farhangian91banner

ایران به فکر راه‌اندازی منظومه استارلینک ملی افتاد!

سازمان فضایی ایران خبر از انجام رئیسی برای ساخت منظومه ماهواره‌ای شبیه به استارلینک در کوتاه‌مدت داد و اعلام کرد که برای تحقق این موضوع، نیاز به شکل‌گیری یک کنسرسیوم بین‌المللی برای همکاری با کشور‌های علاقه‌مند به این کار وجود دارد.

«حسن سالاریه» در گفتگو با ایرنا تاکید کرد قرار است با شرکت‌های دانش بنیان فعال در حوزه همکاری و حمایت از آنها، به این فناوری دست پیدا کرد: «در آینده نزدیک و با استفاده از ویژگی‌های خاص نمی‌توان به این موضوع رسید، اما نقشه راه ماه است که با کشورهای مورد علاقه‌مند دیگر برای ساخت منظومه ماهواره‌ای اقدام کنیم.»

پیش‌تر سندیکای شرکت بر لزوم ساخت استارلینک ایرانی تاکید کرده بود و در همین رابطه، سالاریه اعلام کرد سازمان فضایی ایران در ساخت منظومه‌های ماهواره‌ای برنامه مدونی دارد: «برنامه به این صورت است که از شکل‌گیری شرکت‌های دانش‌بنیان فعال در این حوزه حمایت می‌کند. به‌مرور زمان به یک کنسرسیوم تبدیل و سازنده ماهواره‌های مخابراتی کوچک (تا ۳۰۰ زمین) می‌شوند.»

معاون وزیر ارتباطات کرد: «در گام نخست قصد داریم یک منظومه مخابراتی از ریز ماهواره‌ها طراحی کرده و بسازیم. این منظومه برای کارهای باند باریک و اینترنت اشیا مورد استفاده قرار میگیرند. منظومه‌های ریز ماهواره‌های کوچک و زیر ۵۰ زمین است و بخش خصوصی به‌راحتی می‌تواند آن را بسازد. در این بررسی‌های خاص امکان‌سنجی تعداد زیادی انجام شده است و امیدواریم شرکت‌های دانش‌آموزان در این بخش با جدیت به کار خود ادامه دهند.»

به گفته سالاریه پس از شناسایی شرکت‌ها و توانمندسازی آنها، دولت آن‌ها را به سمت گام اصلی که ساخت ماهواره برای ارائه خدمات پهن باند هدایت می‌کند: «ساخت منظومه ماهواره‌ای در کشور ما به‌صورت انفرادی جلوی آن رفت. برای رسیدن به این هدف باید برای ارتفاعات مختلف چند صد و چند هزار ماهواره در زمان کوتاه به مدار نظر پرتاب می شوند.» او باید صرفاً با استفاده از قابلیت‌های خصوصی، منظومه ماهواره‌ای ساخت: «در این‌چنینی باید کنسرسیوم بین‌الملل شکل‌گیری کرد. نقشه راه ما این است که ایران همراه با چند کشور مورد علاقه دیگر است که با آن‌ها رایزنی کرده‌ایم، برای ساخت منظومه ماهواره‌ای همراه می‌شوند.»

رئیس سازمان فضایی کشور این کنسرسیوم و ایجاد یک منظومه ماهواره‌ای را رقیبی برای استارلینک معرفی کرده است. سالاریه بازه زمانی دستیابی به منظومه ماهواره‌ای برای مسابقه با استارلینک گفت: «قطعاً در بازه زمانی 2 تا 3 ساله این کار انجام شده نیست، اما هر چقدر بیشتر مشارکت داشته باشیم، قطعاً در مدت زمان کوتاه‌تری می‌توانیم به این هدف دست پیدا کنیم. دستیابی به منظومه ماهواره‌های IOT (اینترنت اشیا) و پهن‌بند هر دو در برنامه ما هستند.»

Tiana Fitzpatrick

دوست حیوانات در همه جا. متخصص موسیقی برنده جایزه. کافه قهوه. ارتباط دهنده. کاوشگر. متعصب الکل

تماس با ما