی بین المللی باز کند. پس از خروج ایالات متحده در اوت 2021، طالبان ارشد به برخی از خانه های متروکه آنجا نقل مکان کردند.

مقامات آمریکایی گفته اند که الظواهری در خانه یکی از دستیاران ارشد سراج الدین حقانی، رهبر ارشد طالبان، اقامت داشته است. حقانی معاون طالبان است، به عنوان وزیر داخله در دولت آنها خدمت می کند و رهبری شبکه حقانی، یک جناح قدرتمند در درون جنبش را بر عهده دارد.

شبکه حقانی یک گروه شورشی اسلامی افغانستان است که در اطراف خانواده ای به همین نام ساخته شده است. در دهه 1980 با نیروهای شوروی جنگید و در 20 سال گذشته با نیروهای ناتو به رهبری ایالات متحده و دولت سابق افغانستان نبرد کرد. دولت آمریکا 10 میلیون دلار جایزه برای سراج الدین حقانی برای حملات به سربازان آمریکایی و غیرنظامیان افغان در نظر گرفته است.

اما حقانی ها از استان خوست در شرق افغانستان، رقیبی در درون رهبری طالبان دارند که عمدتاً از استان های جنوبی هلمند و قندهار هستند. برخی معتقدند سراج الدین حقانی خواهان قدرت بیشتر است. دیگر شخصیت های طالبان با حملات حقانی ها علیه غیرنظامیان در کابل و جاهای دیگر در جریان شورش مخالفت کرده اند.

بر اساس گزارش پشتیبانی تحلیلی سازمان ملل، در نیمه اول سال 2022، الظواهری به طور فزاینده ای با پیام های صوتی و تصویری با حامیان تماس گرفت، از جمله اطمینان داد که القاعده می تواند با گروه دولت اسلامی برای رهبری یک جنبش جهانی رقابت کند. و تیم نظارت بر تحریم ها گفت.

(AP)

Cassie Wells

حل کننده مشکل به طرز خشمگینانه ای فروتن. ماون فرهنگ پاپ استاد عمومی موسیقی. متعصب وب هیپستر پسند. ارتباط دهنده.

تماس با ما