farhangian91banner

حکومت نظامی میانمار وضعیت فوق العاده را برای شش ماه تمدید کرد

صادره به تاریخ، صادره در تاریخ، تاریخ صدور:

رسانه های دولتی میانمار روز چهارشنبه گفتند که شورای دفاع و امنیت ملی میانمار با تمدید حالت فوق العاده در این کشور به مدت شش ماه موافقت کرده است که احتمالاً انتخاباتی را که حکومت نظامی متعهد شده بود تا ماه اوت برگزار کند، به تعویق می اندازد.

این کشور از زمان به دست گرفتن قدرت ارتش در سال 2021 دچار آشفتگی شده است و سرکوب متعاقب مخالفان، جرقه درگیری در سراسر کشور و در عین حال مختل کردن اقتصاد را برانگیخته است.

در دومین سالگرد کودتا، رسانه های دولتی گزارش دادند که شورای دفاع و امنیت ملی با درخواست مین آنگ هلینگ، رئیس حکومت نظامی، برای تمدید وضعیت فوق العاده اعلام شده در زمان سرنگونی دولت آنگ سان سوچی توسط ژنرال ها موافقت کرده است.

ماینت سوئه، سرپرست ریاست جمهوری، گفت: «وضعیت اضطراری از اول فوریه به مدت شش ماه دیگر تمدید خواهد شد».

قدرت حاکمیت دولت دوباره به فرمانده کل قوا منتقل شده است.

این اعلام در حالی اعلام شد که خیابان‌ها و مغازه‌ها در سراسر میانمار در اعتراض به این سالگرد تعطیل شدند و قدرت‌های غربی تحریم‌های گسترده‌ای را علیه ژنرال‌ها آغاز کردند.

به گفته خبرنگاران خبرگزاری فرانسه، پس از آنکه فعالان از مردم سراسر کشور خواستند مشاغل را ببندند و در خانه بمانند، خیابان ها در مرکز تجاری یانگون از اواخر صبح تا حد زیادی خلوت بودند.

جاده‌های منتهی به بتکده معروف شوداگون – یک زیارتگاه بودایی که بر خط افق یانگون غالب است و معمولاً پر از نمازگزاران است – عمدتاً متروک بودند.

بیشتر اتوبوس ها در جاده های دیگر شهر خالی بودند و نیروهای امنیتی شدیدی حضور داشتند.

یکی از ساکنان به خبرگزاری فرانسه گفت که در شهر دوم ماندالی نیز به همین ترتیب آرام بود.

این شهروند که خواست نامش فاش نشود، گفت: «در محله‌ها چند نفر اینجا و آنجا قدم می‌زنند، اما تقریباً هیچ فعالیتی در جاده‌های اصلی ندارند.

تصاویر رسانه‌های محلی نیز خیابان‌های خالی در شرق شهر مولایی را نشان می‌داد.

به گفته خبرنگاران، حدود 200 هوادار ارتش در اوایل بعدازظهر در مرکز شهر تاریخی یانگون راهپیمایی کردند و بخشی از راه را سربازان اسکورت کردند.

سفارت ایالات متحده در این شهر نسبت به “افزایش فعالیت ها و خشونت های ضد رژیم” در روزهای نزدیک به سالگرد هشدار داد.

حدود 400 معترض در مقابل سفارت میانمار در بانکوک تجمع کردند و برخی شعارهایی علیه ارتش سر دادند و پرتره هایی از سوچی در دست داشتند.

“ناآرامی و خشونت”

ارتش تصرف قدرت خود را در 1 فوریه 2021 با ادعاهای بی اساس مبنی بر تقلب گسترده در انتخابات توجیه کرد که حزب سوچی، رهبر دموکراسی در آن پیروز شد.

وضعیت فوق العاده در پایان ژانویه به پایان می رسید و انتظار می رفت ارتش روز چهارشنبه اعلام کند که برای انتخابات آماده می شود.

اما روز سه‌شنبه شورای دفاع و امنیت ملی متشکل از حکومت‌ها برای بحث در مورد وضعیت کشور تشکیل جلسه داد و به این نتیجه رسید که «هنوز به حالت عادی بازنگشته است».

تیم اطلاع رسانی ارتش در بیانیه ای اعلام کرد که مخالفان حکومت نظامی، از جمله “نیروهای دفاع مردمی” ضد کودتا و یک دولت در سایه تحت سلطه قانونگذاران حزب سوچی، تلاش کرده اند “قدرت دولتی را با ناآرامی و خشونت به دست آورند.”

ما همه چیز را از دست دادیم

ایالات متحده، کانادا و بریتانیا دور جدیدی از تحریم ها را در این سالگرد اعلام کردند که اعضای حکومت نظامی و نهادهای تحت حمایت حکومت نظامی را هدف قرار می دهد.

بریتانیا، حاکم سابق استعماری میانمار، از جمله شرکت‌هایی را هدف قرار داد که سوخت هوانوردی را برای ارتش تامین می‌کردند و «کمپین حمله هوایی وحشیانه آن در تلاش برای حفظ قدرت» را ممکن می‌کردند.

استرالیا همچنین اولین تحریم های خود را با هدف 16 عضو حکومت نظامی «مسئول نقض فاحش حقوق بشر» و دو گروه گسترده و تحت کنترل ارتش اعلام کرد.

به گفته یک گروه نظارت محلی، بیش از 2900 نفر در سرکوب مخالفان توسط ارتش از زمان به دست گرفتن قدرت کشته شده اند و بیش از 18000 نفر دستگیر شده اند.

حکومت نظامی اخیراً مجموعه‌ای از محاکمه‌های غیرعلنی سوچی را به پایان رساند و دشمن دیرینه خود را در مجموع به مدت 33 سال زندانی کرد، روندی که گروه‌های حقوق بشر آن را ساختگی خوانده‌اند.

ث ناونگ، یک فعال در شمال منطقه ساگاینگ، جایی که ارتش و مبارزان ضد کودتا مرتباً در آن درگیر شده اند، به خبرگزاری فرانسه گفت: «آرزوی اصلی برای سال 2023 این است که ما آزادی می خواهیم و به خانه بازگردیم.

ما سختی‌های زیادی را پشت سر گذاشته‌ایم. می‌خواستیم شاد باشیم و آزادانه زندگی کنیم، اما همه چیزمان را از دست دادیم. بیشتر وقت خود را در جنگل‌ها گذرانده‌ایم و از شهرها دور مانده‌ایم.

(AFP)

Morgan Bullock

هاردکور الکل ماون. علاقه مند شدید به اینترنت دوست داشتنی توییتر متعصب. دردسر ساز.

تماس با ما