farhangian91banner

کره شمالی پس از رزمایش نظامی آمریکا، موشک های بالستیک بیشتری شلیک کرد

صادره به تاریخ، صادره در تاریخ، تاریخ صدور:

کره شمالی روز پنجشنبه دو موشک بالستیک کوتاه برد را به سمت آب های شرقی خود پرتاب کرد، پس از آن که ایالات متحده یک ناو هواپیمابر را در نزدیکی شبه جزیره کره در پاسخ به پرتاب قبلی موشک با قابلیت حمل کلاهک هسته ای پیونگ یانگ بر فراز ژاپن مستقر کرد.

پرتاب‌های موشکی اخیر نشان می‌دهد که کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی مصمم است به آزمایش‌های تسلیحاتی با هدف تقویت زرادخانه هسته‌ای خود برخلاف تحریم‌های بین‌المللی ادامه دهد. بسیاری از کارشناسان می گویند که هدف کیم این است که در نهایت به رسمیت شناختن ایالات متحده به عنوان یک کشور هسته ای مشروع و لغو این تحریم ها را به دست آورد، هرچند جامعه بین المللی هیچ نشانه ای از اجازه دادن به آن را نشان نداده است.

رئیس ستاد مشترک ارتش کره جنوبی در بیانیه ای اعلام کرد که جدیدترین موشک ها با فاصله 22 دقیقه از منطقه پایتخت کره شمالی شلیک شد و بین شبه جزیره کره و ژاپن فرود آمد. موشک اول 350 کیلومتر (217 مایل) پرواز کرد و به حداکثر ارتفاع 80 کیلومتر (50 مایل) رسید و دومی 800 کیلومتر (497 مایل) در اوج 60 کیلومتری (37 مایل) پرواز کرد.

جزئیات پرواز مشابه ارزیابی های ژاپنی بود که یاسوکازو هامادا، وزیر دفاع اعلام کرد و تایید کرد که موشک ها به منطقه اقتصادی انحصاری ژاپن نرسیده است.

وی افزود که موشک دوم احتمالاً در مسیری “نامنظم” پرتاب شده است. این اصطلاحی است که قبلاً برای توصیف ویژگی‌های پرواز یک سلاح کره شمالی با الگوبرداری از موشک اسکندر روسیه استفاده می‌شد که در ارتفاعات پایین حرکت می‌کند و به گونه‌ای طراحی شده است که در پرواز قابل مانور باشد تا شانس خود را برای فرار از دفاع موشکی افزایش دهد.

ارتش کره جنوبی اعلام کرد که وضعیت نظارتی خود را تقویت کرده و در هماهنگی نزدیک با ایالات متحده آمادگی خود را حفظ کرده است. فرماندهی آمریکا در اقیانوس آرام هند گفت که پرتاب‌ها تهدیدی فوری برای ایالات متحده یا متحدانش محسوب نمی‌شوند، اما همچنان بر «اثر بی‌ثبات‌کننده» برنامه‌های هسته‌ای و موشک‌های بالستیک کره شمالی تاکید دارند.

فومیو کیشیدا، نخست‌وزیر ژاپن که قرار بود روز پنجشنبه با یون سوک یول، رئیس‌جمهور کره جنوبی درباره تهدید کره شمالی تماس تلفنی داشته باشد، گفت ادامه پرتاب‌های کره شمالی «کاملا غیرقابل تحمل» است.

دفتر یون گفت، کیم سونگ هان، مدیر امنیت ملی وی، پرتاب موشک را در یک نشست امنیتی اضطراری که در آن اعضا درباره برنامه‌هایی برای آماده‌سازی برای خصومت‌های بیشتر کره شمالی، از جمله تحریکات نظامی، بحث کردند.

این پرتاب‌ها ششمین دور آزمایش‌های تسلیحاتی کره شمالی در کمتر از دو هفته بود که به رکورد پرتاب موشک در سال جاری اضافه شد که محکومیت ایالات متحده و سایر کشورها را برانگیخت. مقامات کره جنوبی ممکن است به زودی با آزمایش یک موشک بالستیک قاره پیما یا انجام اولین انفجار آزمایشی هسته ای خود از سال 2017 و در مجموع هفتمین آزمایش هسته ای خود، پیش از تلاش برای گرفتن امتیازات خارجی، الگوی قدیمی تشدید تنش ها را تشدید کنند.

مون هونگ سیک، سخنگوی وزارت دفاع کره جنوبی، گفت: آزمایش‌های شتاب‌دهنده کره شمالی همچنین نشان‌دهنده ضرورت دستیابی به اهداف توسعه تسلیحاتی کیم جونگ اون است. کیم سال گذشته فهرست آرزوهای گسترده‌ای از سیستم‌های تسلیحات هسته‌ای پیشرفته، از جمله موشک‌های ICBM قوی‌تر، موشک‌های چندجنگی، موشک‌های هسته‌ای زیر آب و سلاح‌های هسته‌ای تاکتیکی را توصیف کرد.

مون گفت، کره شمالی “بر اساس جدول زمانی که برای خود تعیین کرده است، حرکت می کند.”

روز سه شنبه، کره شمالی تحریک آمیزترین نمایش تسلیحاتی خود از سال 2017 را برگزار کرد و یک موشک میان برد را بر فراز ژاپن شلیک کرد و دولت ژاپن را مجبور کرد هشدار تخلیه و توقف قطارها را صادر کند.

کارشناسان گفتند که این سلاح احتمالاً یک موشک هواسونگ-12 است که می تواند به قلمرو گوام و فراتر از آن در اقیانوس آرام آمریکا برسد.

دیگر تسلیحات آزمایش شده قبلاً شامل موشک‌های اسکندر مانند و سایر سلاح‌های بالستیک بود که برای حمله به اهداف کلیدی در کره جنوبی، از جمله پایگاه‌های نظامی آمریکا در آنجا طراحی شده بودند.

پرتاب های روز پنجشنبه در حالی انجام شد که ناو هواپیمابر یو اس اس رونالد ریگان به آب های شرق کره جنوبی بازگشت، آنچه ارتش کره جنوبی آن را تلاشی برای نشان دادن “اراده محکم” متحدان برای مقابله با تحریکات و تهدیدات ادامه دار کره شمالی خواند.

این ناو هواپیمابر هفته گذشته به عنوان بخشی از مانورهای بین کره جنوبی و ایالات متحده و سایر آموزش های متحدان شامل ژاپن در منطقه حضور داشت. کره شمالی چنین مانورهایی را به رهبری ایالات متحده در نزدیکی شبه جزیره به عنوان تمرین تهاجم می داند و آموزش شامل یک ناو آمریکایی را تحریک آمیزتر می داند.

وزارت امور خارجه کره شمالی روز پنجشنبه در بیانیه ای اعلام کرد که استقرار مجدد گروه حمله ریگان “یک تهدید جدی برای ثبات وضعیت در شبه جزیره کره و در مجاورت آن است.” این وزارتخانه اعلام کرد که به شدت تلاش‌های تحت رهبری آمریکا در شورای امنیت سازمان ملل برای تشدید تحریم‌ها علیه کره شمالی به دلیل آزمایش موشکی اخیرش را محکوم می‌کند که آن را «تقابلی عادلانه» به رزمایش‌های مشترک آمریکا و کره جنوبی توصیف کرد.

پس از پرتاب موشک میان‌برد کره شمالی، ایالات متحده و کره جنوبی نیز تمرینات شلیک مستقیم خود را انجام دادند که تاکنون شامل موشک‌های بالستیک زمین به زمین و بمب‌های هدایت‌شونده دقیق پرتاب شده از جت‌های جنگنده بوده است.

اما یکی از پرتاب‌های تلنگر نزدیک به فاجعه در اوایل روز چهارشنبه به وجود آمد، زیرا یک موشک هیومو-2 کره جنوبی که عملکرد نادرست داشت، اندکی پس از بلند شدن منحرف شد و در پایگاه نیروی هوایی در شهر ساحلی گانگ‌نئونگ در شرق به زمین سقوط کرد. ارتش کره جنوبی اعلام کرد به کسی آسیب نرسیده و تأسیسات غیرنظامی تحت تأثیر قرار نگرفته است.

پس از پرتاب موشک از سوی کره شمالی در روز سه شنبه، ایالات متحده، بریتانیا، فرانسه، آلبانی، نروژ و ایرلند خواستار تشکیل جلسه اضطراری شورای امنیت سازمان ملل شدند. اما جلسه چهارشنبه بدون اجماع به پایان رسید و بر شکاف میان اعضای دائم شورا که بر سر جنگ روسیه علیه اوکراین عمیق تر شده است، به پایان رسید.

روسیه و چین در این دیدار به اعضای شورای امنیت تاکید کردند که مانورهای نظامی به رهبری آمریکا در منطقه، کره شمالی را به اقدام تحریک کرده است. ایالات متحده و متحدانش ابراز نگرانی کردند که ناتوانی شورا در دستیابی به اجماع در مورد رکورد پرتاب موشک های کره شمالی در سال جاری باعث جسارت کره شمالی و تضعیف اقتدار قدرتمندترین نهاد سازمان ملل شده است.

کره شمالی بیش از 40 موشک بالستیک و کروز را در بیش از 20 رویداد پرتاب در سال جاری شلیک کرده است و از دیپلماسی متوقف شده با ایالات متحده و جنگ روسیه در اوکراین به عنوان پنجره ای برای تسریع توسعه تسلیحات استفاده کرده است.

(AP)

Patrick Hodges

کاوشگر دوستانه استاد موسیقی مغرور. درونگرای افراطی کارشناس سفر. نویسنده. متعصب غذای بی عذرخواهی

تماس با ما