farhangian91banner

فرارو | آمار لاکچری‌نشینی در تهران

بخش‌های آپارتمان‌های لوکس و نیمه لوکس در مقایسه با هفت سال پیش که هنوز گرانی‌های بعد از سال ۱۳۹۶ در بازار مسکن ایجاد نشده، ۳ درصد افزایش یافته است.

به گزارش ایسنا، آمار و ارقام از همسو شدن مصرفی خرید نسبت به رشد قیمت‌ها در بازار مسکن شهر تهران حکایت دارد. مهرماه ۱۳۹۴ قیمت متوسط ​​هر متر مسکن در تهران ۳.۹ میلیون تومان بود که مهرماه ۱۴۰۱ بر اساس گزارش بانک مرکزی به ۴۳.۷ میلیون تومان و بر اساس اعلام مرکز آمار به ۴۶.۴ میلیون تومان رسید اما تغییر معناداری در کاهش یا افزایش درصد مصرف کنندگان. برای واحدهای لوکس و بزرگ متراژ ایجاد نشده است. این واحدها چه به معنای سکونت، چه به منظور سرمایه‌گذاری خریداری شوند هنوز جایگاه خود را در بازار مسکن دارند.

اگر شاخص بانک مرکزی را ملاک قرار دهید قیمت خانه در پایتخت در مقایسه با هفت سال قبل ۱۱ برابر شده است. یعنی اگر آن زمان آپارتمان حدود یک میلیارد تومان، لوکس و نیمه لوکس می‌شود این عنوان به آپارتمان‌های بالای ۱۰ میلیارد تومان رسید.

مهرماه سهم واحدهای با قیمت بیش از ۱۰ میلیارد تومان از کل تهران ۷.۵ درصد بود؛ در حالی که هفت سال قبل از لوکس قیمت آنها بیش از 98 میلیون تومان بوده است 4.4 درصد از مسکن شهر تهران واقع شده است.

نکته دیگر این‌که تغییر قابل توجهی در خصوص بر اساس متراژ دیده نمی‌شود. مهرماه سال جاری آپارتمان‌های بالای ۱۵۰ مترمربع، ۶.۷ درصد از قراردادهای خرید و فروش را شامل می‌شود و مهرماه ۱۳۹۴ نیز واحدهای ۱۵۰ متری دقیقاً همین میزان یعنی ۶.۷ درصد از کل مبلغ را به خود اختصاص دادند. در واقع قیمت مسکن رشد ۱۱ برابری را تجربه کرده است، برای واحدهای بزرگ متراژ بدون تغییر مانده است.

از آذر ۱۳۹۶ با رشد قیمت ارزماه به پایان بازار مسکن پیشرفتی به خود گرفت. شاید این انتظار بوده باشد که با جهش قیمت مسکن، کفه ترازوی تعداد به سمت واحدهای کوچک و متوسط ​​سنگینی کند اما تغییر معناداری در این خصوص رخ نداده و وضعیت رکود دامن کل بازار را گرفته است. مهرماه امسال خانه‌های کمتر از 56.8 متر مربع از مسکن را در پایتخت به خود اختصاص داد. مهرماه ۱۳۹۴ این گروه متراژی ۵۷.۲ درصد از قراردادها را در بر داشت.

دو خود را هم نشان می‌دهند که نسبت به رشد ارزش بازار مسکن، با استفاده از روش‌های ارزیابی سرمایه‌گذاری، از طریق فرآیند بازارسازی شده است. تعداد مقادیر در مقایسه با هفت سال قبل از 53 درصد کاهش یافته و از 11.5 هزار واحد در مهرماه 1394 به 5.4 هزار واحد در مهرماه 1000 رسیده است. یا عدم وجود مصرفی مصرفی در بازار، قیمت‌ها افزایش می‌یابد.

مناطق ۱ تا ۳ را می‌توانم کانون آپارتمان‌های بزرگ متراژ و لوکس در تهران دانست. در حال حاضر حاضر سه منطقه‌ای حدود ۱۸ درصد شهر تهران را در برمی‌گیرند. مهرماه 1394 نیز حدود 15 درصد به این سه منطقه اختصاص دارد. از آن زمان تا متوسط ​​قیمت در منطقه یک ۱۱ برابر شده و از متوسط ​​۷.۹ میلیون تومان در هر متر مربع به ۸۸.۳ میلیون تومان رسیده است. قیمت در ارزان‌ترین منطقه تهران یعنی منطقه ۱۸ نیز از متری ۲ میلیون تومان به ۲۱.۳ میلیون تومان رسیده و ۱۰.۶ برابر شده است.

حجم بالای سرمایه‌گذاری در بخش املاک لوکس مناطق شمالی پایتخت طی سال‌های گذشته، به بیش از مصرف‌شده تبدیل شده است. هم‌اکنون شانس فروش واحدهای بین ۱۰۰ تا ۲۰۰ متر در مقایسه با آپارتمان‌های کوچکتر یک به سه است. بررسی‌ها نشان می‌دهد که حدود 65 درصد از واحدهای ارائه شده به بازار مسکن شهر تهران را خانه‌های با متراژ بیش از صد متر تشکیل می‌دهند، در حالی که سهم این گروه متراژی از قطعی مهرماه 1011 فقط 26 درصد بوده است. مهرماه امسال رتبه اول از نظر تعداد قطعی به خانه‌های ۵۰ تا ۶۰ متر با ۱۵.۲ درصد و جایگاه دوم به آپارتمان‌های ۶۰ تا ۷۰ متر با ۱۴.۷ درصد تعلق داشت. اما این معنی نیست که آپارتمان‌های بزرگ متراژ اصلاً انجام شود.

آماری از لاکچری‌نشینی در تهران

در نگاه کلی می‌توان گفت عمق رکود مسکن در شمال پایتخت، عمیق‌تر از جنوب است. اما این نکته را نباید فراموش کرد که جنس در شمال از نوع سرمایه گذاری و در جنوب، بیشتر از نوع مصرفی است. با توجه به کاهش توان مصرفی و مصرف بیش از حد در املاک لوکس، طبیعی است که مدت زمان فروش این واحدها از آپارتمان‌های کوچک و متوسط ​​باشد.

آماری از لاکچری‌نشینی در تهران

از سویی نگاهی به آمار بازار مسکن تهران در هفت ماه ابتدایی سال ۱۴۰۱ روند کاهشی در شهر بعد از خرداد به نشان می دهد. فروردین 3427، اردیبهشت 10 و 49، هزار و 874 خرداد، 5 تیرماه 10 هزار و 294، مردادماه 7825 هزار دلار، شهریورماه 633 و مهرماه416. همانطور که آمار می‌دهد بجز فروردین ماه تعطیل است که خرید و فروش زیاد در بازار مسکن انجام نمی‌شود، بازار ملک در مهرماه، رکودی‌ترین مقطع خود را اسپری کرده است.

در قیمت نیز آمار گویای آن است که رشد ماهیانه در فروردین ماه 2.4 درصد، اردیبهشت 6.1 درصد، خرداد 8.4 درصد، تیر 5.8 درصد، مرداد 2.5 درصد، شهریور 1.1 درصد و. مهرماه ۱.۲ درصد بوده است.

طی هفت ماه گذشته قیمت مسکن شهر تهران ۲۷.۷ درصد افزایش یافت و از میانگین متری ۳۴.۲ میلیون تومان در فروردین به ۴۳.۷ میلیون تومان در مهرماه رسید که ۱۴.۵ درصد آن در دو ماه اردیبهشت و خرداد رخ داد. این در حالی است که هفت ماه ابتدایی سال گذشته رشد قیمت مسکن در پایتخت ۸ درصد بود. در سال جاری به نظر می‌رسد که از اصلاح نظام یارانه‌ها و افزایش استفاده از سرمایه‌گذاری در مسکن با توجه به انتظارات تورمی و ریسک‌های غیراقتصادی در ماه‌های ابتدایی سال جاری، به بازار مسکن به آرامش رسیده است.

Dale Mckee

سازمان دهنده Wannabe. معتاد اینترنت متعصب زامبی. علاقه مندان به شبکه های اجتماعی. دانش پژوه مواد غذایی

تماس با ما