farhangian91banner

پاکو رابان، طراح مد عجیب و غریب و پادشاه عطر، در ۸۸ سالگی درگذشت

صادره به تاریخ، صادره در تاریخ، تاریخ صدور: اصلاح شده:

گروه صاحب خانه مد او روز جمعه اعلام کرد پاکو رابان، طراح اسپانیایی الاصل که به خاطر عطرهای فروش جهانی و مدهای متالیک و عصر فضا شهرت داشت، درگذشت.

مرگ رابان توسط شرکت مادر برند او به خبرگزاری فرانسه تایید شد و گفت که او “نسل‌ها را با دیدگاه رادیکال خود از مد مشخص کرده است و میراث او همچنان زنده خواهد ماند”.

پاکو رابان تخطی را مغناطیسی کرد. خوزه مانوئل آلبسا، از Puig مستقر در بارسلون، که از دهه 1960 صاحب برچسب Rabanne بود، گفت.

در بیانیه شرکت زیبایی و مد Puig آمده است: “خانه پاکو رابانه مایل است از طراح و بنیان‌گذار رویایی ما که امروز در سن 88 سالگی درگذشت را گرامی بدارد. میراث او در میان برجسته‌ترین چهره‌های مد قرن بیستم باقی خواهد ماند.” .

رابان یک چهره کلیدی در جنبش مد عصر فضا در دهه 1960 بود که به دلیل استفاده از فلز و سایر مواد غیرمحتمل در لباس هایش شناخته شد.

او در سال 1968 با Puig همکاری کرد و آنها اولین عطر خود را یک سال بعد با هم منتشر کردند که منجر به تولید خط عطری شد که امروزه یکی از محبوب ترین عطرهای جهانی باقی مانده است.

مارک پویگ، رئیس هیئت مدیره، در بیانیه ای گفت: “شخصیت اصلی در مد، دیدگاهی متهورانه، انقلابی و تحریک آمیز بود که از طریق زیبایی شناسی منحصر به فرد منتقل می شد.”

عقاید سنتی را زیر سوال برد

خانه مد Rabanne مجموعه های خود را در پاریس به نمایش می گذارد و قرار است در هفته مد آینده 27 فوریه تا 3 مارس از جدیدترین طرح های آماده لباس این برند رونمایی کند.

Rabanne به عنوان یک طراح شورشی در حرفه ای شناخته می شد که با همکاری او با Puig متعلق به خانواده، یک شرکت اسپانیایی که اکنون صاحب خانه های طراحی دیگری از جمله Nina Ricci، Jean Paul Gaultier، Carolina Herrera و Dries Van Noten است، شکوفا شد. این شرکت همچنین مالک برندهای عطر Byredo و Penhaligon’s است.

در بیانیه این گروه آمده است: “Paco Rabanne تجاوز را مغناطیسی کرد… چه کسی جز Paco Rabanne می تواند عطری به نام Calandre را تصور کند – می دانید این کلمه به معنای “گریل خودرو” است – و آن را به نمادی از زنانگی مدرن تبدیل کند؟”

عطر Calandre در سال 1969 اولین محصول Puig در اسپانیا، فرانسه و ایالات متحده آمریکا به بازار عرضه شد.

این طراح آینده که در سال 1934 به نام Francisco Rabaneda y Cuervo متولد شد، در 5 سالگی در طول جنگ داخلی اسپانیا از کشور باسک اسپانیا گریخت و نام پاکو رابان را به خود اختصاص داد.

او معماری را در آکادمی هنرهای زیبای پاریس تحصیل کرد، پیش از اینکه به رشته مد و لباس روی آورد و راه های مادرش را که یک کوتور در اسپانیا بود دنبال کرد. او گفت که او در یک مقطع به دلیل پوشیدن لباس “رسوایی” به زندان افتاد.

Rabanne قبل از راه اندازی مجموعه خود لوازم جانبی را به طراحان معروف فروخت.

او اولین مجموعه ارائه شده به نام خود را «12 لباس غیر پوشیدنی در مواد معاصر» عنوان کرد. لباس‌های نوآورانه او از انواع فلز ساخته می‌شد، از جمله استفاده معروف او از پست، ماده‌ای زنجیره‌وار مرتبط با شوالیه‌های قرون وسطی.

شانل گفت: متالورژیست مد

گزارش شده است که کوکو شانل رابان را “متالورژیست مد” نامیده است.

دفتر وی اعلام کرد، امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه و همسرش بریژیت، به «هنرمندی غیرمعمول که باد نو شدن را به دنیای مد لباس دمید» سلام کردند.

V&A در لندن طراح را گرامی می دارد


پاکو رابان یکی از اولین طراحانی بود که مانکن‌های سیاه‌پوست را روی باند فرودگاه قرار داد و در سال 1983 مرکز 57 را افتتاح کرد که به دیاسپورای سیاه‌پوست آفریقا و کارائیب اختصاص داشت. در بیانیه دفتر مکرون آمده است که هنرمندان، نوازندگان، فیلمسازان و رقصندگان هیپ هاپ چندین سال در این مرکز حضور داشتند.

او در مصاحبه ای در دهه 1970 گفت: “همکارانم به من می گویند من یک صنعتگر نیستم، بلکه یک صنعتگر هستم و درست است که من یک صنعتگر هستم… من با دستانم کار می کنم.”

رابان در مصاحبه ای که زمانی که 43 سال داشت و اکنون در موسسه ملی سمعی و بصری فرانسه نگهداری می شود، فلسفه مد رادیکال خود را توضیح داد و جنبه تاریک شخصیت پیچیده خود را آشکار کرد.

“من فکر می کنم مد پیشگویی است. او در آن زمان گفت که مد آینده را اعلام می‌کند و افزود که «آینده برای من فاجعه‌بار است».

به اندازه کافی، طراح یک فاجعه بزرگ را در 11 اوت 1999 پیش بینی کرد و ادعا کرد که ایستگاه فضایی MIR روسیه روی فرانسه سقوط خواهد کرد. درعوض، جمعیتی در مقر او در کرانه چپ شامپاین را برای یک «پارتی بازماندگان» باز کردند.

پاکو رابان در سال 2000 بازنشسته شد و این خانه به مدت پنج سال، از سال 2006 تا نمایش بهار و تابستان 2012، نمایشی باند نداشت.

اما خالق نیز گفته است که زنان منادی آنچه در افق نهفته است.

رئیس انجمن طراحان مد اسپانیا، مودستو لومبا، گفت که رابان “در گذر زمان اثری مطلق بر جای گذاشت. فراموش نکنیم که او اسپانیایی بود و در داخل و خارج از اسپانیا پیروز شد.”

(فرانسه 24 با خبرگزاری فرانسه، رویترز)

Sadie Kirk

کارشناس فرهنگ پاپ. موسیقی نینجا. عاشق غذا. نویسنده. دوست حیوانات در همه جا. گورو معمولی بیکن.

تماس با ما